Newsletter

Żywienie niemowlęcia: zdrowe śniadanie dla niemowlaka

autor: Katarzyna Hubicz źródło: miesięcznik "M jak mama"
Co podawać niemowlęciu na śniadanie?
fot.: photos.com

Śniadanie dla niemowlęcia jest tak samo ważnym posiłkiem, jak dla starszego dziecka czy dla dorosłego. Niemowlak karmiony wyłącznie mlekiem jada wówczas, kiedy ma na to ochotę. Ale kiedy nadejdzie pora na rozszerzanie diety niemowlaka, trzeba zmierzać do tego, by dziecko jadło pięć posiłków dziennie. Trzy główne: śniadanie, obiad i kolację oraz dwa mniejsze: drugie śniadanie i podwieczorek, które pozwolą dziecku dotrwać do głównego posiłku. Jak komponować śniadanie dla niemowlaka, by było pożywne i zdrowe?

Śniadanie: dla niemowlaka to ważne poranne źródło energii

Rozszerzanie diety niemowlęcia sprawia, że rytm posiłków dziecka zbliża się do rytmu posiłków dorosłych. Śniadanie to pierwszy posiłek po nocnej przerwie. Niemowlęta również go potrzebują. Dzieci mają bowiem szybszą przemianę materii niż dorośli i gorzej znoszą dłuższe przerwy między posiłkami. Śniadanie niemowlaka ma dostraczyć mu potrzebnego ładunku energii i składników pokarmowych – nie zastąpi tego inny posiłek w ciągu dnia. Bez śniadania niemowlę może być apatyczne bądź rozdrażnione i szybciej będzie się męczyć. Badania dowodzą również, że dzieci, które regularnie jedzą śniadania, już w okresie niemowlęcym mają lepszą odporność, a w późniejszych latach są bardziej energiczne od rówieśników, którzy śniadań nie jadali. Wreszcie podawanie dziecku prawidłowo skomponowanego porannego posiłku pozwala kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe.

Dobrze wiedzieć

Śniadanie niemowlaka: 3 ważne zasady
Śniadanie powinno być spożywane mniej więcej o tej samej porze. Warto zarezerwować na nie trochę czasu, aby malec nie musiał jeść w pośpiechu. Jeśli dziecko ma już kilka mlecznych zębów, zwracaj uwagę, by dokładnie gryzło jedzenie. Do nieprzeżutego pokarmu nie dotrą enzymy trawienne, co może spowodować przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Śniadanie niemowlaka komponuj w zgodzie z piramidą żywienia

Zgodnie z wyliczeniami dietetyków śniadanie powinno dostarczyć dziecku 15 proc. dziennej energii. Nie powinno być ani za skąpe, ani zbyt obfi te. W tym pierwszym przypadku bowiem zapotrzebowanie na kalorie nie zostanie zaspokojone, w drugim zaś organizm zajmie się trawieniem, przez co dziecko może być ospałe. Jednocześnie pierwszy dzienny posiłek powinien być daniem pełnowartościowym, to znaczy dostarczać maluchowi niezbędnych składników pokarmowych: białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i minerałów. Docelowo malec powinien dostawać na śniadanie potrawy pochodzące ze wszystkich pięciu podstawowych grup piramidy żywienia, a więc:

  • produkty zbożowe
  • owoce i warzywa
  • jaja, ryby, mięso, wędliny
  • mleko i przetwory mleczne
  • masło i oleje roślinne.
forum.mjakmama24.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama24.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.