Ciąża - jak się przygotować do ciąży?

test owulacyjny

Jak dobrze przygotować się do ciąży? O co zadbać, by ciąża przebiegała prawidłowo, a twoje dziecko urodziło się zdrowe. Zobacz też co zrobić, by wasze starania o dziecko nie przedłużały się.

Każda kobieta, która planuje ciążę musi najpierw zadbać o odżywianie. Najlepiej, abyście oboje wybrali rozsądną i przemyślaną dietę. Jak odczytać sygnały, które wysyła nasz organizm, w staraniu o dziecko to szczególnie ważne.

Ciało kobiety w ciąży: zaplanuj ciążę perfekcyjnie! >>

Ważne, aby stworzyć dobre podłoże dla ciąży. Najpierw zadbaj o zdrowe odżywianie, zmień swoje nawyki żywieniowe. Musisz wiedzieć co i ile powinnaś jeść ty oraz twój partner. Wasz jadłospis powinien być urozmaicony, złożony z wartościowych, mało przetworzonych produktów. Niektóre składniki pożywienia mają szczególne znaczenie dla płodności. Dla kobiet ważne są zwłaszcza: witamina E, kwas foliowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, cynk i żelazo. To ostatnie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej i zarodka – znajdziesz je m.in. w mięsie (wołowina, kaczka, królik), drożdżach piwnych, pestkach dyni, otrębach pszennych, kakao, pokrzywie, soi, orzechach. Przyszła mama powinna stosować preparaty z kwasem foliowym – to witamina absolutnie niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza jego centralnego układu nerwowego. Każda kobieta planująca ciążę powinna przyjmować dziennie 0,4 mg kwasu foliowego. Pewne badania amerykańskie wykazały, że pokarmem, który ma znaczący wpływ na
płodność kobiet, jest pełnotłusty nabiał. Dowiedziono, że zjadanie codziennie porcji pełnotłustego produktu nabiałowego – zwłaszcza mleka – zmniejsza ryzyko niepłodności owulacyjnej o 22 proc.
Z kolei mężczyzna niech zadba o zapasy cynku i selenu. Oba te pierwiastki poprawiają funkcjonowanie męskich narządów płciowych, podnoszą poziom testosteronu i jakość nasienia.

Dieta dla przyszłych rodziców

Ważne, aby stworzyć dobre podłoże dla ciąży. Najpierw zadbaj o zdrowe odżywianie, zmień swoje nawyki żywieniowe. Musisz wiedzieć co i ile powinnaś jeść ty oraz twój partner. Wasz jadłospis powinien być urozmaicony, złożony z wartościowych, mało przetworzonych produktów. Niektóre składniki pożywienia mają szczególne znaczenie dla płodności. Dla kobiet ważne są zwłaszcza: witamina E, kwas foliowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, cynk i żelazo.

To ostatnie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej i zarodka – znajdziesz je m.in. w mięsie (wołowina, kaczka, królik), drożdżach piwnych, pestkach dyni, otrębach pszennych, kakao, pokrzywie, soi, orzechach. Przyszła mama powinna stosować preparaty z kwasem foliowym – to witamina absolutnie niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza jego centralnego układu nerwowego.

Każda kobieta planująca ciążę powinna przyjmować dziennie 0,4 mg kwasu foliowego. Pewne badania amerykańskie wykazały, że pokarmem, który ma znaczący wpływ na płodność kobiet, jest pełnotłusty nabiał. Dowiedziono, że zjadanie codziennie porcji pełnotłustego produktu nabiałowego – zwłaszcza mleka – zmniejsza ryzyko niepłodności owulacyjnej o 22 proc. Z kolei mężczyzna niech zadba o zapasy cynku i selenu. Oba te pierwiastki poprawiają funkcjonowanie męskich narządów płciowych, podnoszą poziom testosteronu i jakość nasienia.

Dobrze wiedzieć
zbożowe z pełnego przemiału. Selen zawierają: orzechy brazylijskie, tuńczyk, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, wątroba, czosnek, cebula.

Źródła cynku to:

Nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, jaja, mięso, mleko, produkty zbożowe z pełnego przemiału. Selen zawierają: orzechy brazylijskie, tuńczyk, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, wątroba, czosnek, cebula.

Dobrym pomysłem jest też stosowanie suplementów diety przygotowanych specjalnie z myślą o przyszłych rodzicach (np. Prenatal Pro-Baby). Oboje powinniście unikać natomiast tzw. tłuszczów trans (są w fast foodach i gotowych wyrobach cukierniczych) oraz węglowodanów prostych. Wysoki poziom glukozy we krwi zaburza równowagę hormonalną, przez co negatywnie wpływa na płodność. Poza tym cukier podwyższa kwaśne pH w organizmie i sprawia, że śluz szyjkowy staje się mniej przyjazny dla nasienia.
Sposoby na określanie czasu owulacji
Jeśli o ciążę staracie się mniej niż rok i oboje czujecie się zupełnie zdrowi, nie musicie jeszcze robić żadnych badań. Niemniej warto choćby zwrócić uwagę na sprawy tak podstawowe, jak regularność
cyklu miesiączkowego i występowanie owulacji. Aby doszło do zapłodnienia, kobieta musi mieć cykle z owulacją, i w czasie okołoowulacyjnym musi nastąpić współżycie. Warto więc umieć ją
rozpoznawać, zwłaszcza gdy nie jesteście w stanie kochać się co 2–3 dni. Rozpoznanie owulacji nie jest trudne, jeśli dobrze poznasz swój organizm – najłatwiej zorientować się po wyglądzie śluzu
szyjkowego. W okresie płodnym śluz jest obfity, przezroczysty, śliski i mocno się ciągnie – wygląda jak surowe białko jaja. Dzień występowania takiego rozciągliwego śluzu i jednocześnie dużej wilgotności w pochwie jest dniem największej płodności – tuż po nim występuje owulacja.
Brak takiego śluzu lub bardzo nieregularne miesiączki (regularne są cykle, w których
krwawienia pojawiają się w odstępie 21–35 dni – nie częściej ani nie rzadziej) to sygnały, że jednak trzeba pójść do lekarza, bo chyba nie wszystko jest w porządku. Dobrym sposobem na określenie czasu owulacji jest też stosowanie testów owulacyjnych, które wykrywają w moczu hormon
luteinizujący (LH) – jego stężenie znacznie wzrasta na 24–36 godzin przed owulacją. Nie przegapcie tego momentu – w tym czasie seksu nie może zabraknąć, więc jeśli kochacie się niezbyt często, musicie się dostosować do kobiecego cyklu. Pocieszające jest to, że plemniki mogą przeżyć w drogach rodnych ok. 70 godzin, więc nie musicie być precyzyjni co do godziny...

Suplementy diety dla przyszłych rodziców

Dobrym pomysłem jest też stosowanie suplementów diety przygotowanych specjalnie z myślą o przyszłych rodzicach (np. Prenatal Pro-Baby). Oboje powinniście unikać natomiast tzw. tłuszczów trans (są w fast foodach i gotowych wyrobach cukierniczych) oraz węglowodanów prostych. Wysoki poziom glukozy we krwi zaburza równowagę hormonalną, przez co negatywnie wpływa na płodność. Poza tym cukier podwyższa kwaśne pH w organizmie i sprawia, że śluz szyjkowy staje się mniej przyjazny dla nasienia.

 Co jest potrzebne do zapłodnienia? Hormony niezbędne, byś zaszła w ciążę? >>

Ciąża - sposoby na określanie czasu owulacji

Jeśli o ciążę staracie się mniej niż rok i oboje czujecie się zupełnie zdrowi, nie musicie jeszcze robić żadnych badań. Niemniej warto choćby zwrócić uwagę na sprawy tak podstawowe, jak regularność cyklu miesiączkowego i występowanie owulacji. Aby doszło do zapłodnienia, kobieta musi mieć cykle z owulacją, i w czasie okołoowulacyjnym musi nastąpić współżycie.

Warto więc umieć ją rozpoznawać, zwłaszcza gdy nie jesteście w stanie kochać się co 2–3 dni. Rozpoznanie owulacji nie jest trudne, jeśli dobrze poznasz swój organizm – najłatwiej zorientować się po wyglądzie śluzu szyjkowego. W okresie płodnym śluz jest obfity, przezroczysty, śliski i mocno się ciągnie – wygląda jak surowe białko jaja. Dzień występowania takiego rozciągliwego śluzu i jednocześnie dużej wilgotności w pochwie jest dniem największej płodności – tuż po nim występuje owulacja. Brak takiego śluzu lub bardzo nieregularne miesiączki (regularne są cykle, w których krwawienia pojawiają się w odstępie 21–35 dni – nie częściej ani nie rzadziej) to sygnały, że jednak trzeba pójść do lekarza, bo chyba nie wszystko jest w porządku.

Dobrym sposobem na określenie czasu owulacji jest też stosowanie testów owulacyjnych, które wykrywają w moczu hormon luteinizujący (LH) – jego stężenie znacznie wzrasta na 24–36 godzin przed owulacją. Nie przegapcie tego momentu – w tym czasie seksu nie może zabraknąć, więc jeśli kochacie się niezbyt często, musicie się dostosować do kobiecego cyklu. Pocieszające jest to, że plemniki mogą przeżyć w drogach rodnych ok. 70 godzin, więc nie musicie być precyzyjni co do godziny...

Polecamy wideo: Dieta przyszłej mamy czyli odżywianie przed ciążą

Aktualizacja: 2016-12-28 Publikacja: 2013-04-05
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.