Preparaty dla kobiet w ciąży wybieraj świadomie!

Preparaty dla kobiet w ciąży

W ciąży suplementacja niektórych składników odżywczych jest konieczna, bo nawet najzdrowsza dieta nie zaspokoi zwiększonego zapotrzebowania na nie. Warto wiedzieć, w jaki sposób wybierać preparaty uzupełniające zbilansowaną dietę przyszłej mamy. Właściwa suplementacja ma bowiem wpływ nie tylko na zdrowie ciężarnej, ale przede wszystkim na prawidlowy rozwój dziecka.

To, co jesz podczas ciąży, ma ogromne znaczenie dla zdrowia twojego dziecka. I nie chodzi tylko o jego rozwój prenatalny, ale także o zdrowie w przyszłości, nawet za kilkadziesiąt lat. Coraz więcej jest bowiem dowodów na to, że odpowiednia ilość składników odżywczych w diecie przyszłej mamy ma długofalowy wpływ na zdrowie dziecka. A że sam jadłospis tego nie zapewni, w ciąży – po konsultacji z lekarzem – powinnaś przyjmować suplementy. Radzimy, jak je wybierać.

1. Kupuj produkty przeznaczone dla kobiet w ciąży

Wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że producent suplementu – jeśli jest rzetelny – maksymalnie dostosował go do grupy docelowej. Chodzi nie tylko o optymalny skład preparatu, ale też o bezpieczeństwo: składniki odżywcze dla przyszłych mam powinny pochodzić z najlepszych źródeł, a metody ich pozyskiwania spełniać najwyższe standardy jakości.

2. Zwracaj uwagę na skład preparatu

Udowodniony korzystny wpływ na ciążę mają kwas foliowy, jod, witamina D3 i kwas z grupy omega 3 (DHA). Składniki te w odpowiednich dawkach powinna suplementować każda kobieta w ciąży:

  • Foliany: 400 μg dziennie przez całą ciążę (oraz przynajmniej 6 tygodni przed ciążą). Oprócz zwykłego kwasu foliowego, znanego ze swej skuteczności w prewencji wad cewy nerwowej eksperci zalecają łączenie go z aktywna forma folianów (tzw. metylofolianem wapnia)

  • Jod: 150–200 μg dziennie przez całą ciążę

  • DHA: minimum 600 mg dziennie, a w przypadku zagrożenia porodem przedwczesnym – minimum 1000 mg dziennie przez całą ciążę. Aktywny transport DHA do płodu następuje mniej więcej od 13. tygodnia ciąży, więc wcześniejsze stosowanie uzupełnia jedynie zapasy matki, ale dziecku służy dopiero od momentu aktywnego transportu przez łożysko.

  • Witamina D3: 1500–2000 IU (37–50 μg) dziennie, najpóźniej od początku II trymestru, ale najlepiej przez całą ciążę.

Ponadto eksperci rekomendują przyjmowanie przez wszystkie ciężarne:

  • Witaminy z grupy B - B6 (przynajmniej 1,9 mg) i B12 (min.2,6µg)

  • Cholina - 125 mg

  • Selen - 60 µg
  • Żelazo - WHO rekomenduje 60 mg dziennie, a PTG 60-120 mg w przypadku niedokrwistości.

Natomiast wszystkie inne skladniki odżywcze powinny być przyjmowane w zależności od indywidualnych potrzeb, czyli na podstawie wyników badań ciężarnej.

3. Istotna jest dawka preparatu

Suplementacja ma sens wtedy, gdy witaminy i mikroelementy przyjmuje się w odpowiednich dawkach. Powinno to być zatem najważniejsze kryterium wyboru ciążowego preparatu. Aby wybrać właściwy preparat, trzeba wiedzieć, ile czego należy przyjmować, a więc znać aktualne zalecenia ekspertów z Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego lub innych medycznych autorytetów. Warto podkreślić słowo „aktualne”, bo zalecenia co jakiś czas się zmieniają. Na przykład zalecane dawki witaminy D3 zwiększyły się – i to znacznie – pod koniec 2013 roku, ale w sprzedaży wciąż są preparaty, których skład tego nie uwzględnia.

5. Wybierz produkt, który zawiera dokładnie to, czego potrzebujesz ty i twoje dziecko

Nie każda przyszła mama potrzebuje suplementu, który zawiera kilkanaście czy nawet więcej składników. Jeśli twój codzienny jadłospis jest bogaty i różnorodny, zawiera wszystkie potrzebne produkty: warzywa, owoce, węglowodany (pieczywo, makarony, kasze), ziarna, nabiał mięso i ryby, to takie wieloskładnikowe preparaty witaminowo-mineralne nie są ci potrzebne. Stosowanie ich przez dłuższy czas może być nawet szkodliwe, ponieważ może prowadzić do przedawkowania witamin.

6. Kieruj się renomą producenta

Jeśli skład preparatów jest zbliżony, lepiej wybrać produkt znanej marki – wyprodukowany przez firmę, która funkcjonuje od lat i cieszy się dobrą opinią – niż taki, którego nazwa nic ci nie mówi. Niestety, zwykle wiąże się to z wyższą ceną, bo tak już jest, że jakość kosztuje. Zwłaszcza że dużą część kosztu produktu stanowią niezbędne badania jakościowe. Na pewno jednak nie warto kupować byle czego tylko dlatego, że jest to tanie.

7. Zapytaj o radę swojego lekarza

Jeśli lekarz prowadzący ciążę zaleci ci przyjmowanie witamin, poproś go, aby wymienił konkretne preparaty, które może polecić. W ogóle byłoby idealnie, gdyby lekarz dostosował suplementację do twoich potrzeb, a więc na podstawie wywiadu i wyników badań dokładnie określił, ile czego powinnaś przyjmować.

Aktualizacja: 2017-06-20 Publikacja: 2017-05-17
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.