„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” - kampania wspierająca walkę z rakiem piersi

2012-10-29 16:15

Kolejna, szósta edycja kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, pokazuje jak ważne są: wiedza o nowotworach i rola bliskich pomagających w zrozumieniu oraz przezwyciężaniu choroby. W tym roku w ramach kampanii można wziąć udział w konkursie fotograficznym promującym wiedzę, że tylko pełne rozpoznanie typu raka piersi pozwala na zastosowanie optymalnej dla danej pacjentki terapii, a przez to zwiększa jej szanse na wyleczenie.

Amazonka
Autor: _materialy_prasowe

Spis treści

  1. Rak piersi – najczęstszy nowotwór złośliwy u kobiet
  2. Rak piersi – różne typy choroby
  3. Rak piersi – cel i forma kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”

„Breast Friends - Przyjaciele od Piersi” to polska edycja międzynarodowej kampanii edukacyjnej prowadzonej w naszym kraju przez Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum i wspieranej przez firmę Roche Polska. Kampania ma na celu podkreślenie szczególnej roli kogoś bliskiego podczas walki z rakiem piersi.

Rak piersi – najczęstszy nowotwór złośliwy u kobiet

Rak piersi towarzyszy ludzkości już od prawie 5000 lat. Jest najczęściej występującym wśród kobiet nowotworem złośliwym oraz drugim najbardziej powszechnym nowotworem na świecie. Każdego roku w krajach rozwiniętych diagnozowanych jest ponad 580 000 nowych przypadków raka piersi. W krajach Unii Europejskiej wykrywany jest co 2 minuty. W Polsce rokrocznie odnotowuje się około 15 tys. nowych zachorowań na raka piersi. Według Światowej Organizacji Zdrowia tylko w tym roku rak zostanie wykryty u ponad 1 miliona kobiet. Ludzkość przez całe wieki gromadziła wiedzę na temat tej choroby i próbowała leczyć kobiety chore na raka piersi. Wraz z upływem czasu następował rozwój diagnostyki raka piersi, rozszerzała się wiedza o możliwościach jego optymalnego leczenia.

Rak piersi – różne typy choroby

Obecnie wiadomo, że istnieje wiele typów raka piersi, które rozwijają się w różnym tempie, mają różne rokowanie i odpowiadają na różne schematy leczenia. Na podstawie wieloletnich badań eksperci – dochodząc do wniosku, że rak piersi nie jest chorobą jednorodną – po zdiagnozowaniu guza zalecają jego wycinek poddać badaniom histopatologicznym w celu oznaczenia typu nowotworu. Ze względu na status receptorów (białka występujące w komórce lub na jej powierzchni posiadające określone funkcje): HER2, estrogenowych (ER) i progesteronowych (PgR) rozpoznaje się różne jego typy, np. HER2-dodatni, HER2-ujemny, hormonozależny. HER2-dodatni rak piersi charakteryzuje się zwiększoną ilością białka receptorowego HER2 na powierzchni komórek guza (wynik nadekspresji HER2 lub amplifikacji genu HER2). Badania wykazały, że guzy HER2-dodatnie stanowią około 15-20% przypadków raka piersi u kobiet, a jego przebieg jest bardziej gwałtowny. Jednocześnie ten typ nowotworu umożliwia zastosowanie nowoczesnej terapii celowanej. Rak piersi hormonozależny charakteryzuje się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenu czy progesteronu) i zazwyczaj dobrze odpowiada na leczenie hormonalne. Guz, który nie posiada na swojej powierzchni żadnych z omawianych receptorów, określa się jako rak piersi „potrójnie ujemny”.

Rak piersi – cel i forma kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”

Sześć lat temu ruszyła polska edycja miedzynarodowej kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, której celem jest podkreślenie szczególnej roli kogoś bliskiego podczas walki z nowotworem. W przezwyciężeniu raka piersi wiedza o chorobie odgrywa kluczową rolę. Przyjaciel jest niezastąpiony, gdyż pomaga chorej przejść przez kryzys związany z pierwszą diagnozą. Jego zadaniem jest również zadbać, aby rozpoznanie nowotworu było pełne, a pacjentka wiedziała o swoim raku jak najwięcej.  Jest to ważne, ponieważ rak piersi to choroba niejednorodna, występuje wiele jego typów (m.in. HER2-dodatni i HER2-ujemny), które mają różny przebieg, rokowanie i wymagają odmiennego leczenia. Właściwe i pełne rozpoznanie choroby, w tym histopatologiczne ustalenie typu raka piersi, pozwala na zastosowanie optymalnej dla danej pacjentki terapii, a przez to zwiększa jej szanse na wyleczenie. Wizytówką kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” jest różowo-pomarańczowa wstążeczka, która symbolizuje przyjaciela (różowy) i różnorodność typów nowotworów piersi (pomarańczowy). Tegoroczna,  6. już edycja „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, objęta honorowym patronatem Polskiej Unii Onkologii, przybrała formę konkursu artystycznego. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu fotografii pomnika, który w połączeniu z różowo-pomarańczowym symbolem kampanii najlepiej zaprezentuje ideę „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” i pozwoli promować wiedzę o roli kogoś bliskiego podczas walki z nowotworem. Nadesłane zdjęcia wraz z uzasadnieniem „Dlaczego należy oznaczać typ nowotworu piersi?” zostaną zamieszczone na Facebooku i poddane ocenie jego użytkowników. Więcej informacji o konkursie oraz regulamin dostępne są na www.amazonki.org.pl

materiały prasowe
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza