WITAMINY I MINERAŁY W CIĄŻY: III trymestr. Jakie witaminy i minerały są potrzebne w ciąży?

2019-09-03 10:59 Agnieszka Roszkowska
czy brac witaminy w ciazy
Autor: _photos.com

W III trymestrze ciąży nie ma już ryzyka powstania wad wrodzonych, ale dziecko intensywnie rośnie, dlatego nadal potrzebujesz dużo witamin i minerałów. Sprawdź, na jakie witaminy i minerały zwrócić uwagę w III trymestrze ciąży.

  • Witaminy

Ostatnie trzy miesiące ciąży to intensywny wzrost płodu, musisz więc nadal dbać o odpowiednią ilość witamin. Zwróć uwagę na witaminę C, która jest niezbędna do syntezy kolagenu. Proces ten jest bardzo istotny w ostatnich miesiącach ciąży, ponieważ kolagen zwiększa odporność błon płodowych na rozerwanie.

Także witamina E zmniejsza ryzyko przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu. Jej niedobór może wiązać się z wystąpieniem zatrucia ciążowego – poważnego schorzenia objawiającego się nadciśnieniem tętniczym, obrzękami, białkomoczem.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E w ciąży wynosi 15–19 mg. Jej źródłami są m.in.: oleje roślinne, warzywa liściaste i strączkowe, produkty zbożowe, masło, mleko, jaja. Do końca ciąży kontynuuj suplementację witaminy D3.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży i przyszłej mamie

Kalendarz ciąży - sprawdź, jak rozwija się dziecko w brzuchu mamy

  • Kwas DHA, jod

Przez cały trzeci trymestr należy kontynuować również suplementację jodu oraz kwasu DHA. Istnieją dowody naukowe, że ten ostatni zapobiega porodom przedwczesnym, dlatego kobiety, u których występuje takie ryzyko, mogą przyjmować nawet 1000 mg DHA dziennie.

Czytaj: Superważne kwasy Omega-3 w ciąży

  • Magnez

Jeśli dokuczają ci częste skurcze mięśni nóg, prawdopodobnie brakuje ci magnezu, który reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe i zwiększa gęstość mineralną kości. W ciąży zapotrzebowanie na magnez wzrasta niemal o połowę.

Główne źródła tego pierwiastka to: kakao, kasza gryczana, orzechy, fasola, groch, płatki kukurydziane i owsiane, razowe pieczywo, banany. W stanach niedoboru wskazana jest suplementacja.

Czytaj: Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

miesięcznik "M jak mama"

Warto wiedzieć

SUPLEMENTACJA:

  • DHA - od 600 do 1000 mg dziennie
  • jod - 150 μg dziennie
  • witamina D3 - od 1500-2000 iU
  • magnez - od 200 do 1000 mg na dobę
  • żelazo - 30–120 mg dziennie (w razie potrzeby)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE