Dyktando - klasa 2: zobacz przykładowe dyktando dla klasy 3

Dyktanda klasa 2
Przedstawiamy przykładowe dyktanda dla klasy 2

Zobacz przykady dyktanada. Klasa 2 to czas, kiedy dyktando ma za zadanie wyrobienie u uczącego się dziecka nawyku poprawnego pisania poszczególnych wyrazów. Przy wykonywaniu tego rodzaju ćwiczeń nieoceniona będzie pomoc rodzica.

Poniżej predstawiamy zasady ortograficzne i przykładowe dyktanda. Klasa 2 to czas kiedy dziecko przyswaja zasady ortograficzne. W czasie nauki ważne jest jest podejście rodziców, które powinno być nastawione na pomoc, ale nie na wyręczanie dziecka i ciągłe podpowiadanie. Rodzic powinien uzbroić się w cierpliwość, nie krzyczeć na dziecko, a wspierać, zachęcać i chwalić. Należy być również czujnym i jeżeli charakter popełnianych błędów oraz ich mnogość nas niepokoi należy jak najszybciej zgłosić to wychowawcy klasy, pedagogowi szkolnemu lub od razu umówić się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej na konsultację u psychologa prowadzącego daną szkołę. Specjalista po przeprowadzeniu tekstów potwierdzi lub wykluczy ewentualną dysleksję u naszej pociechy.

Dyktanda - klasa 2: jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?

Aby dziecko mogło szybciej i łatwiej przyswoić sobie reguły ortograficzne, warto wypisać je na dużym kartonie i przykleić nad biurkiem lub ewentualnie łóżkiem. Chodzi w dużym skrócie o takie miejsce, które znajduje się w centrum pokoju dziecka, tak aby mogło  patrzeć na ten plakat jak najczęściej.

Pomaga to w zapamiętywaniu, bo reguł ortograficznych, jak i tabliczki mnożenia należy nauczyć się na pamięć. Oczywiście nie wprowadzamy wszystkich reguł jednocześnie. Robimy to po kolei i dokładnie utrwalamy. Dopiero kiedy mamy pewność, że materiał został dobrze przyswojony, przechodzimy do wprowadzania kolejnych. Każdy plakat powinien przedstawiać jedną pisownię wyrazów np.: tylko „ó” lub tylko „u”, itd. Ów plakat powinien wyglądać następująco. Przygotujcie go razem:

Piszemy „ó”:
- kiedy wymienia się na o, e, a, np.: wóz – wozy
- w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna, np.: klasówka ( wyjątki: odkuwka, okuwka, skuwka, zasuwka)
- w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego- kogo?, czego?, np.: kwiatów
- na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie
Piszemy „u”:
- w zakończeniach – uje, - ujesz, -uje, - ujemy, - ujecie, - ują (mimo wymiany na o), np.: szoruję, szorujesz, szoruje, szorujemy, szorujecie, szorują
- w zakończeniach – ulec, - un, -unek, - unka (mimo wymiany na o), np.: hamulec, zwiastun, rachunek, piastunka
- w zakończeniach – uch, - ucha, - ula, - unia, - us, - usia, - usieńka, - uszek, - uś, - utka, np.: maluch, starucha, brzydula, babunia, obdartus, lalusia, milusieńki, maluszek, dzidziuś, malutka
- w wyrazach typu: kuć, knuć, pruć, psuć, snuć
- zawsze na końcu wyrazu
Piszemy „rz”:
- kiedy wymienia się na r, np.: darzyć – dar
- po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w
- w zakończeniach –mierz, - mistrz, np.: Sandomierz, zegarmistrz
- w zakończeniach – erz – arz, np.: harcerz, talerz, zakończenie –arz występujące w zakończeniach zawodów, np.: malarz, -erz, - arz, kiedy rz wymienia się na r, np.: rycerz-rycerski
Piszemy „ż”:
- kiedy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
- w zakończeniach –aż, np.: bagaż
- w zakończeniach –eż, -aż, np.: młodzież, straż
Piszemy „h”:
- kiedy wymienia się na g, ż, z, dz
- w wyrazach zawierających obce cząstki – harmo, - hekto, - hiper, - hipo, - homo – hydro, np.: harmonia, hektolitry, hiperwentylacja, hipoteza, homogenizowany, hydrant
- po przedrostku z , np.: zhańbić
Piszemy „ch”:
- kiedy wymienia się na sz, kruchy-kruszyć
- gdy występuje po s, np.: schody
- zawsze na końcu wyrazów, np.: dach, wyjątek – druh.

W związku z tym, ze w młodszych klasach zasady ortograficzne wprowadza się pomału, a nie wszystkie na raz, zatem uzasadnionym jest również dzielić teksty dyktand, utrwalając pojedynczą trudność, typu tylko „ó”, a nie jednocześnie w jednym tekście „u” i „ó”.

Zobacz też:

>> Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2: teksty i ćwiczenia

>> Lektury szkole klasa I-III w roku szkolnym 2017/2018

Przykładowe dyktanda klasa 2

Pobierz przykładowe dyktanada - klasa 2 w PDF

„u”
Kucharz Jakub zrobił udane zakupy. Kupił cukier, butelkę mleka, utarł śmietanę i dodał truskawki. Uczniom bowiem zachciało się deserku. Okrutny uczeń Mateusz dodał do deserku musztardę i buraki. Deser się nie udał. Kucharz surowo ukarał nieugiętego Mateusza.

„ó”
Trójka przyjaciół z Tarnówka ma nowy samochód. Jadą do lasu na jagódki. Usiądą pod brzózką, zjedzą twaróg i dalej leśną dróżką pójdą w dół, a potem w górę. Wkrótce wędrówka zakończy się mimo, że samochód Józia, Róży i Rózi niestety zepsuje się.

„u-ó”
Ula miała żółwia wodnego w dużym akwarium. Karmiła go kruchą sałatą i różnymi zbożami. Urządziła mu tam piękne mieszkanko zrobiła różne pagórki, górki i równiny. Uroku dodawało szumiące źródełko. Ula umie dbać o zwierzątka, szczególnie te malutkie i nieufne.

„ż”
Czarnoksiężnik zamienił piękną księżniczkę w okropną żabę. Wróżka zamknęła ją w wieży wysokiego zamku. Na szczęście odważny książę odczarował ją i zażądał ślubu. Żyć mieli razem sto, a nawet i więcej lat.

„rz”
Marzec to miesiąc wietrzny i burzliwy. Ludzie stają się zakatarzeni i często chorują. Lekarze jak i aptekarze mają pełne ręce roboty. Ludzie biorą gorzkie leki i jedzą dojrzałe owoce i warzywa dla zdrowia.

„ż-rz”
Małgorzata odprowadza w pewien wrześniowy wietrzny wieczór swoją koleżankę Żanetę. Żadna z nich nie chce się pożegnać, bo gaworzy im się dobrze. Poszły zatem wzdłuż żywopłotu i pnącej róży na dłuższą przechadzkę.

„h”
Helena była z mamą Haliną w cyrku. Widziały harta, który grał na harmonii, skaczące hieny i hipopotama, który huśtał się na huśtawce i jeździł na hulajnodze. Przedstawienie to było pełne humoru.

„ch”
Chytry lis chciał podarować cichutkiemu chomikowi pod choinkę muchomora. Sam jadł za to tłustego chrząszcza. Chomik był zuchem i nie chcąc czuć głodu udał się do chudego szczura na ucztę przy chlebie i chrzanie.

„h-ch”
Michał i Hania hodują chomiki, chrabąszcze i chrząszcze. Są hodowcami od roku. Karmią je marchewką, chrustem i suchym sianem. Dzieci chętnie dbają o higienę tych raczej tchórzliwych i cichutkich zwierzątek.

Aktualizacja: 2017-08-09 Publikacja: 2017-07-20
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.