Układ pokarmowy w ciąży: biegunka, zaparcia, wymioty, wzdęcia

2012-02-16 13:47 Joanna Zielewska
Problemy trawienne w ciąży
Autor: _miesiecznik_mjakmama

Biegunka, wymioty czy zaparcia to dolegliwości układu pokarmowego dość często pojawiające się w ciąży. Mogą do tego dojść mdłości, wzdęcia i niestrawność oraz hemoroidy. Przez 9 miesięcy układ trawienny będzie wrażliwszy na zmiany w organizmie i rozmaite zagrożenia. Sprawdź, jak sobie radzić z problemami układu pokarmowego w ciąży.

Układ pokarmowy w ciąży jest zaskakująco czuły na zmiany. Już na początku ciąży sygnalizuje, że zostaniesz mamą, fundując ci, czasem nie tylko poranne nudności oraz apetyt na najbardziej nietypowe – wydawałoby się, że wręcz niejadalne – zestawy potraw. Nic dziwnego – w ciąży układ trawienny przechodzi niełatwą próbę.

Nie dość, że pod wpływem hormonów staje się bardziej kapryśny, pracuje wolniej i nie zawsze radzi sobie z codziennymi zadaniami, to jeszcze jego poszczególne narządy są coraz bardziej uciskane przez rosnącego malucha. A to wystarczy, by powodować rozmaite dolegliwości, które uprzykrzają ci życie: niestrawność, uczucie ciężaru, bolesne kolki, zaparcia czy biegunki. I chociaż wcześniej z takimi przypadłościami – jeśli już się pojawiły – bez trudu sobie radziłaś, teraz musisz zachować czujność.

Zobacz:

Problemy żołądkowe w ciąży: SKUTECZNE SPOSOBY

8 ziołowych herbat na najczęstsze dolegliwości ciążowe

Ból w klatce piersiowej w ciąży - przyczyny. Kiedy do lekarza?

Układ trawienny w ciąży: biegunka w ciąży

Biegunka ma w ciąży takie same przyczyny jak poza nią. Z reguły winne jest nieświeże jedzenie albo alergia pokarmowa. Dość częstą przyczyną biegunki są również drobnoustroje, a ponieważ w ciąży masz nieco osłabiony układ odpornościowy, łatwiej ci złapać infekcję wirusową lub bakteryjną przewodu pokarmowego, objawiającą się głównie biegunką. W ten sposób twój organizm może także zareagować na silny, nagły stres, a także na typowe dla ciąży zmiany hormonalne. Szukając przyczyn, przypomnij sobie najpierw, czy w ostatnim czasie nie przesadziłaś z produktami bogatymi w błonnik albo suszonymi śliwkami, próbując w ten sposób poradzić sobie z zaparciami. Niezależnie od przyczyny, biegunki w ciąży nie powinnaś bagatelizować.

Szczególnie niepokojące są biegunki trwające kilka dni, ponieważ oznaczają utratę większej ilości płynów, a więc grożą odwodnieniem organizmu. Biegunka powoduje też utratę elektrolitów, niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu, a niekiedy może być przyczyną zaburzeń w pracy nerek, a także prowadzić do kwasicy i zatrucia organizmu.

Uwaga: jeżeli zbliża się termin porodu, pojawiająca się biegunka może być zwiastunem zbliżającego się rozwiązania.

  • Jak sobie pomóc? Zawsze podczas biegunki należy przyjmować duże ilości płynów, małymi porcjami (po kilka łyków), ale nawet co kwadrans. Dobra jest letnia woda z miodem lub herbata, napar z mięty. Biegunkę złagodzą suszone czarne jagody lub banany. Po ustąpieniu ostrych objawów możesz sięgać po przecier z gotowanej marchwi, kleik ryżowy z jabłkiem lub same jabłka gotowane w niewielkiej ilości wody, a także sucharki. Bez zgody lekarza nie wolno ci przyjmować żadnych leków przeciwbiegunkowych (nawet węgla czy Stoperanu).
  • Kiedy do lekarza? Nie zwlekaj z wizytą, jeśli do biegunki dołączy gorączka, silne bóle brzucha, wymioty, jeżeli czujesz, że jesteś osłabiona. Może to bowiem oznaczać nie błahą infekcję, ale groźną dla przebiegu ciąży chorobę (np. bakteryjną) i wymaga leczenia. Jeżeli biegunki są lekkie, trwają tylko dzień czy dwa, ale często powracają – także powiedz o tym lekarzowi.

>>Przeczytaj również: Dieta w ciąży. Co jeść, by zwalczyć ciążowe dolegliwości?<<

Układ pokarmowy w ciąży: zaparcia w ciąży

Dokuczają zazwyczaj na początku ciąży, gdy pod wpływem hormonów zwalnia praca jelit, a potem w ostatnim trymestrze, kiedy mniej się ruszasz, a dziecko coraz bardziej uciska na dolny odcinek przewodu pokarmowego. Ryzyko zaparć rośnie, gdy lekarz zaleci przyjmowanie preparatów z żelazem.

  • Jak sobie pomóc? Nie lekceważ zaparć, ponieważ poza dyskomfortem mogą być przyczyną hemoroidów. Jadaj produkty bogate w błonnik: pełnoziarniste pieczywo, grube kasze, warzywa i owoce (zwłaszcza drobnopestkowe). Pij 8–10 szklanek płynów na dobę. Od szklanki ciepłej ziołowej herbatki, np. z rumianku, warto zacząć dzień. Unikaj mocnej czarnej herbaty, białego pieczywa i słodyczy. Miej pod ręką: rodzynki, suszone śliwki i morele. Od czasu do czasu zaparz siemię lniane, wypij kubek maślanki. Jadaj o stałych porach, by zapewnić układowi trawiennemu stały rytm. Nie stosuj żadnych środków przeczyszczających, gdyż mogą spowodować nawet przedwczesny poród.

>>Przeczytaj nasz poradnik: 10 sposobów na zaparcia w ciąży<<

Układ pokarmowy w ciąży: mdłości i wymioty w ciąży

Pojawiają się zwykle około 6. tygodnia ciąży. Mogą występować w różnych porach dnia i nocy, ale najczęściej rano, przy wstawaniu z łóżka. Zwykle, chociaż nie zawsze, ustępują w drugim trymestrze. Główna przyczyna nudności jest ta sama, co w przypadku innych trawiennych dolegliwości – wysokie stężenie hormonów ciążowych we krwi. Mdłości może także powodować spadek poziomu cukru we krwi, a także niektóre zapachy.

  • Jak sobie pomóc? Przed wstaniem z łóżka wypij szklankę mleka z miodem lub herbaty z imbirem, zjedz herbatnika lub sucharka. Wstawaj bez pośpiechu. Pilnuj, by przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż 2,5–3 godziny – unikniesz spadków poziomu cukru we krwi. Unikaj czynników, które wywołują mdłości: zapachów i potraw (nawet, jeśli są superzdrowe i zalecane w ciąży – w takich przypadkach poproś o radę lekarza lub dietetyka, czym je zastąpić).
  • Kiedy do lekarza? Jeśli wymiotujesz codziennie, niewiele potraw tolerujesz, a dieta jest monotonna, masz bóle głowy – koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Częste wymioty mogą doprowadzić do odwodnienia.

>>Zobacz także: 8 sprawdzonych sposobów na mdłości i wymioty w ciąży<<

Układ pokarmowy w ciąży: wzdęcia i niestrawność

U wielu kobiet niestrawność pojawia się już na początku ciąży. Z czasem obie dolegliwości mogą się, niestety, stopniowo nasilać. Pokarm przesuwa się wolniej przez układ trawienny i dłużej w nim zalega. Wzdęcia są zwykle konsekwencją jedzenia w pośpiechu lub nadmiaru potraw wzdymających (warzywa strączkowe, kapusta). Ale mogą pojawić się także
na skutek silnego stresu. Jeśli masz je sporadycznie i same mijają, to nie musisz się martwić.

  • Jak sobie pomóc? Wystrzegaj się potraw ciężkostrawnych, czyli smażonych, tłustych i ostrych, ogranicz picie kawy i mocnej czarnej herbaty. Jedz 5–6 razy dziennie niewielkie porcje, nigdy w pośpiechu – dokładne żucie powoduje, że każdy kęs jest poddany działaniu enzymów trawiennych już w jamie ustnej i kolejne odcinki przewodu pokarmowego lepiej sobie z nim radzą. Po jedzeniu kładź się na lewym boku. Sięgaj po herbatki z kopru włoskiego i kminku, możesz też dodawać te zioła do surówek i zup. Obserwuj swoją reakcję na poszczególne dania, aby wiedzieć, po czym czujesz wzdęcia, a co możesz jadać bez obaw. Każdy organizm jest inny.
  • Kiedy do lekarza? Jeśli wzdęcia występują często i towarzyszą im: ból, wymioty, stan podgorączkowy.

Układ pokarmowy w ciąży: dokuczliwe hemoroidy w ciąży

Ma je co druga ciężarna. Przyczyną są nieregularne wizyty w toalecie i zaparcia. Sprzyja im też spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej i ucisk macicy na jelita i żyły. Mają skłonność do nawrotów. Kilka miesięcy po porodzie zwykle same zanikają. Przy niewielkich wystarczy zmiana diety na bogatą w błonnik i picie dużej ilości płynów. Przy bardziej nasilonych lekarz może zalecić łagodne leki, które działają przeciwświądowo i przeciwzapalnie.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
Hanna Ptak
|

jesteś w ciąży czy masz już dzidziusia?

doris9
|

u mnie na zaparcia akurat pomogła po prostu zmiana suplementu dla ciężarnych :)

doris9
|

pewnie, nie wolno niczego bagatelizować, w końcu nie myślimy już za jedną osobę, a za dwie (jak nie więcej :3)

Hanna Ptak
|

przede wszystkim należy słuchać swojego organizmu i oczywiście wszystkie problemy zgłaszać lekarzowi prowadzącemu.

doris9
|

w suplementach potrafi być dwa razy więcej żelaza niż ptg zaleca, bez sensu moim zdaniem. po co wciskać coś na siłę?

Hanna Ptak
|

czasami jest to spowodowane zbyt obcisłą bielizną a czasami w suplementach jest zbyt dużo żelaza, to też może być powód zaparć .ja w ciąży miałam problem i przeszłam na pregnę i problemy minęły. tam też jest żelazo, ale w małej ilości.

Ola
|

Na zaparcia polecam masaż jelit. Na youtubie mozna znaleźć kilka filmów instruktażowych, ale chyba nie po polsku. Najlepiej aby wykonywała go wam druga osoba, np. mąż czy partner. Taki masaż pobudza jelita do pracy i pod tym względem jest zdecydowanie lepszy niż jakiekolwiek środki. Stosuję regularnie w pierwszym trymestrze. Co do drugiego i trzeciego trymestru, kiedy brzuszek jest wiekszy, radzę się najpierw skonsultować z lekarzem. i oczywiście nie stosujemy masażu przy ciąży zagrożonej.