Rozszerzanie diety - zalecenia na każdy miesiąc

Rozszerzanie diety dziecka
fot.: thinkstockphotos.com

Rozszerzanie diety dziecka to dla rodziców spore wyzwanie. Co prawda schemat żywienia nie jest już tak rygorystyczny jak dawniej, ale o kilku zasadach trzeba pamiętać. Sprawdź, jak prawidłowo rozszerzać dietę niemowlaka. Mamy zalecenia dotyczące schematu żywiania na każdy miesiąc!

Kiedyś obowiązywał ścisły harmonogram wprowadzania nowych produktów do diety niemowląt. Dziś specjaliści radzą, by przy rozszerzaniu menu kierować się stopniem rozwoju malca (np. tym, czy już sam siedzi) i jego umiejętnością żucia czy gryzienia, a nie datami. Mimo to przypominają o kilku kwestiach ważnych w kolejnych miesiącach jego życia.

Sprawdź również kalendarz rozwoju dziecka >>

5. miesiąc: rozszerzanie diety zaczynamy od warzyw

Najpierw warzywa. Rozszerzanie diety powinno nastąpić między 17. a 26. tygodniem życia, ale jeśli karmisz tylko piersią – dopiero po ukończeniu  6. miesiąca. Pamiętaj, by zacząć od warzyw, a nie owoców. U niemowląt występuje naturalna skłonność do smaku słodkiego i niechęć do kwaśnego. Aby wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe, zacznij od nauczenia malca  akceptacji smaku ziemniaka, a dopiero później podaj mu marchewkę i owoce.

Prawidłowa waga niemowlaka czyli ile dziecko powinno przybierać na wadze? >>

6. miesiąc: do diety niemowlaka możemy wprowadzić mięso

Wprowadzamy do diety wszystko, co zdrowe. Brzuszek dziecka umie już trawić coś innego niż mleko mamy, dlatego możesz wprowadzać do diety malca coraz więcej nowych produktów: kolejne warzywa i owoce, zmiksowane mięso, całe jajko, także kaszki.

7. miesiąc: niemowlak po raz pierwszy poznaje smak ryb

Czas na ryby. Najnowsze dane pokazują, że można je podać dziecku na początku drugiego półrocza życia, gdyż zmniejsza to ryzyko alergii. Podawaj ryby w małych ilościach i nie częściej niż raz w tygodniu. W 7. miesiącu życia można też zacząć wprowadzać soki 100-procentowe, bez dodatku cukru. Ale im później to zrobisz, tym lepiej. Soki nie zaspokajają pragnienia, za to mogą zniechęcić malca do picia wody.

Czym i kiedy przepajać niemowlę? >>

8. miesiąc: czas na produkty mleczne

Jogurty i produkty mleczne. Zaproponuj dziecku produkty mleczne, takie jak serki, jogurty naturalne czy owocowe dla niemowląt (nie są dosładzane). Pamiętaj też, że malec nadal ma dostawać trzy posiłki mleczne (mleko powinno być stałym elementem diety przez kolejne 2–3 lata), ale nie może być to mleko krowie, tylko modyfikowane lub z piersi.

Nie przegap

9. miesiąc: rozpoczynamy trening samodzielnego jedzenia

Nauka żucia. Niemowlak może dostawać już owoce lub ugotowane warzywa do rączki. Będzie trenował samodzielne jedzenie i koordynację ruchów. Staraj się też nie miksować mu potraw, tylko drobno je siekaj lub rozdrabniaj widelcem. Dzięki temu dziecko zacznie ćwiczyć mięśnie szczęki i żuchwy. Przyda mu się to  w przyszłości przy nauce mówienia.

Co jeść w czasie karmienia piersią? >>

10. miesiąc: wprowadzamy kolejne smaki

Nowe smaki. Ucz dziecko poznawania nowych smaków: kawałek kiszonego ogórka czy mandarynki na początku może malcowi nie zasmakować, ale warto mu je proponować. Im częściej będzie próbował różnorodnych produktów, tym bardziej będzie w przyszłości otwarty na nowe potrawy, a jego dieta będzie urozmaicona, czyli zdrowa.

11. miesiąc: dziecko zaczyna samodzielnie jeść drobne przekąski i owoce

Samodzielne jedzenie. Zacznij podawać dziecku potrawy czy przekąski, z jedzeniem których samo sobie poradzi, np. kawałki gotowanego ziemniaka, pokrojone mięso lub jabłuszko. Twoje dziecko ma już kilka ząbków, których używa do odgryzania np. kawałka biszkopta, ale także mocną żuchwę, która pozwala na rozdrabnianie pokarmów dziąsłami. Pozwól mu jeść palcami:  to nie jest objaw złego wychowania, a znakomity trening manualny, ćwiczenie koordynacji ruchowej, nauka samodzielności i dokonywania wyborów. 

12. miesiąc: dziecko uczy się jeść z rodzicami

Dorosłe dania. Roczny maluch jest  coraz bardziej zainteresowany tym, co znajduje się na talerzu jego rodziców, próbuje też jeść tak jak oni, np. łyżeczką lub widelczykiem. Sadzaj dziecko przy waszym stole i dawaj mu do jedzenia to, co sami jecie. Zwracaj jednak uwagę na to, by były to potrawy lekkostrawne, pochodzące z dobrego i sprawdzonego źródła, najlepiej przygotowane w domu, a więc bez konserwantów i chemii.

Alergia pokarmowa u niemowlaka >>

Polecamy wideo: Rozszerzanie diety niemowlaka

O tym, jak rozszerzać dietę niemowlaka radzi nasz ekspert, dietetyk, Agnieszka Piskała.

Aktualizacja: 2016-12-12 Publikacja: 2016-12-12
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.