Dieta po porodzie: witaminy dla karmiącej mamy

Witaminy dla karmiącej mamy
fot.: photos.com

Mama karmiąca piersią powinna zadbać o dietę bogatą w witaminy. Musi jednak pamiętać, że szkodzić jej mogą nie tylko niedobory witamin, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. 

Pamiętaj, że dla karmiącej szkodliwe są nie tylko niedobory, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Na przykład przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach może doprowadzić do zatrucia organizmu; zbyt duże dawki witaminy C mogą spowodować kamicę nerkową, magnez w zbyt dużej dawce utrudnia przyswajanie wapnia, a nadmierne spożycie kwasów omega-6 utrudnia wykorzystanie przez organizm kwasów omega-3. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. Dotyczy to także preparatów sprzedawanych bez recepty. A które witaminy i minerały mogą okazać się potrzebne?

>>Czy podczas KARMIENIA przyjmować SUPLEMENTY diety>>

Dieta dla karmiącej matki: żelazo

W czasie ciąży i porodu mocno uszczuplone zostają normalne zapasy żelaza. Dlatego bardzo ważne jest odbudowanie ich w okresie pierwszych 3–4 miesięcy po porodzie. Zapewni to dieta bogata w produkty mięsne podawane razem z produktami dostarczającymi witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. W tym czasie, z uwagi na potrzeby matki, może być także wskazane podawanie preparatu żelaza uzupełniającego normalną dietę.

Dieta dla karmiącej matki: kwasy omega-3

Jemy w Polsce mało ryb morskich, a przez to jesteśmy bardziej narażeni na niedobory kwasów omega-3. Wiele badań wskazuje na to, że niedobór kwasów tłuszczowych EPA i DHA w okresie ciąży i we wczesnym dzieciństwie może hamować rozwój intelektualny i psychoruchowy dziecka, spowodować zaburzenia widzenia u niemowląt oraz osłabiać odporność na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Wiadomo także, że zawartość DHA w mleku kobiecym w dużym stopniu zależy od jego zawartości w diecie matki.
W związku z tym, jeśli mama nie jada przynajmniej dwa razy w tygodniu ryb morskich, powinna stosować suplementy diety o kontrolowanej zawartości kwasów omega-3 (EPA i DHA), czyli takie, które mają na opakowaniu podaną zawartość tych kwasów w jednej kapsułce.

Dieta dla karmiącej matki: kwas foliowy

W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta do 5,3 mg/dobę. Witamina ta jest aktywnie wydzielana do mleka matki, więc niemowlęciu raczej nie grozi niedobór. Lecz jeśli w twojej diecie jest mało produktów będących dobrym źródłem kwasu foliowego (warzywa zielone, produkty pełnoziarniste, cytrusy), może to negatywnie wpływać na twoje zdrowie i suplementacja może okazać się konieczna.

Polecamy też

Dieta dla karmiącej matki: cynk

Wspomaga odporność organizmu, sprzyja gojeniu się ran poporodowych. Zapotrzebowanie na cynk jest większe w czasie karmienia niż w czasie ciąży (21 mg na dobę). Suplementacja może być konieczna, jeśli dieta mamy nie obfituje w produkty takie jak jaja, kasze, orzechy, pestki dyni.

Dieta dla karmiącej matki: witamina A

Często obserwowane są jej niedobory u niemowląt kilka miesięcy po odstawieniu karmienia piersią, jeśli wcześniej matka nie jadła masła, jaj, ryb morskich i warzyw bogatych w karoten (marchewka, pomidor, dynia). Organizm dziecka przez kilka pierwszych miesięcy życia nie może zgromadzić zapasu tej witaminy, dlatego w takim przypadku suplementacja podczas karmienia piersią przyniesie korzyści tobie i dziecku.

Dieta dla karmiącej matki: witaminy B1, B2, B6

Urozmaicona dieta w pełni pozwala na pokrycie zapotrzebowania na te witaminy. Jednak dieta uboga, jednostronna (np. eliminacyjna) lub oparta na produktach wysoko przetworzonych powinna być uzupełniana zaleconymi przez lekarza suplementami. W przypadku witaminy B6 suplementacja zwiększy także zawartość tej witaminy w mleku.

Jak wrócić do formy po ciąży - wideo

Po urodzeniu dziecka powrót do szczupłej sylwetki i formy sprzed ciąży, nie jest prosty. Wymaga konsekwencji, siły woli i systematyczności. Zobacz w jaki sposób wprowadzać aktywność fizyczną, by była skuteczna. Porad udziela fizjoterapeutka Joanna Mróz z Centrum Mamy i Dziecka w Pruszkowie.

źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2016-07-12 Publikacja: 2016-07-12
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.