Czytanie ze zrozumieniem - test na czytanie ze zrozumieniem dla klasy 2

Czytanie ze zrozumieniem
fot.: thinkstockphotos.com

Czytanie ze zrozumieniem to jedna z ważniejszych umiejętności, jaką powinno nabyć każde dziecko. Jest ona przydatna przez całe życie, dlatego tak ważne jest nauka czytania ze zrozumieniem w okresie szkolnym. Jak sprawdzić czy nasze dziecko potrafi czytać ze zrozumieniem? Zobaczcie, jak poprawne czytanie wpływa na poziom zrozumienia tekstu. 

Umiejętność czytania ze zrozumieniem należy zdecydowanie do priorytetowych zadań nauczycieli nauczania zintegrowanego. Czytanie ciche polega na ogarnianiu całości tekstu, bez wymawiania go na głos. Jego rozumienie stanowi sedno czytania. Czytanie z pełnym rozumieniem odbywa się po wypełnieniu pewnych przesłanek, do których zaliczyć można: dobry zasób doświadczeń i pojęć z dziedziny czytanego tekstu oraz rozróżnianie znaków graficznych i ich przekład na myśli. Poza tym koniecznym warunkiem czytania ze zrozumieniem jest skupienie uwagi na treści czytanego tekstu.

Nauka czytania a czytanie ze zrozumieniem

Czytanie ze zrozumieniem to zdecydowanie umiejętność nabyta, okupiona niekiedy ciężką pracą i włożonym sporym wysiłkiem. Choć dziecko już potrafi składać litery w wyrazy, a te w zdania i czyta w swoim przeciętnym tempie, to nie zawsze rozumie o czym czyta. Oczywiście im dziecko sprawniej czyta, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie mieć trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu bo szybkie i poprawne czytanie wpływa na poziom rozumienia tego o czym się czyta. Im wolniej do naszego mózgu docierają przeczytane słowa, tym sens przeczytanego tekstu traci na swojej wartości i czytelności, bo po prostu zaciera się.

Kiedy i jak nauczyć dziecko literek?

Błędy popełnianie przy czytaniu ze zrozumieniem

Najczęstsze błędy popełniane podczas czytania: przestawianie, opuszczanie, dodawanie lub zmiana liter podobnych graficznie, np. d-b, trudności ze składaniem głosek w sylaby, sylab w wyrazy i zdania, co powoduje wolne, nierówne tempo czytania, słabe zapamiętywanie i trudności ze zrozumieniem przeczytanego tekstu. A to z kolei prowadzi do braku sukcesów w nauce, niechęci do szkoły, regresu, niskiej samooceny, braku motywacji i chęci do podjęcia dalszej walki.

To ważne: Podczas nauki czytania ze zrozumieniem rodzic powinien zapewnić swojej pociesze atmosferę zrozumienia, akceptacji i życzliwości.

Dobrze wiedzieć

Co rodzic robić powinien, aby dziecko nauczyło się czytać ze zrozumieniem?

Przede wszystkim pobudzać u dziecka potrzebę czytania dla przyjemności, poznać jego mocne strony, umacniać je, wspierać dziecko i je chwalić, nadzorować systematyczną pracę, zrozumieć ewentualne problemy dziecka i właściwie ukierunkować pomoc.

Przykładowy tekst z testem do nauki czytania ze zrozumieniem w klasie II

1. Przeczytaj uważnie tekst i zaznacz właściwą odpowiedź:

Damian z tatą i mamą poszli na spacer do lasu. Oglądali piękne, kolorowe liście. Mama zbierała wrzosy. Tata i Damian szukali grzybów. Potem będą je suszyć na nitkach.

Dokąd poszedł Damian z rodzicami?           

a)      do parku

b)      do kina

c)      do lasu

Jakie są jesienne liście?

a)      piękne

b)      zielone

c)      okrągłe

Co zbierała mama Damiana?

a)      szyszki

b)      wrzosy

c)      gałązki

Co zbierali Damian z tatą?

a)      grzyby

b)      kwiaty

c)      liście

Co będą robić z grzybami?

a)      gotować

b)      marynować

c)      suszyć

Odpowiedź na pytania:

Dokąd poszli Damian z rodzicami?   Damian z ………………………

Jakie są jesienne liście?   Jesienne…………………………….

Co zbierała mama?  Mama ………………………..

Co zbierali Damian i tata?  Damian z ………………

Co oni zrobią z grzybami?  Oni …………………….

Zagadki, sprawdzające umiejętność nauki czytania ze zrozumieniem

3. Rozwiąż zagadki:

Agatka lubi coś, co jest słodkie i zimne. Co lubi Agatka? ……………………………

Damian lubi coś, co jest na patyku. Jest bardzo słodkie i klejące. Co lubi Damian? ……………..

Piotr lubi coś, co jest małe i kolorowe. Czasami zawijane jest w papierki. Co lubi Piotr? ……..

Adam lubi coś, co jest brązowe i dzieli się na kostki. Co lubi Adam? ………………………..

Test czytania ze zrozumieniem

4. Podkreśl wyrazy, które są nazwami ubrań: czapka, śnieg, szalik, lód, rękawiczki, kurtka, mróz, buty, deszcz

5. Zaznacz, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:

Zimą jest gorąco.   TAK     NIE

 

Polecamy wideo: Zdrowe przekąski dla dzieci

Aktualizacja: 2017-07-04 Publikacja: 2017-01-23
Ocena: 5
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.