Zaburzenia integracji sensorycznej: co warto wiedzieć?

Rozwój dziecka
Jeśli podejrzewamy, że dziecko może mieć zaburzenia integracji sensorycznej, jak najszybciej udajmy się do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zaburzenia integracji sensorycznej to nowe pojęcie, o którym dużo się słyszy i mówi, ale tak naprawdę… niewiele o nim wiemy. Warto więc dokładnie zapoznać się z tym tematem i przy okazji przyjrzeć się swojemu dziecku.

Czym jest integracja sensoryczna? Warto zacząć od wyjaśnienia właśnie tego pojęcia. Zaburzenia integracji sensorycznej muszą mieć przecież jakiś punkt odniesienia.

Nasz organizm (bo o tego typu zaburzeniach mówimy również u dorosłych) przez cały czas funkcjonowania odbiera przeróżne bodźce. Kiedy są one ze sobą zsynchronizowane i pracują na „odpowiednich poziomach”, mówimy o prawidłowym rozwoju. Kiedy jednak dochodzi do nadwrażliwości na pewien rodzaj bodźców albo zbyt małej wrażliwości, dochodzi do różnego typu problemów. I to jest właśnie zaburzenie integracji sensorycznej.

Integracja sensoryczna: rodzaje bodźców

Odbieramy bodźce w różnych systemach zmysłowych: słuchowe, wzrokowe, dotykowe, mięśniowe, równowagi oraz węchu i smaku. Warto wyjaśnić, jakie są objawy poszczególnych zaburzeń integracji sensorycznej w konkretnych sferach:

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość słuchowa

  • Zatykanie uszu
  • Lęk przed myciem uszu
  • Uciekanie przed różnego typu dźwiękami (np. strach przed pracą odkurzacza)
  • Prowokowanie głośnych dźwięków (np. poprzez rzucanie przedmiotami)
  • Przysłuchiwanie się dźwiękom
  • Otwieranie i zamykanie drzwi przy jednoczesnym trzaskaniu
  • Stukanie w przedmioty
  • Uderzanie się rękoma w głowę

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość wzrokowa

  • Wyraźne unikanie pewnych bodźców wzrokowych (np. jasnej lampki) lub zbyt intensywne zainteresowanie nimi (dziecko nie pozwala się odciągnąć, interesuje się światełkami)
  • Mrużenie oczu, tarcie ich pod wpływem światła
  • Nadmierne zainteresowanie lustrami lub niechęć do nich
  • Kręcenie głową (tym samym dziecko uzyskuje nowe wrażenia wzrokowe poruszającego się szybko otoczenia)
  • Strach przed ciemnymi pomieszczeniami
  • Brak dostrzegania zmian w otoczeniu

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość węchowa

  • Odczuwanie zapachów tam, gdzie inni ich nie czują
  • Obwąchiwanie przedmiotów i ludzi
  • Opór przed oddawaniem stolca z powodu zapachu
  • Częste zatykanie noska

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość smakowa

  • Bardzo wybiórcze jedzenie
  • Lizanie przedmiotów
  • Wkładanie przedmiotów do ust (mimo późnego wieku, np. u czteroletniego dziecka)
  • Obgryzanie paznokci
  • Bierność podczas jedzenia (dziecko sprawia wrażenie, jakby nie potrafiło mocno otworzyć ust)

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość dotykowa

  • Niechęć do ubrań
  • Dotykanie wszystkiego i wszystkich
  • Ciągłe rozbieranie
  • Preferowanie chodzenia na bosaka
  • Unikanie dotyku
  • Lęk przed wodą
  • Drapanie się

Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość i zbyt mała wrażliwość w zakresie zmysłów czucia głębokiego (mięśni)

  • Chodzenie na placach
  • Machania rękoma albo potrząsanie ramionami (może to wyglądać jak tik i pojawiać się w sytuacjach stresu czy radości)
  • Przeciskanie się przez ciasne korytarze, szczeliny, przestrzenie (mimo swobodnej drogi obok)

Warto zauważyć, że o problemach z integracją sensoryczną nie świadczy jeden objaw, ale ich długi szereg.

Zaburzenia sensoryczne: prawidłowa diagnoza

Jeśli zauważamy u dziecka wiele symptomów wskazujących na nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej, należy jak najszybciej zwrócić się z tym problemem do prywatnego ośrodka diagnostycznego albo do poradni psychologiczno–pedagogicznej. Czas ma tutaj duże znaczenie ze względu na fakt, iż wcześnie podjęta terapia integracji sensorycznej umożliwia zapobiegnięcie wielu problemom związanym z nauką, relacjami społecznymi, koncentracją czy mową u dzieci.

Aktualizacja: 2016-04-12 Publikacja: 2015-01-28
Ocena: 3,7
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.