Jak mądrze schudnąć po ciąży - wskazówki dietetyka

Jak mądrze schudnąć po ciąży
fot.: photos.com

Spoglądasz w lustro... i wydajesz się sobie gruba. Zanim jednak postanowisz się odchudzać, sprawdź, czy to konieczne. Twoja decyzja powinna bowiem zależeć od tego, ile przytyłaś w czasie ciąży i czy już wcześniej miałaś problemy z nadwagą. Jeśli faktycznie po ciąży została ci niechciana pamiątka w postaci dodatkowych kilogramów, zobacz, jak możesz sobie z nimi poradzić. Jak mądrze schudnąć po ciąży - rady dietetyka.

Podczas ciąży twoja masa ciała zwiększa się, ale to normalne, bo związane z rozwojem dziecka. O nadmiarze kilogramów można mówić dopiero wtedy, gdy przybędzie ci więcej niż 10–15 kg. Jeśli udało ci się tego uniknąć, to znaczy, że stosunkowo łatwo możesz wrócić do poprzedniej sylwetki, ponieważ w okresie laktacji potrzebujesz dziennie o 500 kcal więcej niż zwykle, a dodatkowo tracisz tyle energii, jakbyś ćwiczyła przez godzinę. Na zaspokojenie tych zwiększonych potrzeb energetycznych organizm wykorzystuje najpierw tłuszcz z okolic ud i pośladków.

– To jedyny moment w życiu kobiety, kiedy tak się dzieje. Zwykle przy odchudzaniu najpierw zmniejsza się biust, potem chudną ramiona, a jeszcze później talia. Tłuszcz z ud i pupy organizm spala na końcu – mówi Katarzyna Zielińska, specjalista ds. żywienia i zapobiegania otyłości. - Jeśli więc będziesz karmić piersią, a przy tym racjonalnie się odżywiać, to w ciągu 3–6 miesięcy wrócisz do normalnej masy ciała. Podobnie zresztą będzie także wtedy, gdy nie zdecydujesz się na karmienie naturalne, ale twoja dieta będzie prawidłowa.

>>Czy najlepsza dieta dla kobiety karmiącej piersią to dieta eliminacyjna?>>

Dobrze wiedzieć

Pamiętaj: odchudzanie w pełnym tego słowa znaczeniu (niskokaloryczna dieta w połączeniu z intensywną aktywnością fizyczną) możesz zacząć dopiero po okresie karmienia dziecka.

Odchudzanie po ciąży: zdrowe odżywianie

– Zdrowe odżywianie się to jedzenie zdrowych produktów we właściwych proporcjach i o odpowiedniej porze – wyjaśnia Katarzyna Zielińska. - Jedz regularnie, co najmniej cztery, a nawet pięć razy dziennie, normalne, niezbyt duże porcje. Zapomnij o bombach kalorycznych: ciastkach z kremem, hamburgerach. Sięgaj po świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, mięso, ryby, mleko i jego przetwory. Wybieraj produkty z mniejszą zawartością tłuszczu, ograniczaj żywność przetworzoną, półprodukty, słodycze, gdyż ich wartość odżywcza jest niewielka. Jeśli jednak miną trzy miesiące od porodu, a ty, mimo zdrowej diety, nie zaczniesz tracić na wadze, poproś o pomoc profesjonalistę.

Odchudzanie po ciąży: porada dietetyka

Gdy już wcześniej miałaś nadwagę albo w ciąży przytyłaś bardzo dużo (20–30 kg), od razu poproś o pomoc specjalistę dietetyka. Nie szukaj cudownych diet, bo częściej prowadzą do frustracji niż do sukcesu. A poza tym nie ma jednej diety odpowiedniej dla dwóch osób, bo przecież jesteśmy różne. Zalecenia specjalisty będą zależały od tego, ile masz lat, czy od dawna narzekasz na problemy z nadwagą, czy karmisz piersią, jaką masz budowę ciała, rodzaj pracy itd. Wśród dietetyków są różne szkoły – jedni piszą dla pacjentów jadłospisy, inni uczą zdrowego stylu życia. – Odchudzanie to nie jest kwestia tygodnia czy miesiąca, tylko sprawa długofalowa. Żeby skutecznie zrzucić wagę, najlepiej przestać o tym myśleć. Wystarczy, że zaczniemyzdrowo żyć, a schudnięcie przyjdzie w nagrodę – zapewnia Katarzyna Zielińska.

Odchudzanie po ciąży: korygowanie błędów żywieniowych

Zacznij od spisania szczegółowego jadłospisu z 2–3 dni. W takich zapiskach dietetyk znajdzie odpowiedź na pytanie o błędy żywieniowe (najczęstsze z nich to brak śniadania, obfi te kolacje, nadmiar słodyczy i nieregularne posiłki). Podpowie, co i kiedy powinnaś jeść, jak komponować posiłki. Kierując się jego wskazówkami, precyzyjnie planuj zakupy, ograniczając je do zdrowych produktów; zawsze rób listę i trzymaj się jej. Nie kupuj na zapas, bo nadmiar jedzenia w domu stanowi pokusę.

Dieta kobiety karmiącej (i w połogu) powinna być rozszerzona o wiele substancji odżywczych i produktów. Tymczasem młode mamy często robią na odwrót i zaraz po porodzie przechodzą na bardzo restrykcyjne diety. Nie jest to dobre ani dla mamy, ani dla dziecka. Jak jeść by zapewnić zdrowie swojemu dziecku, które produkty pozytywnie wpłyną na ilość i jakość pokarmu, co jeść by organizm po porodzie szybciej się zregenerował - te i inne pytania dotyczące diety w czasie karmienia piersią zadaliśmy ekspertowi.

Nie przegap

źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2016-07-11 Publikacja: 2016-07-11
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.