Co pić w ciąży? Najzdrowsze napoje dla przyszłej mamy

Co pić w ciąży? Najzdrowsze napoje dla przyszłej mamy
fot.: photos.com
Co pić w ciąży? Najzdrowsze napoje dla przyszłej mamy

W ciąży ważne jest nie tylko to, co jesz, ale także co pijesz. Wypijane przez przyszłą mamę napoje mają wpływ na jej zdrowie i samopoczucie, a także dziecka. Warto wiedzieć, co i ile powinna pić kobieta w ciąży.

Specjaliści uważają, że najbezpieczniejszym napojem dla kobiet w ciąży jest dobrej jakości woda mineralna – nisko- lub średniozmineralizowana, zawierająca jony wapnia, magnezu i jodu, o niskiej zawartości sodu. Dzięki wodzie dostarczanej organizmowi wraz z napojami, owocami i warzywami czy innymi daniami (np. zupami), twój organizm może prawidłowo funkcjonować. Woda jest mu bowiem potrzebna do wielu zadań: procesu chłodzenia, oczyszczania z toksyn, metabolizmu, oddychania, trawienia czy do rozpuszczania elektrolitów. Jest też podstawowym składnikiem wszystkich tkanek i narządów, dlatego stanowi ok. 60 proc. masy twojego ciała. Dorosły człowiek powinien dostarczać organizmowi minimalnie ok. 1,5 litra płynów na dobę, jednak normy te nie dotyczą wszystkich. Istnieje grupa osób, u których to zapotrzebowanie jest większe – są to np. kobiety oczekujące dziecka, czyli również ty. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Matki i Dziecka powinnaś dostarczać swojemu organizmowi od 2 do 2,5 l płynów na dobę. Różnica ta wynika z wielu czynników, np. z temperatury powietrza (latem trzeba pić więcej), aktywności fizycznej (gdy ćwiczysz, potrzebujesz więcej płynów) oraz od masy ciała (kobieta ważąca 65 kg potrzebuje mniej wody niż ta o wadze 85 kg). 

>> Czytaj także: Napoje orzeźwiające: poznaj 5 pysznych przepisów >>

Co pić w ciąży: jaką wodę wybrać?

Oczywiście najlepsza dla zdrowia jest czysta, dobrej jakości woda. Od wielu lat zajmuje pierwsze miejsca w rankingach najzdrowszych płynów. Jej picie, popularyzowane w wielu akcjach społecznych, stało się prawdziwą modą – widok ludzi na ulicy czy w biurze z butelką mineralnej jest już powszechny. Dlaczego woda jest najzdrowsza? Po pierwsze: jest najlepiej przyswajanym płynem, bo w zasadzie nie jest trawiona, po drugie: nie zawiera kalorii, dlatego nie sprzyja nadwadze, przeciwnie – picie jej poprawia trawienie i ułatwia przemianę materii. Po trzecie: każda woda – zarówno ta butelkowana, jak i z kranu – wydobywana jest spod ziemi, dlatego zawiera sole mineralne obecne w minerałach i skałach, przez które przepływa. Nie dziwią więc zalecenia specjalistów z warszawskiego Instytutu Matki i Dziecka, zgodnie z którymi woda powinna stanowić 60–80 proc. wszystkich płynów wypijanych przez ciężarne kobiety.

Jaką wodę pić w okresie ciąży? Lekarze zajmujący się przyszłymi mamami przekonują, że najlepsza dla kobiet oczekujących dziecka jest woda mineralna lub źródlana. Powinna to być woda o niskiej zawartości soli mineralnych (informacje o ilości minerałów w wodzie znajdują się zawsze na etykiecie). Najistotniejsze w jej składzie są magnez, wapń, sód i jod. To cztery główne składniki mineralne niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży, a picie wody to naturalny sposób na zaspokojenie zwiększonego zapotrzebowania na te składniki w ciągu dziewięciu miesięcy rozwoju dziecka. Wybierając wodę butelkowaną, szukaj tej niegazowanej. Dwutlenek węgla powoduje wzdęcia i może podrażnić śluzówkę żołądka i jelit. Dobra dla twojego zdrowia jest też woda z kranu. Jednak nie jest koniecznością korzystanie z wody butelkowanej czy kranowej. Możesz korzystać z wody filtrowanej w specjalnych dzbankach. Dowiedz się więcej o filtrach Aquaphor. Taki dzbanek oczyszcza wodę z chloru i zanieczyszczeń, które mogą pochodzić z rur wodociągowych, ale nie pozbawia jej wartościowych składników mineralnych. Przefiltrowaną wodę można pić bezpośrednio, a także wykorzystywać do przygotowywania zup czy herbaty.

Czytaj także: >> Sok dla kobiet w ciąży: zobacz przepis >>

Co pić w ciąży: zdrowe soki

Zgodnie z wytycznymi IMiD powinnaś spożywać dziennie ok. 300–400 g warzyw i taką samą porcję owoców. Część z nich może być spożywana w formie soków i przecierów, które ze względu na zawartość witamin i minerałów są niezwykle cenne dla zdrowia przyszłej mamy. Soki są doskonałym źródłem witaminy C (np. sok pomarańczowy) i A (marchwiowy), kwasu foliowego czy potasu (pomidorowy). Soki owocowe zawierają dużo naturalnych cukrów owocowych, dlatego jeśli chcesz ograniczyć spożycie kalorii, możesz rozcieńczać je wodą. Przeciery, zwłaszcza warzywne, są natomiast źródłem błonnika, który jest niezbędny do prawidłowego trawienia i pomaga przy problemach z układem pokarmowym, zwłaszcza w okresie ciąży. Najzdrowsze są oczywiście soki wyciskane ze świeżych owoców i warzyw w domu, chociaż bezpieczne dla zdrowia są też te kupowane w sklepie – pasteryzacja nie niszczy składników odżywczych ani witamin, ponadto, zgodnie z przepisami, do soków 100-procentowych w kartonach lub butelkach nie wolno dodawać
konserwantów ani cukru. Wybierając jednak produkt, koniecznie zwróć uwagę, czy kupiłaś „sok 100 procent” czy też nektar lub napój – te dwa ostatnie są już dosładzane, barwione i chemicznie konserwowane.

Co pić w ciąży: mleko

Kobiety w ciąży mogą i powinny pić mleko – najlepiej to o zawartości 1,5–2 proc. tłuszczu, a także maślankę, kefir i jogurty. Smaczne i zdrowe są też mleczne koktajle owocowe (najlepiej przyrządzać je samodzielnie w domu). Wszystkie te napoje zawierają dużo wapnia i białka, są również źródłem probiotyków, dbających o nasz układ pokarmowy i odpornościowy. Musisz jednak pamiętać, że gotowe jogurty owocowe zawierają cukier i sztuczne barwniki, dlatego lepiej sięgaj po te naturalne i dodawaj do nich świeże owoce.

Co pić w ciąży: herbatę

Zapotrzebowanie na płyny w okresie ciąży można uzupełniać także, pijąc herbatę i napary. Zdaniem specjalistów niewskazane jest picie dużych ilości herbaty białej, zielonej i czarnej – odmiany te zawierają dużo teiny. Jeśli lubisz herbatę i chcesz zmniejszyć ilość teiny w płynie, możesz parzyć tę samą herbatę kilkakrotnie. Dużo bardziej odpowiednia dla przyszłej mamy jest herbata czerwona oraz napary owocowe i ziołowe (np. z mięty, rumianku). Nie zawierają teiny lub mają jej bardzo mało, a poza tym zmniejszają odczuwanie mdłości i są bogate w przeciwutleniacze. Doskonała dla przyszłych mam jest też bezteinowa herbata Rooibos z czerwonokrzewu. Ułatwia zasypianie, ma działanie przeciwzapalne i przeciwskurczowe, zawiera sporo witaminy C.

Co pić w ciąży: kawę. Ale jaką?

Odpowiednikiem herbacianej teiny jest kofeina zawarta w kawie, której spożywanie w dużych ilościach jest również odradzane w okresie ciąży,
ze względu na negatywny wpływ na rozwój płodu – kofeina utrudnia przyswajanie wapnia i żelaza, które są potrzebne i mamie, i dziecku. Dozwolona, bezpieczna dawka kofeiny dla ciężarnej to 200–300 mg, czyli 2–3 filiżanki (nie kubki!) kawy dziennie. W czasie ciąży lepiej jednak sięgać po kawę zbożową – nie zawiera kofeiny, za to wiele cennych składników, takich jak fosfor, potas, magnez i witaminy z grupy B oraz prebiotyki.

Co i ile pić w ciąży?

  • Codziennie pij ok. 2 l płynów. A gdy jest upał i bardzo się pocisz – nawet 3–3,5 l.
  • Nie czekaj, aż ci zaschnie w ustach. Aby uniknąć odwodnienia, pij często, małymi porcjami – wtedy organizm łatwiej zatrzyma wodę. Zawsze miej pod ręką butelkę wody mineralnej, małą noś w torebce.
  • Wybierając napoje, kieruj się zasadą: im bardziej naturalne, tym lepsze. Powinny być jak najmniej przetworzone, przyrządzone ze świeżych produktów: świeżo wyciskanych soków, owoców, ziół, wody mineralnej. To zapewni ci bogactwo witamin i pozwoli uniknąć szkodliwej chemii.
  • Unikaj słodzonych soków, cukier wzmaga pragnienie. Czytaj etykiety, wybieraj te z napisem: „sok 100 proc.”, „bez cukru” na opakowaniu.
  • Wyeliminuj ze swojej diety sztuczne napoje gazowane: lemoniady, napoje typu cola, smakowe wody. Mają one w składzie mnóstwo cukru, barwników, konserwantów.
  • Mrożona kawa czy herbata kusi w gorące dni, pamiętaj jednak, że te napoje działają odwadniająco. Jeśli wypijesz filiżankę kawy, wysącz potem szklankę wody mineralnej.
  • Jeśli masz cukrzycę ciążową, pamiętaj, by ograniczać soki owocowe na rzecz warzywnych i rozcieńczać je wodą.
  • Do przyrządzania koktajli mlecznych wybieraj kefir, jogurt lub maślankę w wersji naturalnej, tzn. bez dodatków smakowych i bez cukru.
źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2017-03-15 Publikacja: 2016-01-19
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.