Soki dla dzieci: co warto o nich wiedzieć?

2020-01-15 9:02
Dziecko z sokiem
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Soki dla dzieci to zdrowa odsłona przekąsek dla najmłodszych.

Według badań przeprowadzonych przez AIJN 2014 Liquid Friut Market Report przeciętny Polak wypija zaledwie jedną szklankę soku tygodniowo. Tymczasem soki dla dzieci stanowią ważne uzupełnienie codziennej diety w witaminy. Przeczytaj, jakie mają właściwości, jak się produkuje i jakie są rodzaje soków dla dzieci.

Soki dla dzieci budzą wiele kontrowersji. Specjaliści ostrzegają, że zawierają cukier i że nie można ich traktować jak napój. Z drugiej strony półki sklepowe aż uginają się od soków dla niemowląt i małych dzieci. Które soki są dobre i jak podawać je niemowlęciu i dziecku?

Soki dla dzieci: sok, nektar czy napój?

Wybór właściwego soku dla dzieci wcale nie jest łatwy. Stojąc przed sklepowymi półkami można się łatwo zdekoncentrować, widząc przed sobą kartony z sokami, nektarami, napojami owocowymi. Każdy rodzic chce wybrać jak najzdrowszą opcję dla swojego dziecka.

Aby to się udało, lepiej kupować właśnie soki niż napoje i nektary. Napoje mogą zawierać konserwanty i sztuczne barwniki, ale teoretycznie musi się w nich znaleźć minimum 20 procent dodatku soku lub przecieru owocowego/warzywnego.

Natomiast nektary nie powinny zawierać konserwantów i powinny mieć minimum 25 procent soku lub przecieru owocowego/warzywnego, mogą za to mogą mieć w sobie dużo cukru.

100-procentowy sok nie może, według polskich przepisów, zawierać barwników, aromatów ani substancji konserwujących. Powinien być otrzymywany wyłącznie ze świeżych owoców i warzyw - chłodzonych lub mrożonych. Dozwolony jest dodatek kwasu cytrynowego (do 3 g/l), witamin oraz soli mineralnych, a w przypadku soku pomidorowego również soli, przypraw i aromatycznych ziół.

Największe obawy rodziców w przypadku soków dla dzieci budzi dodatek cukru. Od 28 października 2013 w Polsce i całej Unii Europejskiej zabronione jest dodawanie do soków owocowych i pomidorowych cukrów (do soków warzywnych można dodawać cukier). Nie ma również zezwolenia na umieszczanie na opakowaniu informacji "bez dodatku cukru", ponieważ, skoro według definicji nie powinno go być w soku, staje się ona wyłącznie chwytem marketingowym.

Producenci mają również obowiązek informować na opakowaniu o każdym składniku zawartym w soku, więc warto zawsze czytać skład danego produktu. Większość soków dla dzieci sprzedawanych w sklepach nie zawiera cukru, jeśli tak się dzieje, napój, mimo deklaracji producenta, nie spełnia definicji soku.

Czytaj: Napoje dla dziecka: Co podawać dziecku do picia?

Dlaczego ważne jest, by w diecie twojego dziecka znajdowały się owoce

Warto wiedzieć

Co polskie mamy myślą o sokach?

Polskie mamy w marcu i kwietniu 2015 roku odpowiedziały na pytania dotyczące soków dla dzieci, które zadał im Instytut Millward Brown na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków. Okazało się, że 37 procent - przyznaje, że ich dzieci dwa lub nawet trzy razy dziennie spożywają właśnie soki.

Natomiast prawie połowa mam - bo 47 procent - deklaruje, że codziennie podaje pociechom taką samą porcję owoców i warzyw. Mamy zostały również zapytane, co je powstrzymuje przed wyborem soków dla dzieci. Aż 83 procent z nich twierdzi, że tą przeszkodą jest dodawany do soków cukier, 81 procent wskazuje na substancje słodzące, a 72 procent - konserwanty.

Soki dla dzieci: jak powstają?

Do wyprodukowania soków dla dzieci muszą być wykorzystane wyłącznie świeże lub przechowywane, zdrowe i dojrzałe owoce lub warzywa. Są one myte, przebierane i kierowane do tłoczenia lub przecierania. Sok tłoczy się z miazgi lub poprzez mechaniczne przetarcie, a większe owoce i warzywa rozdrabnia się przed tłoczeniem.

Gdy już jest gotowy, można go rozlewać bezpośrednio do opakowań, zagęszczać lub skierować do magazynowania po wcześniejszym spasteryzowaniu.

Soki dla dzieci dzielimy:

1 ze względu na użyty surowiec:

  • soki owocowe
  • soki warzywne
  • soki owocowo-warzywne

2 ze względu na konsystencję

  • soki przecierowe: otrzymywane przez przetarcie całych lub obranych owoców i/lub warzyw; mają półpłynną konsystencję
  • soki mętne: przy ich produkcji pomija się proces klarowania i filtracji, zawierają więc naturalne zmętnienia i cząstki miąższu
  • soki klarowne: poddawane klarowaniu i filtracji, nie zawierają cząstek miąższu pochodzącego z owoców i/lub warzyw

3 ze względu na obróbkę termiczną:

  • soki niepasteryzowane: nieutrwalone przez pasteryzację, a więc o krótkim okresie przydatności do spożycia
  • soki pasteryzowane w niskiej temperaturze: poddane obróbce cieplnej w temp. około 70 stopni Celsjusza, o kilkutygodniowej minimalnej trwałości
  • soki pasteryzowane: poddane obróbce cieplnej w temp. niemal 100 stopni Celsjusza, co daje im możliwość wielomiesięcznego przechowywania w temperaturze otoczenia

4 ze względu na rodzaj półproduktu

  • bezpośredni, czyli NFC (Not From Concentrate - "nie z koncentratu"): sok uzyskany poprzez wyciśnięcie, tłoczenie lub przetarcie
  • odtworzony: sok uzyskiwany z zagęszczonego soku lub przecieru poprzez dodanie takiej samej ilości wody, która wcześniej została usunięta (odparowana) oraz ewentualne dodanie aromatu z tego samego rodzaju owoców i/lub warzyw

Czytaj: Owoce dla niemowlaka: musy, przeciery, soki. Jak podawać niemowlakowi owoce?

Soki dla dzieci: jaką porcję spożywać?

Rekomendowana przez ekspertów unijnych dzienna porcja spożywanych soków to 150-200 ml soku na dzień, czyli niecała szklanka. Należy je też traktować jako porcję owoców, czyli przekąskę - jeden z posiłków malca w ciągu dnia, a nie jak napój - pragnienie dziecka najlepiej gasić wodą mineralną.

- Dlatego w pięciu krajach europejskich o najmniejszej ilości spożycia soków, w tym właśnie w Polsce, prowadzona jest kampania, mająca zachęcić, zwłaszcza dzieci, do picia odpowiedniej ich ilości. Celem kampanii jest edukacja rodziców i dzieci na temat soków i musów, które mogą stanowić element zbilansowanej, bogatej w witaminy i składniki odżywcze diety - mówi Barbara Groele, sekretarz generalny Krajowej Unii Producentów Soków.

Akcja "Soki i musy. Witaminy w smartformie" ma przekonać nie tylko do spożywania soków dla dzieci, ale również mniej popularnych w Polsce musów. Musy przygotowywane są z przecierów owocowych lub owocowo-marchwiowych i zawierają błonnik. 100 g musu odpowiada jednej porcji marchwi lub owoców.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 2/2020 "Zdrowia": co pomoże na ból głowy, sztuczne hormony wokół nas, dźwięczny głos na lata, stopy bez odcisków, eko zwierzak w domu, chudnij z wyobraźnią, hity zdrowej kuchni. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych rad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 2/2020
KOMENTARZE