Masaż piersi w ciąży. Jak zadbać o biust w ciąży?

Tkliwe piersi
fot.: thinkstockphotos.com
Tkliwe piersi to jeden z pierwszych objawów ciąży.

Masaż piersi w ciąży to najprostszy sposób, aby cieszyć się pięknym biustem również po narodzinach dziecka. Piersi w ciąży stają się wrażliwe, powiększają się, a co za tym idzie skóra na biuście bardzo się rozciąga. Jak prawidłowo zrobić masaż biustu w ciąży? Czy używać specjalnych kremów do biustu? Sprawdź, co możesz zrobić, aby cieszyć się pięknymi piersiami nie tylko w ciąży, ale również po niej!

Masaż piersi pod prysznicem

Najprostszą formą masażu piersi w ciąży jest naprzemienny, ciepło-zimny prysznic. Polega on na opłukiwaniu piersi na zmianę ciepłą i zimną wodą z natrysku (temperaturę trzeba zmieniać co pół minuty). Strumień wody kierujemy na boki i ku górze, wykonując koliste ruchy ręką; zawsze kończ natrysk chłodną wodą. Taki kilkuminutowy hydromasaż pobudza krążenie krwi i w efekcie poprawia sprężystość skóry, która jest lepiej odżywiona. Masaż biustu pod prysznicem pomoże również w hartowaniu piersi i brodawek przed karmieniem.

Sprawdź również kalendarz ciąży >>

Nie przegap

Masaż biustu w ciąży u specjalisty

Znaną od lat metodą zapobiegania utracie jędrności piersi są masaże. Można je stosować także podczas ciąży, o ile nie jest ona zagrożona, a piersi dobrze reagują na dotyk. To metoda naturalna i skuteczna, pod warunkiem że masaż wykonuje specjalista i zabiegi są regularne. Masaż dotyczy nie tylko biustu, lecz klatki piersiowej w całości, a także ramion i górnej części pleców. Skóra rozciąga się bowiem nie tylko bezpośrednio na piersiach  - elastyczność skóry zmienia się zwłaszcza nad biustem i wokół niego.

Polecamy też

Jak zmniejszyć ryzyko powstawania rozstępów na piersiach?

Kolejnym krokiem do jędrnego biustu jest stosowanie balsamów nawilżających na skórę piersi i dekolt. Duże i ciężkie piersi powodują rozciąganie skóry, co może prowadzić do rozstępów. Skóra pod wpływem ciężaru rozciąga się zbyt szybko, włókna kolagenu pękają i pojawiają się sinoczerwone pręgi. Rozstępy to przypadłość, która dotyka ponad połowę przyszłych mam. Zmniejszysz to ryzyko, jeśli będziesz dwa razy dziennie stosować specjalny krem przeciw rozstępom, który uelastyczni skórę i uodporni ją na nadmierne rozciąganie. Najlepiej zacząć już od 1 trymestru ciąży. Kosmetyk nakładaj okrężnymi ruchami, od dołu ku górze. Zacznij od pachy w kierunku mostka, potem przesuwaj dłoń do góry, na zewnątrz (do szyi) i dalej w kierunku obojczyka. Zamiast kremu możesz używać oliwki, która działa natłuszczająco i uelastyczniająco.

Przeczytaj również: Jak usunąć rozstępy na biuście?

Ćwiczenia na jędrny biust

Piękny biust to nie tylko masaże i odpowiednia pielęgnacja, jak się okazuje równie ważne są odpowiednie ćwiczenia. Dlatego, aby utrzymać biust w dobrej kondycji, warto też trochę poćwiczyć. Co prawda piersi nie są zbudowane z tkanki mięśniowej, ale ćwiczenia poprawiają napięcie skóry, zapobiegają degeneracji tkanki łącznej (a to rusztowanie gruczołu piersiowego) i wzmacniają mięśnie klatki piersiowej, z którymi są połączone więzadła podtrzymujące piersi.

Przeczytaj również: Jaką kupić bieliznę na czas ciąży?

Dobrze wiedzieć

Proste ćwiczenie na jędrny biust

Złóż dłonie jak do modlitwy, na wysokości klatki piersiowej, rozkładając szeroko łokcie na zewnątrz. Naciskaj dłonią na dłoń z maksymalną siłą przez kilka sekund, powtórz 8–10 razy.

Idealne piersi w ciąży, a odpowiednio dobrany biustonosz

Wszystkie twoje wysiłki pielęgnacyjne mogą nie zadziałać, jeśli nie będziesz chodziła w dobrze dobranym biustonoszu. W przypadku piersi w rozmiarze XXL najlepszy do noszenia na co dzień jest model full cup („pełna miseczka”), czyli mocno zabudowany, z poprzecznym poziomym szwem.

Aby biustonosz dobrze podtrzymywał duży ciężar, musi być przede wszystkim stabilny pod biustem – nie może tam być wąski pasek materiału, tylko szeroki pas. Nie za szkodzi, jeśli na plecach będzie jeszcze dodatkowo poszerzony i wzmocniony, tworząc coś w rodzaju gorsetu. Pod biustem stanik musi idealnie przylegać do ciała – nie podjeżdżać do góry, gdy podnosisz ręce. Ramiączka powinny być też szerokie i miękko podszyte od spodu, aby nie wrzynały się w skórę ramion. Lepsze podtrzymanie zapewniają biustonosze z fiszbinami, ale pod warunkiem że są one dobrze dobrane.

Dołącz do forum mjakmama24.pl i sprawdź jak dobrać biustonosz idealny do karmienia

W idealnie dobranym staniku fiszbiny okalają od spodu całe piersi, ich zewnętrzne końce sięgają połowy pachy, a wewnętrzne przylegają do mostka. Przy dużych rozmiarach sprawdzają się także krótkie fiszbiny pionowe, wszyte z boku miseczki, od strony pachy. Oczywiście zarówno ramiączka, jak i obwód biustonosza muszą mieć możliwość regulacji.

Przeczytaj również: Dlaczego dobrze dobrany biustonosz to konieczność w ciąży?

Sprawdź, jaką jesteś ciężarną?

Polecamy wideo: Ćwiczenia na jędrny biust

Jeśli chcesz, aby Twoje piersi prezentowały się doskonale oprócz masażu warto też wykonywać ćwiczenia, które wpływają na poprawę stanu naszego biustu. Zestaw ćwiczeń na jędrne piersi proponuje trenerka fitnessu Agata Dąbrowska.

Aktualizacja: 2016-10-06 Publikacja: 2016-10-06
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.