Grunt to zdrowa stopa. Jak dbać o stópki dziecka?
Najważniejszy etap w rozwoju dziecięcych stópek przypada na okres od urodzenia do 3. roku życia, a cały proces ich kształtowania trwa aż do 8. urodzin. Jak w tym czasie zadbać o stopy dziecka, podpowiada firma Befado.
Spis treści
Jak rozwijają się stopy dziecka?
- do 3. roku życia stópki malucha podwajają swoją długość, obserwuje się też znaczne zaawansowanie w przebiegu kostnienia. Ponieważ proces ten jest w toku, a więzadła i mięśnie nie osiągnęły jeszcze odpowiedniej wytrzymałości, stopy są bardzo plastyczne i wiotkie;
- około 10.–15. miesiąca życia dziecko zaczyna chodzić. Wtedy też mają miejsce zmiany w budowie i ustawieniu kończyny dolnej;
- do około 3.–4. roku życia w stopie występują poduszeczki tłuszczowe, które maskują szkielet tej części ciała. Największa z poduszek znajduje się po stronie przyśrodkowej, pod łukiem podłużnym stopy, i to właśnie ona wywołuje wrażenie płaskostopia. Na szczęście jest to „płaskostopie pozorne”, fizjologiczne. Około 3.–4. roku życia podściółka tłuszczowa ulokowana pod łukiem podłużnym zanika i w przypadku zdrowo rozwijającej się stopy zaczyna być widoczny prawidłowy kształt wysklepienia.
Charakterystyczną cechą dziecięcych stóp są szeroko, wachlarzowato ułożone paluszki. Dzięki temu stopa styka się z podłożem na dużej powierzchni, dając poczucie pewności maluszkowi stawiającemu pierwsze kroki.
Stopa kształtuje się aż do 8. roku życia i w tym czasie jest niezwykle wrażliwa na zniekształcenia. Dlatego rodzice powinni obserwować rozwój stópek dziecka i jeśli zauważą coś niepokojącego, zgłosić się na badania do specjalisty – bez względu na to, ile malec ma lat. Każda wada stóp może powodować poważne problemy, takie jak: bóle nóg, zmianę sposobu chodzenia, a nawet skrzywienie kręgosłupa.
Powyższe dane potwierdzają antropolodzy z Instytutu Przemysłu Skórzanego w Łodzi – oddział w Krakowie: mgr Bożena Rajchel-Chyla oraz mgr Barbara Skrzyńska.
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie dziecięcych stópek
Na siedząco:Rysownik – przed dzieckiem kładziemy garść guzików, kasztanów lub innych drobnych przedmiotów i nakłaniamy, by palcami stóp układało z nich wzory (zadaniem dla dziewczynki może być motyl lub kwiatek, dla chłopca – samochód lub samolot).Artysta cyrkowy – siadamy naprzeciwko malucha i stopami rzucamy do siebie piłkę. Malarz – maluch wkłada kredkę między pierwszy i drugi palec stopy i rysuje na kartce, np. domek. Na leżąco:Jazda na rowerze – dziecko kładzie się na plecach. Podajemy mu woreczki wypełnione grochem. Maluch robi rowerek, trzymając woreczek palcami stóp. Na stojąco:Smerfy, żyrafy, króliczki – namawiamy dziecko do chodzenia na palcach i piętach oraz do skakania – porównujemy się do smerfów, żyraf i skaczących króliczków. Bocian – maluch, stojąc jak bocian na jednej nodze, palcami drugiej podnosi woreczek (żabkę) i przekłada w inne miejsce (na talerz).Niszczyciel – zachęcamy dziecko, żeby stanęło na gazecie. Niech spróbuje porwać ją palcami stóp na drobne kawałeczki. Aby uzyskać dobre rezultaty, należy ćwiczyć po 10–15 minut dziennie.
Podczas bilansu cztero- i sześciolatka pediatra bada dziecko również pod względem ortopedycznym, sprawdza jak chodzi i czy ma prosty kręgosłup. Warto zapytać w przedszkolu o możliwość przeprowadzenia tego typu badań – w niektórych placówkach są one przeprowadzane regularnie.
www.befado.pl