Dieta w ciąży: tygodniowy jadłospis na 1 trymestr ciąży

Dieta w ciąży: tygodniowy jadłospis na pierwszy trymestr ciąży
fot.: photos.com

Dieta w ciąży ulega zmianom w zależności od trymestru. W 1 trymestrze ciąży nie ma potrzeby zwiększania kaloryczności posiłków. Na tym etapie dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zrównoważona i zróżnicowana. Zaleca się również suplementację kwasu foliowego, by układ nerwowy dziecka rozwijał się prawidłowo. Jak układać jadłospis w 1 trymestrze ciąży, by zaspokoić wszystkie potrzeby dziecka i swoje?

Dzień 1

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), truskawki
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z masłem, sałatą, pełnotłustym twarożkiem i rzodkiewkami
  • Herbata z pokrzywy

Obiad:

  • Gulasz warzywny z soczewicą, kasza gryczana
  • Herbata z nagietka

Kolacja:

  • Sałatka wielowarzywna: liście zielonej sałaty, pomidory, oliwki, ser mozarella
  • Dressing z oleju lnianego, cytryny i ząbku czosnku
  • Sok wielowarzywny

Dzień 2

Śniadanie:

  • 2 jajka na twardo
  • Kromka pełnoziarnistego pieczywa z masłem, ogórek zielony
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Koktajl:  Sok z 1 pomarańczy, ½ banana, 1 kiwi
  • 50 g serka tofu lub twarogu
  • 2 łyżki zarodków pszenicy

Obiad:

  • Kotlet z piersi indyka zapiekany pod pomidorami
  • Kasza pęczak z łyżeczką pesto
  • Herbata z nagietka

Kolacja:

  • Zupa krem z brokułów z czosnkowymi grzankami
  • Szklanka wody mineralnej

Dzień 3

Śniadanie:

  • Kremowy twarożek z 2 łyżkami zarodków pszenicy, rzodkiewki
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • „wrap” z pełnoziarnistego naleśnika/tortilli z liśćmi sałaty, pomidorem, mozarellą i sosem pesto
  • Herbata z nagietka

Obiad:

  • Łosoś w zapiekany w papilotach
  • Duszone pory
  • Ryż
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Pieczone warzywa: bakłażany, cukinia, papryka, czerwona cebula, polane odrobiną oliwy, sól i pieprz
  • Herbata z melisy

Dzień 4

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), upieczone lub ugotowane jabłko
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • Kromka razowego pieczywa z masłem, pasta do smarowania z czerwonej fasoli, kiszony ogórek
  • Sok pomidorowy

Obiad:

  • 2 jajka sadzone (dokładnie ścięte białko i żółtko)
  • Zielone szparagi
  • Ziemniak gotowany na parze
  • Woda mineralna

Kolacja:

  • Sałatka ze świeżych warzyw z upieczonym kurczakiem, rodzynkami i orzechami włoskimi
  • Herbata z mniszka lekarskiego

Dzień 5

Śniadanie:

  • Koktajl z płatków owsianych, soku ze świeżej pomarańczy i ½ banana

Drugie śniadanie:

  • „Wrap” z pełnoziarnistego naleśnika/tortilli, ogórek, czerwona papryka, czerwona cebulka, kostki sera typu feta (z pasteryzowanego mleka)
  • Szklanka wody mineralnej

Obiad:

  • Kotleciki z indyka: drobno pokrojone mięso, 2 jajka, 2 łyżki zarodków pszenicy, doprawione i wymieszane, usmażone na odrobinie oliwy z oliwek
  • Surówka z marchwi i jabłka
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Na zimno: plastry bakłażana upieczone z odrobiną oliwy i czosnku polane jogurtem naturalnym
  • Herbata z nagietka

Dzień 6

Śniadanie:

  • Pełnoziarnisty tost, kremowy serek, migdały w płatkach i plasterki truskawek
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • Sałatka ze świeżych warzyw z jajkiem na twardo, dressingiem na jogurcie ze szczypiorkiem
  • Herbata z nagietka

Obiad:

  • Kotlety z grochu
  • Fasolka szparagowa z bułeczką
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Galaretka z kurczaka z natką pietruszki skropiona sokiem z cytryny, kromka chleba razowego
  • Herbata z nagietka

Dzień 7

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), brzoskwinia
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Owocowe fondue: kawałki owoców maczane w naturalnym jogurcie z dodatkiem miodu i esencji waniliowej
  • Szklanka wody mineralnej

Obiad:

  • Kotlety z fasoli
  • Zielona sałatka z brokułów i zielonego groszku z dressingiem z jogurtu i natki pietruszki
  • Sok z marchwi

Kolacja:

  • Sałatka z kolorowej papryki, czerwoną, zieloną i żółtą paprykę należy podpiec i zdjąć skórę, pokroić, wyrzucić na rukolę, dresing balsamico
  • Herbata z melisy
Aktualizacja: 2016-06-15 Publikacja: 2011-07-26
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.