1 trymestr ciąży – co jeść? Jadłospis w ciąży

co jeść
fot.: Thinkstock
1 trymestr ciąży - co jeść? Produkty bogate w witaminy i składniki odżywcze.

1 trymestr ciąży - co jeść w tym czasie? Odżywianie w ciąży ma ogromne znaczenie dla jej przebiegu – nie tylko z perspektywy dziecka, ale i matki. Ze względu na rozwijające się w łonie matki dziecko, niezbędne staje się dostarczanie najważniejszych wartości odżywczych i unikanie jedzenia produktów szkodliwych. 1 trymestr ciąży - co jeść? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Odpowiedne odżywianie w ciąży ma wpływ nie tylko dla samopoczucia mamy, ale przede wszystkim na prawidłowy rozwój dziecka i jego zdrowie. Mądrze ułożony jadłospis w ciąży wzmocni odporność ciężarnej, doda jej siły, sprawi, że nie straci na atrakcyjności i zmniejszy uciążliwość objawów ciążowych, np. zaparć, mdłości. Dziecku zaś dostarczy niezbędnych wartości odżywczych (witamin, minerałów, pierwiastków) i ograniczy ryzyko wystąpienia niektórych komplikacji ciążowych. Niektóre produkty są bowiem zakazane do spożywania w trakcie ciąży, bo mogą być źródłem chorób zagrażających życiu dziecka.

1 trymestr ciąży to jej podstawa – to jak przebiegnie, ma wpływ na całą ciążę i życie dziecka po porodzie. Najwięcej wad wrodzonych powstaje właśnie podczas 1 trymestru ciąży, dlatego każda przyszła mama powinna byc wyjątkowo ostrożna na tym etapie.

>> Dolegliwości ciążowe w 1 trymestrze

1 trymestr ciąży: ile jeść?

Jadłospis w ciąży wielu osobom kojarzy się z jedzeniem za dwoje. To błąd. Zapotrzebowanie na kalorie w ciąży jest tylko niewiele większe niż normalnie, a w 1 trymestrze ciąży w ogóle nie różni się od zapotrzebowania przed ciążą. Nie należy więc objadać się, tłumacząc to swoim wyjątkowym stanem. Najważniejsze jest rozsądne odżywianie w ciąży, wykluczające puste kalorie. W 1 trymestrze ciąży kobieta powinna przytyć maksymalnie około 2 kilogramów.

>> Pierwsze objawy ciąży

Woda w 1 trymestrze ciąży

Jest podstawą w jadłospisu w ciąży. Zapobiega odwodnieniu i umożliwia m. in. utrzymanie wód płodowych w odpowiedniej ilości. Ponadto jest niezbędna dla dziecka – płód składa się nawet w 94 procentach z wody! Woda poprawia również samopoczucie ciężarnej – zapobiega wzdęciom, zmniejsza mdłości. Zaleca się, by przyszła mama wypijała co najmniej 3 litry wody dziennie, już od 1 trymestru ciąży. Oczywiście wliczając w to również wodę znajdującą się w owocach, zupach czy innych napojach. Choć to woda nisko zmineralizowana jest najzdrowszym napojem w ciąży, przyszła mama może pić również wodę źródlaną, soki, herbaty ziołowe i owocowe.

>> O czym powinnas pamiętać w 1 trymestrze ciąży?

Produkty bogate w witaminy i składniki odżywcze niezbędne dla dziecka

1 trymestr ciąży - co jeść? Niezbędne jest przyjmowanie kwasu foliowego, by ograniczyć ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka. Kwas foliowy znajduje się w wielu produktach, których spożywanie w 1 trymestrze ciąży powinno być większe. Są to: zielone warzywa, pomarańcze, orzechy, bób, słonecznik. Dobrze jest jeść duże ilości mięsa, głównie z powodu żelaza, które zawierają. Żelazo znajduje się także w jajkach, produktach zbożowych i niektórych warzywach (szpinak, natka, buraki). W diecie przyszłej mamy muszą znaleźć się warzywa i owoce. Głównie ze względu na cenne źródło witamin, szczególnie witaminy C.

>> Czego nie wolno robić w 1 trymestrze ciąży?

Czego nie jeść w 1 trymestrze ciąży?

W 1 trymestrze ciąży, jak i w kolejnych jej miesiącach, warto się wystrzegać jedzenia produktów, które mogą zaszkodzić ciąży i dziecku. Z jadłospisu w ciąży nalezy wykluczyć:

  • surowe jajka (np. kogel mogel, lody) – istnieje ryzyko zarażenia się salmonellą,
  • używki (narkotyki, dopalacze, mocna kawa, alkohol, papierosy),
  • fast foody – puste kalorie, które nie dostarczają wartości odżywczych. Mogą być przetworzone i sztuczne, a więc szkodliwe dla zdrowia,
  • surowe mięso, ryby, owoce morza  - istnieje ryzyko zarażenia się toksoplazmozą,
  • produkty z mleka niepasteryzowanego (np. sery pleśniowe).
Aktualizacja: 2016-08-23 Publikacja: 2016-06-06
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.