10 rzeczy, których musisz przestrzegać w ciąży. Powieś na lodówce i patrz na nie codziennie! Tabelka PDF do wydruku

Samopoczucie w ciąży
fot.: thinkstockphotos.com
W ciąży powinnaś odpoczywać, uśmiechać się i nie denerwować. Korzystaj z pięknego czasu!

Od tego, jak o siebie dbasz, zależy rozwój twojego dziecka. Oto zdrowotny dekalog na czas ciąży. Przeczytaj, jakich 10 rzeczy powinnaś przestrzegać w ciąży. Pobierz nasz poradnik PDF i powieś go na lodówce!

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: odstaw wszelkie używki

Rzuć palenie – to najbardziej szkodliwy dla płodu nałóg. Każdy papieros wprowadza do krwi malucha ok. 4000 szkodliwych substancji chemicznych, które dosłownie zatruwają mu życie. Zrezygnuj też z alkoholu i innych substancji zmieniających świadomość. Jeśli tego nie zrobisz, narazisz dziecko na problemy zdrowotne i emocjonalne.

>> Pobierz PDF z 10 zaleceniami w ciąży >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: dobrze się odżywiaj

Dobrze, czyli mądrze i zdrowo. Potrzebujesz teraz o wiele więcej składników odżywczych niż dotąd, są one niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. Powinnaś jeść dużo kasz, pełnoziarniste makarony i pieczywo, niskotłuszczowy nabiał, a także: chude mięso, tłuste ryby morskie (dwa razy w tygodniu) oraz dużo warzyw i owoców. Nie jedz fast foodów, potraw tłustych, wysokokalorycznych, typu instant itd.

Czytaj także: >> Siłownia w ciąży: jakie ćwiczenia może wykonywać przyszła mama? >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: pij dużo wody

Woda to podstawowy składnik każdego żywego organizmu, jest niezbędna do życia na każdym jego etapie, także płodowym. W ciąży potrzebujesz znacznie więcej płynów, zwłaszcza jeśli często wymiotujesz. Staraj się wypijać 6–8 szklanek napojów dziennie. Najlepiej, aby była to niegazowana woda mineralna. Dobre są też herbatki owocowe i ziołowe oraz świeżo wyciskane soki.

Czytaj także: >> Dieta na mdłości, czyli co jeść, żeby zwalczyć nudności? >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: przyjmuj suplementy

Nawet kobiety odżywiające się bardzo zdrowo powinny w ciąży suplementować niektóre składniki odżywcze. Przede wszystkim kwas foliowy, który zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych chorób neurologicznych. Poza tym każda ciężarna powinna przyjmować preparaty zawierające: jod, witaminę D3 i kwas tłuszczowy DHA.

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: zapobiegaj anemii

Niedokrwistość z niedoboru żelaza to jeden z najczęstszych ciążowych problemów, dlatego jedz dużo produktów bogatych w ten pierwiastek: chude mięso, warzywa strączkowe, drożdże piwne, jaja, kasze, pestki dyni. A jeżeli mimo to badanie krwi wykaże anemię, stosuj preparaty z żelazem.

Czytaj także: >> Poznaj 5 zasad, dzięki którym unikniesz anemii w ciąży >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: wykonuj badania kontrolne

Gdy zorientujesz się, że jesteś w ciąży, idź do ginekologa. Lekarz założy ci kartę ciąży i skieruje od razu na wiele ważnych badań wykonywanych z krwi lub moczu. Nie wolno ci ich zlekceważyć! Wykonuj sumiennie i w terminie także wszystkie kolejne badania zlecane przez lekarza prowadzącego ciążę.

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: ostrożnie stosuj lekarstwa

Wiele leków może dziecku zaszkodzić, nawet tak popularne jak aspiryna czy ibuprofen. Dlatego przed zastosowaniem jakiegokolwiek leku dowiedz się, czy jest on bezpieczny, czytając ulotkę. W razie wątpliwości zapytaj o opinię swojego lekarza.

Czytaj także: >> Dlaczego powinnaś ostrożnie stosować leki w ciąży? >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: dbaj o zęby i dziąsła

W ciąży jesteś bardziej narażona na próchnicę i choroby przyzębia. Co więcej, choroby dziąseł zwiększają ryzyko porodu przedwczesnego! Regularnie odwiedzaj więc dentystę, by nie doprowadzić do stanu zapalnego w jamie ustnej, który może być groźny dla płodu.

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: gimnastykuj się

Umiarkowane ćwiczenia fizyczne bardzo dobrze wpływają na ciążę, bo poprawiają krążenie, zwiększają ilość tlenu we krwi, powodują wydzielanie endorfin. Ruch zmniejsza obrzęki, zaparcia, bóle kręgosłupa. Dlatego ćwicz, spaceruj, pływaj albo znajdź dla siebie inny, swój własny sposób na aktywność.

>> Sprawdź, co o racjonalnym odżywianiu piszą mamy na forum Mjakmama24.pl >>

10 rzeczy, których powinnaś przestrzegać w ciąży: nie daj się stresowi

Silny stres przeżywany przez matkę w późnej ciąży może sprawić, że dziecko będzie nadpobudliwe i hiperaktywne. Jeśli więc czujesz, że jakiś problem kosztuje cię zbyt wiele nerwów, staraj się go wyeliminować. Zrezygnuj z działań czy kontaktów z osobami, które źle na ciebie wpływają. I nie przejmuj się na zapas!

Aktualizacja: 2016-04-13 Publikacja: 2015-12-16
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.