PIERWSZA POMOC. Gdzie szukać pomocy, gdy z dzieckiem dzieje się coś niedobrego?

2013-06-28 16:51

Prawidłowe udzielenie pierwszej pomocy nie jest łatwe. Gdy z dzieckiem dzieje się coś niedobrego, najbardziej emocjonalnie reagują zazwyczaj rodzice. Nie zawsze potrafią racjonalnie ocenić zagrożenia i czasem nie wiedzą gdzie szukać pierwszej pomocy. Sprawdź zatem, w jakich okolicznościach zagrożenia i jaką pomoc należy wezwać do dziecka.

pierwsza pomoc
Autor: _photos.com

Spis treści

  1. Kiedy powinniśmy wezwać karetkę do dziecka?
  2. Szpitalny Oddział Ratunkowy
  3. Dolegliwości nie zagrażające życiu dziecka
  4. Ważne numery

Chore dziecko to niebywały stres dla nas rodziców. W nagłych wypadkach czy atakach choroby bywa, że czujemy się bezradni i jesteśmy zmuszeni szukać profesjonalnej pomocy. Najczęściej wykonujemy telefon na pogotowie ratunkowe, jednak nie zawsze wzywanie karetki bywa uzasadnione. Czasem wystarcza sama telefoniczna porada lekarska, podanie właściwego leku, a czasem udanie się do zwykłej przychodni. Najważniejsze to umieć udzielić pierwszej pomocy.

Kiedy powinniśmy wezwać karetkę do dziecka?

•    Gdy następuje ustanie oddychania, dziecko blednie lub sinieje i nie ma z nim kontaktu•    Gdy dziecko ma wysoką gorączkę – powyżej 40 stopni, gdy występują drgawki•    Gdy dziecko ma trudności z oddychaniem•    Gdy dziecko „przelewa się przez ręce” – jest wiotkie, nieprzytomne•    Gdy dziecko uległo nagłemu wypadkowi – spadło z dużej wysokości,  poważnie się poparzyło,  zostało porażone prądem, pogryzione lub ukąszone, pobite, brało udział w wypadku samochodowym, uległo podtopieniu itd.•    Gdy dziecko przewlekle choruje i nagle pogarsza się jego stan (problemy z sercem, astma, padaczka, cukrzyca itp.)

Szpitalny Oddział Ratunkowy

Czasem w obliczu nagłego wypadku lub rozwinięcia się choroby, gdy objawy są poważne i niepokojące,  ale nie zagrażające życiu, trzeba zawieźć dziecko samodzielnie do szpitala, a jeśli to konieczne udzielić mu pierwszej pomocy. Warunkiem jest to, by dziecko było przytomne – w innej sytuacji wzywamy karetkę. W zależności od dnia i pory – udajemy się do wyznaczonego szpitala z oddziałem dziecięcym (np. mającego dyżur) i zgłaszamy się na Izbie Przyjęć. Tam zostanie udzielona dziecku szybka pomoc i podjęta decyzja, czy dziecko wymaga hospitalizacji. Do niepokojących przypadków, gdy powinniśmy zawieźć dziecko jak najszybciej do szpitala zaliczają się najczęściej urazy – złamania, krwiaki, duże rany, ale i nagłe stany zapalne np. ucha, opon mózgowych, silne bóle żołądka i głowy.

Dolegliwości nie zagrażające życiu dziecka

Panika i zdenerwowanie czasem uniemożliwia racjonalne myślenie i zdarza się, że rodzice dzwonią po pogotowie, gdy dziecko gorączkuje podczas infekcji albo ma biegunkę. Dyspozytor pogotowia dzięki przeprowadzonemu wywiadowi potrafi rozpoznać stan zagrożenia i ocenić, czy dziecku potrzebna jest nagła pomoc medyczna. Jeśli nie, zazwyczaj przekazuje rodzicom wskazówki co mają robić, by osłabić objawy i ukoić ból dziecka albo zaleci kontakt z pediatrą, który pełni całodobowy dyżur w jednostce podstawowej opieki zdrowotnej. W zależności od potrzeby, do dziecka zostanie wysłany lekarz albo rodzice dostaną zalecenie, by zapisać się do swojej przychodni na wizytę w normalnym trybie.

Ważne numery

Choć to niemal wiedza oczywista, warto ją utrwalać. Podstawowym numerem do wzywania pomocy medycznej do dziecka jest nr 999 lub 112. Ze względu na zdarzające się problemy z dodzwonieniem się pod ten drugi numer, w pierwszej kolejności warto bezpośrednio dzwonić na 999. W przypadku, gdy stan dziecka nie jest tak poważny by wzywać pogotowie, ale mocno niepokojący rodziców – najlepiej jest skontaktować się z telefoniczną Informacją Medyczną, która poda nam numer, pod którym możemy szukać porady lekarskiej.WAŻNE: jeśli pogotowie odmawia przysłania do dziecka karetki, a według ciebie życie dziecka jest zagrożone – zadzwoń na policję i zgłoś ten fakt. Często taka interwencja jest bardzo skuteczna.

Dobrze wiedzieć

Bezpłatna infolinia dla rodziców

Pakiet Aviva dla młodych rodziców MINI to bezpłatny, nieograniczony dostępu do telefonicznych porad medycznych przeznaczonych dla rodziców małych dzieci, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Pracujący na infolinii konsultanci informują o dostępnych pediatrycznych placówkach medycznych, przekazują informacje o obowiązkowych badaniach kontrolnych, bilansach i szczepieniach. Udzielają informacji na temat działania różnych leków, podstawowych zabiegów i badań medycznych. Pracownicy infolinii udzielają też porad na temat odżywiania kobiet w ciąży i niemowląt. Z telefonicznej pomocy medycznej mogą korzystać rodzice z dzieckiem do 12. miesiąca życia, a zapisać się mogą również kobietyw ciąży. Wystarczy zarejestrować się za pomocą prostego formularza na stronie internetowej www.aviva.pl/Maluszek lub zamówić usługę dzwoniąc pod odpowiedni numer telefonu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza