Przygotuj z dzieckiem wspólny posiłek

2009-11-02 15:44 materiały prasowe kampanii 5 porcji warzyw|owoców lub soku

Gotowanie z dzieckiem to nie tylko doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu. Gdy masz do przygotowania posiłek warto zaangażować w jego wykonanie swoje dziecko - przydzielanie obowiązków dzieciom uczy je odpowiedzialności. W dodatku, podczas wspólnej pracy, możesz przekazywać pociechom zdrowe nawyki żywieniowe. Co ważne, w trakcie wspólnego gotowania, twoje dziecko może spróbować wielu nowych potraw, dzięki czemu jego dieta staje się bardziej różnorodna i bogata w wartościowe składniki.

Wspólne gotowanie możesz zacząć od układania listy zakupów. Zwróć uwagę na to, by znalazły się na niej różnorodne warzywa, owoce i soki. Wytłumacz dziecku, że nie wystarczy tylko jeden rodzaj produktu, ważna jest ich wielość. Każdemu nudzą się potrawy, które zbyt często pojawiają się na stole. Nie inaczej jest z owocami. Zatem jeśli najczęściej sięgasz po jabłka, mandarynki, banany lub pomarańcze, to zapomnij o nich na jakiś czas, zrezygnuj z tej monotonii i daj szansę innym – może sezonowym smakołykom.
Truskawki, maliny, jagody, porzeczki, agrest czy rabarbar są pyszne i tanie. Można je podawać zarówno solo, na deser z domieszką śmietanki lub jako owocowy składnik ciast, galaretek czy musów. Ale owoce to również soki. Dbaj o to, by pić je jako porcję owocowo-warzywną oraz aby Twoje dziecko regularnie po nie sięgało.
I nie musi być to tylko sok pomarańczowy - zaproponuj dziecku urozmaicenie i np. zrobioną specjalnie ciekawą kompozycję bananowo – porzeczkową lub soki marchwiowo-owocowe.
Podczas zakupów wytłumacz dziecku, co jest ważne przy wybieraniu owoców, warzyw i soków. Zwróć uwagę w przypadku warzyw i owoców na świeżość produktów oraz to, czy są uszkodzone. Gdy wraz z dzieckiem wybierasz sok, wytłumacz mu, dlaczego soki są zdrowe,  pokaż, jak wiele jest różnych smaków i pozwól mu samodzielnie wybrać taki smak, na jaki ma ochotę. Jakie potrawy możesz przygotować wraz ze swoją pociechą?  Na pewno musisz dostosować poziom zadań do wieku swojego dziecka.  Dla najmłodszych dobrym pomysłem będzie wspólne przygotowanie sałatki – gdy ty będziesz kroić składniki, twoje dziecko może mieszać je ze sobą. Podczas robienia kanapek, maluszek może ozdabiać je różnymi warzywami – papryką czy ogórkiem pokrojonym w paseczki. Starsze dzieci mogą wykonywać trudniejsze zadania, jak obieranie jabłek obieraczką. Oczywiście, wcześniej musisz pokazać mu, jak bezpiecznie używać tego urządzania.

Przy przygotowywaniu posiłków zawsze możesz znaleźć proste czynności, w które warto zaangażować dziecko. Przy okazji wspólnej pracy, warto wykorzystać sytuację i postawić na stole szklankę soku, dla siebie i dla dziecka. Wspólne gotowanie w towarzystwie smacznego i zdrowego soku z pewnością stanie się rytuałem,
do którego chętnie będziecie powracać.

Podczas wspólnego gotowania musisz pamiętać o 3 ważnych elementach:

  • Zarówno ty, jak i twoje dziecko musicie dokładnie myć ręce przed przygotowywaniem posiłków. Brzmi to banalnie, ale to właśnie przez brudne ręce roznoszone są zarazki;
  • Nie stawiaj gorących garnków czy patelni na krawędzi blatu czy stołu. Gorące uchwyty garnków odwracaj w stronę ściany, a gdy nie używasz zbyt wielu naczyń jednocześnie, odstaw gorące garnki w głąb kuchenki
  • Po skończonej pracy wyłącz mikser, toster i inne niebezpieczne dla dziecka urządzenia.

Wspólne gotowanie może być wielką przygodą dla twojego dziecka, a ty możesz wykorzystać ten czas do pokazania, jak ważne i… łatwe jest zdrowe odżywanie się.

materiały prasowe kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka