Gotowanie z resztek: jak kreatywnie wykorzystać to, co zostało z obiadu?

gotowanie z resztek
fot.: Thinkstock
Gotowanie z resztek pozwala uniknąć marnotrawienia jedzenia.

Choć Światowy Dzień Żywności obchodzimy w październiku, o racjonalnym gospodarowaniu jedzeniem warto pamiętać przez cały rok. Każdego roku w Polsce marnujemy około 9 mln ton żywności. Jak zatem ograniczyć marnotrawstwo i najlepiej wykorzystać produkty spożywcze? Wprowadzić w swoim domu zwyczaj gotowania z resztek.

Z marnowaniem żywności mamy do czynienia na każdym kroku. Zbyt duże zakupy nieuwzględniające terminu ważności nabytych wyrobów oraz brak umiejętności odpowiedniego gospodarowania produktami spożywczymi sprawiają, że jedzenie trafia do kosza. Prawie 1/3 pełnowartościowego jedzenia ląduje w śmietniku.* Wyrzucona żywność to z kolei zmarnowana ogromna ilość wody i energii koniecznej do produkcji, transportu, przechowywania i przygotowania. Nawet wyrzucona kanapka przyczynia się do degradacji środowiska. Produktami, które Polacy najczęściej marnotrawią są: pieczywo, owoce, mięso, warzywa, jogurty i jajka. Istnieje wiele sposobów, aby temu zapobiec. Między innymi gotowanie z resztek.

>>Przeczytaj również: Dieta normokaloryczna - dlaczego warto ją stosować u dziecka?>>

Gotowanie z resztek: Najczęściej niewykorzystywane produkty

- Układnie produktów w lodówce według ich terminów ważności, planowanie jadłospisu na najbliższy tydzień, zakupy z przygotowaną w domu listą czy rozsądne i kreatywne gotowanie to doskonałe sposoby na ograniczenie strat żywności. Przecież produkty, które pozostają z przygotowania jednych dań mogą być doskonałym dodatkiem, a nawet podstawą innych posiłków. Niestety często brakuje nam pomysłu, jak z pozornie mało ciekawych składników stworzyć smaczne danie – tłumaczy Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego "Żyj smacznie i zdrowo".

Przykładem produktu, któremu możemy nadać drugie życie są gotowane ziemniaki. Niewykorzystane podczas obiadu, na drugi dzień mogą stać się bazą kopytek, klusek śląskich bądź kulek ziemniaczanych smażonych w jajku i bułce tartej. Również ugotowane w zupie warzywa mogą posłużyć do stworzenia smakowitej kolacji. Zamieńmy je w sałatkę warzywną, zapiekankę czy sos do makaronu. Wykorzystajmy również mięso, którego użyliśmy do przygotowania wywaru. Idealnie nada się do przygotowania zimnych nóżek, pasty do pieczywa, a także farszu do krokietów czy pierogów.

Jeśli przepis na nasze ulubione ciasto lub deser nie uwzględnia wszystkich białek lub żółtek jaj otrzymanych po rozbiciu żądanej liczby, nie wyrzucajmy ich i wybierzmy gotowanie z resztek. Białko możemy wykorzystać do stworzenia przepysznej bezy, tortu Pavlova, białkowca czy wzbogacić w nie nasz omlet. Pozostałe żółtka jaj dodajmy natomiast do jajecznicy lub na ich bazie przygotujmy faworki, mus czekoladowy czy crème brûlée.

>>Przeczytaj również: Jakie przekąski podawać dzieciom, by nie sięgały po słodycze? [Wywiad z dietetykiem]>>

Gotowanie z resztek: Drugie życie pieczywa

Bardzo często marnujemy również pieczywo. W momencie, kiedy traci swoją świeżość, wiele osób uważa je za nieprzydatne. Nic bardziej mylnego! Czerstwy chleb wystarczy zamienić na grzanki, które są dobrym dodatkiem do zup o kremowej konsystencji czy sałatek, np. Cezar. Możemy wykorzystać pieczywo także jako bazę zapiekanek, czy stworzyć tosty, maczając je w mleku i jajku. Czerstwe bułki również mogą znaleźć swoje zastosowanie jako chrupiące posypki do ciast lub po zmieleniu stać się niezbędnym składnikiem panierki.

Przykładem produktu, który niechlubnie stał się elementem całkowitego marnotrawienia, są obierki. Obierając kilogram ziemniaków możemy stracić aż 1/3 całej masy.** Wyrzucając obierki pochodzące z owoców i warzyw tracimy nie tylko żywność, ale w wielu przypadkach również składniki odżywcze. Niewielu z nas wie, że możemy je wykorzystać podczas gotowania z resztek - do upieczenia pełnych smaku naturalnych chipsów, czy użyć jako podstawę wywaru, który następnie sprawdzi się jako baza przepysznych sosów lub zup.

To, w jaki sposób podchodzimy do kwestii marnowania żywności, wpływa nie tylko na nasz budżet, ale również na całe środowisko, przyśpieszając negatywne zmiany klimatyczne. Warto wiedzieć, że metan pochodzący z gnijącej żywności jest nawet 20-krotnie groźniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla. Ponadto produkcja 1 tony żywności związana jest z emisją do atmosfery 4,2 ton CO2.

*Maria Gosiewska, Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie!, Federacja Polskich Banków Żywności, Warszawa, 2015 r.

**Marta Gessler, Drugie życie obierki, Wysokie Obcasy, Warszawa, 2009.

>>Przeczytaj również: Dania rozgrzewające: 5 przepisów dla dzieci>>

Gotowanie z resztek: przepis na chipsy z obierków ziemniaczanych

Składniki:

  • obierki z dobrze umytych ziemniaków
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki oliwy
  • kilka liści rozmarynu
  • łyżka oregano
  • łyżka papryki mielonej
  • szczypta soli i pieprzu

Przygotowanie:

1. Oliwę, czosnek i rozmaryn utrzeć w moździerzu bądź innym mosiężnym naczyniu.

2. Obierki z ziemniaków należy dokładnie umyć. Następnie wrzucić je do miski i polać uprzednio wykonanym sosem. Dokładnie wymieszać, dodając oregano i paprykę mieloną.

3. Przyprawione obierki należy umieścić na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, a następnie posypać solą i pieprzem. Wkładać do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i piec przez około 8 minut. Podawać po lekkim ochłodzeniu dania.

"Żyj smacznie i zdrowo" to program edukacyjny marki WINIARY, prowadzony we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności w polskich gimnazjach. Misją programu "Żyj smacznie i zdrowo" jest przekazanie gimnazjalistom wiedzy z zakresu prawidłowego i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie ich do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród młodzieży postawę proekologiczną, a także ideę niemarnowania żywności. Do tej pory, w pięciu edycjach "Żyj smacznie i zdrowo" wzięło udział ponad 70 procent szkół gimnazjalnych z całej Polski. Program marki WINIARY jest częścią strategii firmy Nestlé, w ramach której firma zobowiązuje się produkować wysokiej jakości produkty, będąc jednocześnie wiarygodnym partnerem w żywieniu i dbałości o zdrowie Konsumentów.

Patroni honorowi:
• Minister Edukacji Narodowej
• Minister Sportu i Turystyki
• Minister Zdrowia
• Rzecznik Praw Dziecka
• Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych
• Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
• Ośrodek Rozwoju Edukacji
• Rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego

Partner społeczny
• Federacja Polskich Banków Żywności

Aktualizacja: 2016-04-12 Publikacja: 2015-12-16
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.