Rady na żylaki nóg w ciąży

2011-03-25 15:35 Anna Jaworska, lekarz rodzinny
Rady na żylaki w ciąży
Autor: Kalbar

Podpowiadamy, jak zapobiegać żylakom nóg w ciąży. Aby uniknąć żylaków lub złagodzić dolegliwości związane z już istniejącymi, warto pamiętać o kilku zasadach.

Żylaki nóg w ciąży to dość częsta dolegliwość. Jak zapobiegać żylakom? Pierwszym niepokojącym sygnałem świadczącym o tym, że możemy mieć problem z żylakami jest uczucie ciężkich nóg – sprawiają one wrażenie, jakby były z ołowiu. Nogi w ciąży często puchną i trochę bolą, zwłaszcza pod koniec dnia. Pojawia się mrowienie, pieczenie, swędzenie, czasem kurcze - to znak, że mogą się pojawić żylaki.

Jak uniknąć żylaków nóg w ciąży: zalecenia

  • Nie noś ciasnej bielizny ani ubrania. Wykluczone są skarpetki z mocnym ściągaczem lub samonośne pończochy.
  • Odpoczywaj z nogami uniesionymi do góry, powyżej poziomu serca.
  • Gdy musisz spędzać dłuższy czas za biurkiem lub na stojąco, co pół godziny przespaceruj się, napinaj mięśnie łydek, poruszaj nogami.
  • Unikaj stania bez ruchu.
  • Nie przybieraj nadmiernie na wadze w ciąży – nadprogramowe kilogramy obciążają układ żylny.
  • Nie zakładaj nogi na nogę. Ucisk sprawia, że krew zalega w naczyniach, sprzyjając powstaniu pajączków i żylaków nóg.
  • Zrezygnuj ze szpilek i pantofli z wąskimi czubkami – zaburzają one pracę pompy mięśniowej i utrudniają krążenie krwi w nogach.
  • Nie zapomnij o ruchu w ciąży. Aktywność fizyczna usprawnia krążenie i wzmacnia mięśnie. Spaceruj, gimnastykuj się, pływaj.
  • Zrezygnuj z gorących kąpieli, opalania, depilacji gorącym woskiem. Ciepło powoduje rozszerzanie się naczyń, zwiększając objętość zalegającej w naczyniach krwi.
  • Masuj stopy i łydki chłodzącym żelem, stosuj chłodne kompresy lub letnie kąpiele w wodzie. W trakcie prysznica wykonuj masaż zimnym strumieniem wody, kierując go od kostek w górę nóg. Prysznic zakończ energicznym masażem stóp, łydek i ud, wykonanym szorstką myjką.
  • Jeśli już masz żylaki na nogach, stosuj rajstopy lub podkolanówki przeciwżylakowe. Nie kupuj ich sama, na oko. Najpierw poproś lekarza o pomiar nóg i dopiero później zdecyduj się na zakup. Pamiętaj, że trzeba je wkładać jeszcze przed wstaniem z łóżka, póki żyły są jeszcze „puste”.
  • Hartuj żyły – polewaj nogi chłodną wodą, chodź po wodzie.
  • miesięcznik "M jak mama"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 4/2020
    KOMENTARZE