Co jeść w ciąży, by wspierać rozwój dziecka

2019-07-31 14:31 Marta Nowik
dieta w ciazy dieta bogata w zelazo
Autor: photos.com|_miesiecznik_mjakmama

Recepta na mądre, zdolne i zdrowe dziecko istnieje! To dobrze skomponowana dieta przyszłej mamy. Zdradzimy ci składniki diety w ciąży, która najlepiej sprzyja rozwojowi płodu. Zobacz, co jeść, by dziecko dobrze się rozwijało i rosło.

Aby nienarodzony malec dobrze rozwijał się i rósł, powinnaś jeść odpowiednie produkty. Co jeść w ciąży, by wspierać rozwój dziecka? Płód potrzebuje składników, które zapewnią prawidłowy wzrost jego układu nerwowego, rozwój kośćca, wpłyną pozytywnie na kształtowanie się zmysłu wzroku, wreszcie - dostarczą substancji zapewniających energię.

Nie oznacza to, że musisz jeść w ciąży podwójne porcje: razem z dzieckiem powinniście być teraz raczej wykwintnymi smakoszami, którzy mogą wybrzydzać przy stole. Niech wami rządzą nie tylko kulinarne zachcianki, ale i przekonanie, że to, co teraz wspólnie jecie, wpływa na wasze zdrowie.

Czytaj:

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Rozwój płodu tydzień po tygodniu - zobacz, jak rośnie malec

>Spis treści:

    1. Zdrowie na talerzu
    2. Co jeść, by dbać o rozwój mózgu dziecka?
    3. Co jeść w ciąży, by malec rósł i był silny?
    4. Co jeść, aby zmniejszyć ryzyko wad rozwojowych?
    5. Co jeść, aby nie narażać płodu na nadmierny lub zbyt wolny wzrost

Zdrowie na talerzu

Odpowiednia dieta ciężarnej wpływa na prawidłowy rozwój ciąży oraz pozwala uniknąć ciążowych dolegliwości, ale pomaga też dziecku harmonijnie rosnąć i zapewnia mu lepszy start w życiu.

Choć trudno to sobie teraz wyobrazić, ale składniki odżywcze spożywane przez kobietę w ciąży wpływają na zdrowie dziecka w przyszłości. Nauka, która zajmuje się tymi zależnościami to epigenetyka.

Ta młoda dziedzina nauki bada zmiany, jakie zachodzą w kodzie genetycznym płodu pod wpływem diety w okresie przed poczęciem i w czasie trwania ciąży na rozwój oraz wpływie tych zmian na zdrowie dziecka po urodzeniu i w życiu dorosłym.

Co jeść, by dbać o rozwój mózgu dziecka?

W trwającym wiele lat procesie dojrzewania układu nerwowego i jego centralnej części – mózgu – kluczowy jest okres płodowy oraz pierwsze lata życia dziecka.

Wtedy tworzą się nowe połączenia nerwowe w mózgu – ich liczba oraz odpowiednie pokrycie osłonkami tłuszczowymi gwarantują szybszy przepływ informacji i łatwość zdobywania nowych umiejętności.

Mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje oleju, a konkretnie – wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, w tym kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Powiedzenie „mieć dużo oleju w głowie” ma więc swoje zdrowotne uzasadnienie.

DHA jest szczególnie cenny, bo w ok. 60 proc. buduje korę mózgową. Znajduje się w rybach morskich (tj. makrela, śledź, sardynki, łosoś) i owocach morza. Warto tymi produktami zastąpić obiady mięsne przynajmniej dwa razy w tygodniu i serwować sobie rybę także na inne posiłki. A to dlatego, że zapotrzebowanie na DHA w czasie ciąży wzrasta aż czterokrotnie!

Jeśli nie jesteś wielką miłośniczką ryb, DHA dostarczysz organizmowi, zażywając suplementy diety zawierające DHA wypreparowane z oleju rybiego lub alg morskich. Dzięki takiej diecie wpłyniesz na prawidłowy wzrost, przyrost tkanki kostnej i rozwój narządu wzroku u dziecka (DHA jest m.in. budulcem siatkówki oka).

Poprawisz także kondycję swojego organizmu. Naukowcy dowodzą, że kwas dokozaheksaenowy pomaga uniknąć komplikacji okołoporodowych, łagodzi poporodowy spadek nastroju i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia depresji poporodowej.

Czytaj:

Prawdy i mity o DHA. Co musisz wiedzieć o tym kwasie tłuszczowym

Tuńczyk w ciąży: dlaczego nie powinno się jeść TUŃCZYKA w czasie ciąży?

Dobrze wiedzieć

Dzięki badaniom epigenetycznym wiemy, jakie składniki mają największy wpływ na rozwój narządów w okresie płodowym i na ich funkcjonowanie. Są to np. kwas foliowy, cholina, witaminy z grupy B, kwasy omega, jod czy selen.

Wiemy też, czym grozi ich niedobór i w jakich ilościach należy je dostarczać organizmowi matki i pośrednio organizmowi dziecka, aby urodziło się zdrowe.

Co jeść w ciąży, by malec rósł i był silny?

Nie myśl jednak, że jesteś skazana wyłącznie na monotonne dania w stylu łosoś ze szpinakiem. Potrzebujesz dużo innych składników. Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zbilansowana i różnorodna.

Ważne miejsce zajmują w niej produkty obfitujące w białko, bo to podstawowy budulec tkanek i narządów rozwijającego się dziecka. Jego źródłem w twojej diecie powinny być: chude mięso, nabiał, rośliny strączkowe, orzechy, tofu.

Ważne są także węglowodany złożone, które dają energię, sycą na dłużej i usprawniają metabolizm: najlepsze ich źródło to pełnoziarniste pieczywo, kasze i płatki, świeże warzywa i owoce.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży - czego unikać w diecie w czasie oczekiwania nad dziecko?

1 trymestr ciąży – co jeść w ciąży, aby malec rósł zdrowo?

Co jeść, aby zmniejszyć ryzyko wad rozwojowych?

Równie hojnie jak DHA dostarczaj swojemu (i maleństwa) organizmowi kwasu foliowego. Lekarze zalecają jego suplementację już w okresie starań o dziecko, a następnie przez cały okres ciąży, gdyż wspiera prawidłowy rozwój układu nerwowego i mózgu, zwiększa także produkcję czerwonych krwinek.

Niedobór kwasu foliowego prowadzi do wzrostu stężenia homocysteiny we krwi, co w czasie ciąży wpływa może spowodować wady genetyczne, np. cewy nerwowej, ale również zahamować rozwoju płodu.

Kwas foliowy znajduje się m.in. w roślinach strączkowych, szpinaku, brokułach, bananach, awokado, kaszach i jajach.

Czas oczekiwania na dziecko jest dobrą okazją, by zmienić nawyki dietetyczne i zacząć się odżywiać regularnie i zdrowo. Zrezygnuj z alkoholu, który może wywoływać u płody zespół płodowy FAS odpowiedzialny za anomalie w budowie serca, wątroby czy nerek.

Warto pójść za ciosem i mocno ograniczyć lub całkiem zrezygnować z dań typu fast food, produktów wysoko przetworzonych zawierających dużo soli oraz wzmacniacze smaku i zapachu, barwniki, konserwanty. Część z nich o substancje endokrynnie czynne, czyli zaburzające gospodarkę hormonalną płodu.

Czytaj: Alkohol w ciąży – 10 pytań o picie alkoholu w ciąży i podczas karmienia piersią

Co jeść, aby nie narażać płodu na nadmierny lub zbyt wolny wzrost

Badania potwierdzają, że istnieje związek między cukrzycą ciążową a dużą masą urodzeniową dzieci chorych kobiet (tzw. makrosomia noworodków), a także z ich późniejszą otyłością i większą podatnością na cukrzycę w wieku dorosłym.

Wiadomo też, że niedobór pewnych składników w okresie płodowym skutkuje podwyższonym ciśnieniem dzieci w przyszłości oraz ich predyspozycją do otyłości.

Jeśli chcesz twoje dziecko wzrastało harmonijnie, dbaj o swoją wagę. W I trymestrze możesz przytyć ok. 2 kg, zaś w kolejnych trymestrach nie więcej niż 0,5 kg tygodniowo. Unikaj chipsów, batoników, gotowych ciast, konserw. Zawierają niewiele wartości odżywczych, za to w szybkim tempie tuczą.

Pamiętaj jednak, że ciąża nie jest dobrym czasem na odchudzanie. Ograniczanie na własną rękę liczby kalorii, wielkości porcji i pozwalanie na uczucie notorycznego głodu, może zaburzyć rozwój dziecka i prowadzić do komplikacji. Dlatego jeśli tracisz kontrolę nad swoją wagą, lepiej skonsultuj się z lekarzem.

Czytaj:

Dieta w ciąży: co jeść, by nie przytyć nadmiernie w ciąży

Wypróbuj kalkulator wagi w ciąży i sprawdź, ile przybierać na wadze w poszczególnych miesiącach ciąży

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE