7 sposobów na złagodzenie zmienności nastrojów w czasie ciąży

7 sposobów na złagodzenie zmienności nastrojów w czasie ciąży
Autor: Getty images Czy wahania nastrojów w czasie ciąży można złagodzić?

Euforia, smutek, wściekłość, płaczliwość… Huśtawki nastrojów są częstą przypadłością u przyszłych mam. Nie musisz się nimi martwić – istnieje wiele naturalnych sposobów na spokojne i zdrowe przetrwanie ciąży.

Zmienność i wahania nastrojów i podatność na zmiany humoru, wywołana zaburzeniami w równowadze hormonalnej jest całkowicie naturalna. Mimo to dla wielu kobiet oczekujących dziecka zaskakujące jest to, że ciąża przypomina niekiedy przejażdżkę kolejką wysokogórską. Szukają więc sposobów na złagodzenie zmienności nastrojów w czasie ciąży. Oto one!

Spis treści

  1. Co oznaczają wahania nastrojów w ciąży?
  2. Sposoby na łagodzenie wahań nastrojów - zaakceptuj swoje uczucia
  3. Poszukaj szkoły rodzenia
  4. Szukaj oparcia w otoczeniu
  5. Rozpieszczaj się
  6. Ruszaj się
  7. Znajdź ukojenie w medytacji
  8. Sięgnij po naturalne metody
M jak mama: Skąd biorą się wahania nastrojów w ciąży?

Co oznaczają wahania nastrojów w ciąży?

Samopoczucie przyszłej mamy może w tym czasie wahać się od przygnębienia do euforii. Raz zamartwia się pracą, relacjami z partnerem, finansami po urodzeniu dziecka, a pięć minut później jest przepełniona radością i z entuzjazmem przegląda w sklepie słodkie ubranka dla niemowląt. Jest podekscytowana nowym rozmiarem swojego biustu, by za chwilę martwić się, jak zrzuci po porodzie dodatkowe kilogramy.

Oczywiście odczucia i reakcje są indywidualne dla każdej ciężarnej. Można jednak założyć, że jeśli przed miesiączką przeżywała zmiany nastrojów, gdy oczekuje dziecka także jej to nie ominie. Huśtawki emocji są także częstsze przy pierwszej ciąży. Jak sobie z nimi radzić? Lekarze znają kilka sposobów na poradzenie sobie z ciążowymi wahaniami nastroju.

Sposoby na łagodzenie wahań nastrojów - zaakceptuj swoje uczucia

Nastrój przyszłym mamom mogą obniżać ciążowe dolegliwości, np. mdłości, wymioty, obrzęki. Dodatkowe kilogramy i powiększający się brzuch mogą sprawić, że czujemy się ciężkie i niezgrabne. Rosnący poziom hormonów sprawia, że nasze samopoczucie jest niestabilne. Na hormony nie mamy dużego wpływu, ale znamy sposoby na złagodzenie wahań nastroju. Możemy sobie poradzić z konsekwencjami tych zmian, jeśli będziemy na nie przygotowane.

– Najtrudniejszy dla kobiet jest często pierwszy trymestr – mówi lekarz medycyny rodzinnej, Alina Małmyszko- Czapkowicz. – W tym czasie zachodzą burzliwe przemiany hormonalne w organizmie przyszłej mamy, związane z wytwarzaniem dużych ilości hormonów (progesteronu i estrogenu), potrzebnych do prawidłowego rozwoju i utrzymania ciąży. To przestrojenie hormonalne organizmu wpływa także na zmianę samopoczucia.

W pierwszym trymestrze dominuje uczucie niepewności, a często także przygnębienia. W przypadku, gdy jest to pierwsza ciąża, pojawia się lęk przed nieznanym i niepokój o prawidłowy rozwój ciąży. Drugi trymestr to okres względnej stabilizacji i poprawy samopoczucia.

Przyszła mama zyskuje więcej pewności siebie, na co mają wpływ także przełomowe, radosne wydarzenia, jak początek odczuwania ruchów dziecka oraz możliwość wysłuchania uderzeń jego serduszka. Oczywiście i teraz mogą pojawiać się chwile niepewności, pogorszenia samopoczucia, ale zdarzają się rzadziej.

Pod koniec ciąży ponownie możemy zmagać się z narastającymi negatywnymi emocjami: zmęczeniem ciążą i zmienioną sylwetką, lękiem przed porodem, ale i przed nową rolą mamy. Możemy odczuwać zwątpienie i czarne myśli. Takie obniżenie nastroju jest efektem działania progesteronu.

W końcówce ciąży pojawia się syndrom wicia gniazda: remont, przemeblowanie, zakupy dla dziecka. To z kolei efekt wydzielania oksytocyny, hormonu, który wpływa na przebieg porodu, ale – jak wykazały badania – pełni także funkcję regulującą działanie naszego układu nerwowego.

materiał partnera
Masz dość? Zmniejsz poziom stresu bez efektu otępienia!

Kiedy mówisz „Mam dość!”, czujesz, że rzeczywistość Cię przytłacza, a stres przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu i utrudnia sen, nie czekaj i sięgnij po Sedatif PC.
Dzięki Sedatif PC zmniejszysz poziom stresu, obniżysz poziom nerwowości¹ oraz poprawisz jakość snu². To lek dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na osłabienie koncentracji i funkcji poznawczych bo uspokaja, ale nie otępia. Łatwa w użyciu tabletka do ssania pozwoli zareagować zawsze, gdy „Masz dość!" Polecany od 6. roku życia.

1, 2 Łagodzenie objawów stresu. Badanie porównawcze skuteczności i tolerancji SEDATIF PC® w leczeniu zaburzeń snu u dorosłych i dzieci. (badanie porównawcze randomizowane prowadzone metodą podwójnie ślepej próby w stosunku do Diazepamu 2 mg) „Praktyka Lekarska” 01.20213 (91), STR. 12-13. Eurosystem.

SEDATIF PC® Postać farmaceutyczna: tabletki. Produkt złożony. Wskazanie do stosowania: wspomagająco w stanach nadmiernej pobudliwości nerwowej, nadmiernej nerwowości spowodowanej codziennymi stresami, drażliwości, objawach nerwicy wegetatywnej, zaburzeniach snu. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: BOIRON SA, 2 avenue de l’Ouest Lyonnais, 69510 Messimy, Francja.

Czytaj również: Humory w ciąży: winna dieta w ciąży, a nie burza hormonów?

Naturalne sposoby na 5 najbardziej uciążliwych dolegliwości ciążowych

Mindfulness - czyli sztuka uważności. Jak ją wykorzystać w okresie ciąży i macierzyństwa?

Poszukaj szkoły rodzenia

To też sposób na złagodzenie negatywnych emocji ciążowych. Jeżeli spodziewasz się pierwszego dziecka, nie ma w tym nic dziwnego, że nie wiesz, co cię czeka.

– Znajdź zajęcia, podczas których eksperci tacy jak rehabilitanci, fizjoterapeuci uroginekologiczni czy położne przygotowują przyszłe mamy do tego ważnego wydarzenia – mówi dr Małmyszko- Czapkowicz. – Nauczysz się na nich np. jak prawidłowo zlokalizować przeponę i mięśnie dna miednicy oraz jak z nimi pracować, by podczas porodu świadomie je wykorzystać.

Dowiesz się, jak ważna jest wówczas rola oddechu i jak oddychanie przeponowe pomoże ci się w trudnych momentach rozluźnić. Dzięki takim umiejętnościom łatwiej będzie ci urodzić dziecko.

Szukaj oparcia w otoczeniu

Rozmowy z bliskimi mają niezwykle pozytywny wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Z pewnością poczujesz się lepiej, gdy wypłaczesz się na ramieniu męża lub przytulisz do niego, opowiesz o tym, co cię martwi przyjaciółce, mamie lub koleżance ze szkoły rodzenia.

Mówienie o swoich odczuciach ma czarodziejską moc. Gdy zwierzasz się komuś ze swoich problemów, zaczynasz patrzeć na nie z dystansu i często znajdujesz rozwiązanie. Poza tym nie czujesz się osamotniona ze swoimi lękami. Ponadto przygotowanie pokoju dla maluszka czy kompletowanie jego wyprawki może podziałać na ciebie kojąco. Świadomość, że wszystko jest zapięte na ostatni guzik doda ci pewności siebie i uspokoi emocje.

Rozpieszczaj się

Zastanów się, co sprawiłoby ci przyjemność, bo w takich chwilach organizm produkuje endorfiny. Te hormony wywołujące dobre samopoczucie są naturalnymi antydepresantami! Odpoczywaj, gdy tylko tego potrzebujesz. Nadrabiaj zaległości książkowe, bo gdy urodzi się maluszek możesz nie mieć czasu na czytanie. Idź na masaż, zakupy, zrób sobie ciepłą, relaksującą kąpiel.

Umów się na wieczór z przyjaciółką, np. na oglądanie ulubionego serialu. Gdy masz ochotę na ciastko z bitą śmietaną, pozwól sobie na nie. Postaraj się zadbać o swój wygląd, może to być nowa fryzura albo codzienny makijaż, nawet jeśli nie chodzisz do pracy lub pracujesz domu). Każdy sposób na poprawę nastroju jest dobry. Warto także pamiętać, że podczas seksu mózg przechodzi hormonalną zmianę i wydziela endorfiny.

Pamiętaj o odpowiedniej diecie, zdrowo się odżywiaj. Podstawą codziennego jadłospisu powinny być warzywa i owoce. Ważne są także źródła węglowodanów złożonych (pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe), a także białko roślinne i zwierzęce (rośliny strączkowe, drób,  ryby) oraz tłuszcze roślinne.

Jeśli często jesteś podenerwowana, w twoim menu nie może zabraknąć produktów bogatych w tryptofan, który jest niezbędny do syntezy serotoniny, czyli hormonu szczęścia (banany, awokado, pestki dyni). Na poprawę nastroju wpływają także kwasy omega-3  (orzechy, migdały, pestki dyni ,ryby).

Unikaj natomiast syropu glukozowo-fruktozowego, który znajduje się w dużej liczbie produktów (sokach, słodyczach, ketchupie, wędlinach). Jego spożycie prowadzi do dużych wahań insuliny we krwi, a to prosta droga do nadpobudliwości, rozdrażnienia, problemów z koncentracją.

Ruszaj się

Aktywność fizyczna odpręża, rozładowuje napięcie, pobudza wydzielanie się endorfin. Jeśli tylko ciąża nie jest zagrożona, spaceruj, ćwicz, idź na jogę dla ciężarnych, poproś o zestaw ćwiczeń fizjoterapeutę. Możesz zapisać się na także specjalny program ćwiczeń dla kobiet w ciąży lub znaleźć taki w internecie (są to np. przysiady w szerokim rozkroku, naprzemienne wykroki, pompki na kolanach).

Do ćwiczeń warto włączyć też takie, które będą wzmacniały mięśnie dna miednicy. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek aktywności skonsultuj się z lekarzem. Pamiętaj, by unikać ćwiczeń z podskokami oraz gwałtownymi ruchami. W czasie ruchu i po wysiłku przyjmuj płyny w odpowiedniej ilości, aby zapobiec odwodnieniu.

Znajdź ukojenie w medytacji

Umiejętność relaksu jest szczególnie ważna w okresie ciąży, gdyż większość kobiet nie spowalnia tempa życia. Medytacja to świetny sposób na opanowanie huśtawki nastrojów, ponieważ uczy, jak odpuścić sobie pewne sprawy i przestać identyfikować się negatywnymi  wydarzeniami. Gdy nauczymy się medytować, zwiększamy możliwości koncentracji naszego mózgu i lepiej radzimy sobie z różnymi wyzwaniami nawet w stresujących warunkach.

Choć medytacja kojarzy się z ciszą i spokojem, można włączyć także spokojną muzykę. Za najlepszą muzykę do medytacji uznano dźwięki natury. Dostęp do naturalnych dźwięków zapewni las, park lub ogród. Możesz także włączyć muzykę klasyczną, chorał gregoriański, dźwięki mis tybetańskich.

Podczas medytacji poziom adrenaliny i kortyzolu obniża się, uwalniają się endorfiny i hormon DHEA, który korzystnie wpływa na psychikę kobiety, łagodzi drażliwość, chwiejność nastroju, skłonność do płaczu, nerwowość. 

Czytaj również: 1 miesiąc ciąży: objawy i samopoczucie w 1 miesiącu ciąży

SAMOPOCZUCIE W CIĄŻY: jak poprawić sobie humor?

Jak walczyć z nerwicą? Domowe sposoby na stres i nerwicę

Sięgnij po naturalne metody

Jedną z naturalnych metod leczenie jest homeopatia, która jest bezpieczna i dla mamy i dla dziecka– W zależności od tego, jak pacjentka reaguje w konkretnych okolicznościach, można dobrać odpowiedni preparat homeopatyczny, który pomoże jej poradzić sobie z emocjami – mówi dr Małmyszko- Czapkowicz. 

  • Jeśli młoda mama źle śpi, ponieważ martwi się zbliżającym się porodem powinna sięgnąć po Gelsemium sempervirens.
  • Gdy nieustannie snuje czarne scenariusze (urodzę w samochodzie,w szpitalu zabraknie prądu itd.) może wypróbować Argentum nitricum.
  • Ignatia amara sprawdzi się u kobiety, która oprócz lęku przed tym co ją czeka, ma skrajne emocje, takie jak płacz i śmiech. Co ciekawe – lęk kobiety łagodnieje, gdy udaje się odwrócić jej uwagę, a nasila pod wpływem pocieszania.
  • Zdarzają się też kobiety, które pedantycznie wszystko sprzątają, ciągle myją ręce, mają objawy nerwicy natręctw (np. nie zasną przy otwartych drzwiach sypialni, nie uspokoją się, dopóki nie poprawią wiszącej krzywo zasłony) Im warto polecić Arsenicum album.
  • Jeśli przyszła mama czuje się zmęczona ciążą, apatyczna, zobojętniała, chce być sama, łatwo wpada w rozdrażnienie i gniew ani nie cieszy jej myśl o dziecku –  lepiej poczuje się po zażyciu Sepia.
  • Dla ciężarnej, która potrzebuje ciągłego pocieszania, przytulania i akceptacji; łatwo zmienia zdanie i kierują nią zmienne emocje prowadzące często do płaczu, odpowiednia będzie Pulsatilla.
  • Z kolei Nux vomica warto polecić kobiecie, która nawet w ciąży jest bardzo aktywna zawodowo, nie potrafi wypoczywać, ciągle myśli o pracy, jest bardzo niecierpliwa, wybuchowa, nie toleruje sprzeciwu, co prowadzi do kumulacji stresu i budzenia się nad ranem.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE