Wegetarianka w ciąży: czy wegetarianizm szkodzi dziecku?

Wegetarianka w ciąży
fot.: photos.com

Czy wegetarianka w ciąży, nie jedząc mięsa, szkodzi dziecku? Czy dzieci, które nie znają smaku mięsa, mają szansę właściwie się rozwijać? Istnieje na ten temat wiele mitów. A jak jest naprawdę? Przeczytajcie, co powinna wiedzieć wegetarianka w ciąży!

Wegetarianka w ciąży - czy w tym szczególnym okresie wskazane jest niejedzenie mięsa? Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zróżnicowana bez względu na to, czy jest to dieta wegetariańska, czy mięsna. Pojawiają się głosy, że wegetarianki częściej mają kłopoty z zajściem w ciążę oraz jej donoszeniem.

- Każda zła dieta może mieć wpływ na płodność. Ale badania naukowe nie potwierdzają związku miedzy płodnością czy częstością poronień a niejedzeniem mięsa. Dobrze skomponowana, prowadzona pod kontrolą lekarza i dietetyka dieta wegetariańska dostarcza organizmowi tyle samo substancji odżywczych co tradycyjna, mięsna. W związku z tym takie same problemy z zajściem w ciążę i prawidłowym jej przebiegiem może mieć źle odżywiająca się wegetarianka, jak i niedbająca o dietę kobieta, która je mięso – mówi prof. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog-położnik z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

 

Nie przegap

Wegetarianka w ciąży: zróżnicowana dieta bezmięsna jest zdrowa

Najczęściej wegetarianka w ciąży wcale nie musi rezygnować ze swoich żywieniowych przyzwyczajeń. Jeżeli lekarz podejrzewa, że powodem niepłodności jest niewłaściwa dieta, niezależnie od tego, czy jesteś wegetarianką, czy nie, trzeba zrobić specjalistyczne badanie określające procentowy skład masy ciała. W razie potrzeby dietetyk skoryguje dotychczasowy sposób odżywiania. Gdy zaczniesz starać się o dziecko, aż do 16. tygodnia ciąży będziesz przyjmowała kwas foliowy, który chroni płód przed wadami cewy nerwowej. Każda kobieta powinna zażywać go na 3 miesiące przed zajściem w ciążę, ale lepiej zacząć wcześniej, niż narazić dziecko na poważne zaburzenia w rozwoju. Dobrym źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa, fasola, produkty pełnoziarniste, sok pomarańczowy, ale jest on nietrwały, dlatego u większości kobiet stwierdza się jego niedobór.

Nie przegap

Wegetarianka w ciąży: mądrze skomponowana dieta

Wegetarianka w ciąży, tak jak i inne przyszłe mamy. Powinna pamiętać o tym, że to, co zje, ma służyć jej i dziecku. Ale nie znaczy to, że mają jeść za dwoje, tylko że mądrze. W pierwszym trymestrze przyszła mama potrzebuje tyle samo kalorii dziennie co zwykle – ok. 2000. Potem wystarczy o 300 więcej – tyle co mała kanapka z serem – zwraca uwagę prof. Ewa Dmoch-Gajzlerska. Nie martw się, że pomału przybierasz na wadze. Lekarze podkreślają, że więcej niebezpieczeństw dla mamy i dziecka niesie nadwaga niż niedowaga! Rzadko się zdarza, żeby szczupła kobieta, która dobrze się odżywia, nie dostarczyła dziecku potrzebnych składników odżywczych. Wegetarianki, mimo że tyją w ciąży niewiele, rodzą zdrowe dzieci.

Tak jak wszystkie przyszłe mamy, potrzebujesz teraz więcej wapnia, żelaza, niektórych witamin. Ale dobrze zaplanowane posiłki wegetarianki w ciąży pokryją to zapotrzebowanie. Mleko, jajka, kasze i rośliny strączkowe dostarczają białko i wapń. Pij dużo wody (nawet 5 litrów). Poprawisz wchłanianie i unikniesz wzdęć, które czasem występują podczas jedzenia warzyw strączkowych. Spożywając produkty z grubego przemiału, „strączki” oraz dużo warzyw, z żelazem też nie powinnaś mieć problemu. Jeżeli jednak go zabraknie, będziesz musiała przyjmować odpowiedni preparat, dopóki morfologia się nie poprawi. Jeśli nie jesz nabiału, lekarz może ci zalecić dodatkowy wapń i witaminę D. Stosuj się do wskazań lekarza. Nie przyjmuj żadnych preparatów witaminowych na własna rękę.

Potrzeby karmiącej mamy
Jeśli karmisz dziecko piersią, twoje zapotrzebowanie na energię wzrasta i wynosi ok. 2800 kcal na dobę. Powinnaś codziennie zjadać:

  • przynajmniej 5 porcji produktów zbożowych;
  • 4 porcje warzyw i 3 porcje owoców;
  • 3 szklanki mleka; porcję fasoli, grochu, soi, ryby albo drobiu;
  • oleje roślinne lub miękkie margaryny.

Gdy dostarczysz organizmowi mniej składników odżywczych, nie wpłynie to na jakość twojego pokarmu (organizm będzie je czerpał z zapasów), ale zmniejszy się jego ilość. Dziecko dostanie mniej mleka, a tym samym mniej energii, więc będzie wolniej przybierało na wadze.

Sprawdź, jaką jesteś ciężarną - rozwiąż quiz!

Wegetarianka w ciąży: dieta dla dziecka

Wegetarianka w ciąży może chcieć również nie karmić swojego dziecka mięsem już po porodzie. Dieta wegetariańska niepozbawiona mleka i jajek zapewnia dzieciom niezbędne składniki odżywcze, pod warunkiem że uwzględnia się w niej potrzeby rozwijającego się organizmu. Zapotrzebowanie to można zaspokoić, stosując nawet dietę ściśle wegetariańską, jeżeli jadłospis będzie bardzo urozmaicony, a potrawy umiejętnie ze sobą łączone i wzbogacone w składniki deficytowe, np. wapń, witaminę D, B12, żelazo. Jest to jednak trudne do zrealizowania, choćby ze względu na dużą objętość pokarmów roślinnych, które musiałoby w ciągu dnia zjeść 2–3-letnie dziecko, dlatego takich diet nie poleca się małym dzieciom – mówi dr Witold Klemarczyk, pediatra z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

Nieodpowiednia dieta czyni największe spustoszenie w organizmach maluchów do 4.–5. roku życia, a potem w okresie dojrzewania. Zdarza się, że niekorzystne zmiany początkowo w ogóle nie dają o sobie znać albo rozkładają się w czasie, dlatego mogą być dla rodziców niedostrzegalne. Chłopcy na źle skomponowanej diecie wegetariańskiej są zazwyczaj niżsi i szczuplejsi od swoich rówieśników. U dziewczynek może dojść do niedokrwistości. Niedobór składników odżywczych u nastolatek nasila się w okresie miesiączkowania. Niewłaściwie odżywiane dzieci wegetariańskie bywają mniej aktywne, blade albo zbyt pobudzone.

Dlatego tak ważne jest, aby od małego nauczyć dzieci jeść razowy chleb, kasze, kiełki, orzechy, nasiona, warzywa i owoce. Niech piją świeżo wyciskane soki, jogurty. Przyzwyczaj dziecko do aktywnego wypoczynku, np. chodzenia na basen, jazdy na rowerze albo rolkach.

Najlepiej poradź się specjalisty, czym zastąpić mięso czy produkty pochodzenia zwierzęcego. Dietetyk ułoży dla dziecka jadłospis, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby malucha. Regularnie odwiedzajcie zaufanego pediatrę, który ma doświadczenie w opiece nad dziećmi wegetariańskimi. Być może okresowo trzeba będzie podawać dziecku suplementy, przynajmniej wapń, żelazo, witaminę B12.

konsultacja:: dr inż. Ewa Furstenberg, dietetyk z Katedry Dietetyki SGGW w Warszawie źródło: miesięcznik "Zdrowie" Aktualizacja: 2016-06-23 Publikacja: 2016-04-13
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.