O rozwój i odporność dziecka zadbaj już w ciąży i w pierwszych miesiącach życia

2020-11-10 11:37 Materiał sponsorowany
Mama i dziecko
Autor: thinkstockphotos.com

Każda mama chce, by jej dziecko było mądre i zdrowe. Ale by tak było, trzeba o tym myśleć nie tylko po narodzinach - również, nim jeszcze maluszek przyjdzie na świat. Klucz do sukcesu to odpowiednia dieta i właściwie dobrana suplementacja. Zobacz, jakie składniki są kluczowe dla prawidłowego rozwoju i dobrej odporności - i gdzie ich szukać.

Konieczność właściwego odżywiania się w czasie ciąży i okresu karmienia piersią - a także odpowiedniego karmienia maluszka - podkreślają i lekarze, i dietetycy. Prawidłowa dieta to bowiem najlepszy sposób na to, by dostarczyć niezbędne składniki zarówno organizmowi przyszłej mamy (która w okresie ciąży potrzebuje większych ilości chociażby żelaza czy wapnia), jak i dziecku, również takiemu, które nie przyszło jeszcze na świat.

Spis treści

  1. Składniki ważne dla rozwoju i odporności 
  2. Ciąża i czas karmienia
  3. Dobra suplementacja dla maluszka

Składniki ważne dla rozwoju i odporności 

Najlepszy - ale często niewystarczający: nawet różnorodne menu to często za mało, by dostarczyć przyszłej mamie i maleństwo niektóre z ważnych substancji odżywczych, dlatego kobieta w ciąży i karmiąca piersią powinna je dodatkowo suplementować, niektóre z nich należy również dodatkowo podawać maluszkowi.

Wśród nich są m.in. substancje, które zapewnią maleństwu prawidłowy wzrost i rozwój, takie jak choćby witamina D i kwasy omega-3, konkretnie zaś jeden z nich, czyli kwas DHA. Kwas ten jest najważniejszym składnikiem odżywczym potrzebnym do rozwoju mózgu i siatkówki oka, wpływa również pozytywnie na wzrost dziecka.

Kwas DHA poprawia ostrość widzenia u dziecka i stanowi aż 97 proc. wszystkich znajdujących się w mózgu kwasów omega-3 - a jego rolą jest ułatwianie przepływu informacji między komórkami nerwowymi, co przekłada się na szybkość ich gromadzenia i przetwarzania przez neurony.

Witamina D z kolei jest niezwykle ważna nie tylko dla wzrostu, ale również dla odporności maluszka. Dzięki temu, że reguluje poziom wapnia we krwi, ma korzystny wpływ na mineralizację kości. 

Ciąża i czas karmienia

Ponieważ ludzki organizm wytwarza bardzo ograniczone ilości witaminy D, powinny ją suplementować wszystkie przyszłe oraz młode mamy (dzienne zapotrzebowanie ciężarnej na D3 to 2000 IU, ale ostateczną dawkę ustala lekarz).

Zgodnie z rekomendacjami Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zarówno kobiety w ciąży jak i młode mamy, które karmią piersią, powinny również suplementować kwas DHA - to szczególnie ważne w ciągu 17 ostatnich tygodni ciąży, bo właśnie wtedy mózg płodu aż pięciokrotnie zwiększa swoją objętość (jest to najbardziej intensywny rozwój mózgu w całym okresie życia).

Mimo, że kwas DHA znajduje się w rybach, ich spożycie przez kobiety ciężarne jest, jak dowodzą badania, zbyt niskie - mało która przyszła mama zjada ich tyle, ile powinna, czyli co najmniej 150 g dwa razy w tygodniu.

Poza tym znajdujące się w rybim mięsie chemiczne zanieczyszczenia (obecne szczególnie w rybach z Bałtyku) takie jak dioksyny i polichlorowane bifenyle mogą być niekorzystne zarówno dla kobiet ciężarnych, jak i dla karmionych piersią dzieci. Właśnie dlatego, jak zaleca PTG, kobiety ciężarne, karmiące piersią oraz małe dzieci powinny powstrzymać się od spożywania śledzi i łososi bałtyckich.

Jeśli nawet jeśli jadasz ryby (nie pochodzące z Bałtyku) to i tak zgodnie z zaleceniami ekspertów już od pierwszego miesiąca ciąży konieczna jest suplementacja DHA w dawce 250-300 mg dziennie. Jeśli jadasz ich mało lub wcale, dawka powinna być dwukrotnie wyższa - 500–600 mg DHA dziennie. Z kolei kobiety o wysokim ryzyku porodu przedwczesnego powinny przyjmować 1000 mg DHA dziennie.

Suplementację należy kontynuować po porodzie po to, by zapewnić jego prawidłową ilość w pokarmie. Ważne, by DHA były wysokiej jakości, nie zanieczyszczone metalami ciężkimi, dioksynami czy polichlorowanymi bifenylami (PCB) - bezpiecznym źródłem jest, zgodnie z zaleceniami ekspertów PTG, DHA pozyskiwane metodą biotechnologiczną z alg rodzaju Schizochytrium sp., które są hodowane w kontrolowanych warunkach. Te warunki spełniają suplementy Omegamed DHA.

Dobra suplementacja dla maluszka

Suplementacja witaminy D3 zalecana jest również niemowlętom już od pierwszych dni życia, bez względu na sposób karmienia. Eksperci rekomendują, by dostawało ją każde niemowlę, ale w określonych dawkach. I tak: dzieci od narodzin do 6 miesięcy powinny dostawać 400 IU (10 μg)na dobę (nie ma znaczenia, czy są karmione piersią, czy mlekiem modyfikowanym), dzieci w wieku 7-12 miesięcy - to 400–600 IU (10–15 μg) na dobę, w zależności od podaży witaminy D w diecie, zaś maluszki powyżej roku - 600–1000 IU (15–25 μg) witaminy D na dobę od września do kwietnia, a jeśli mama chroni stale skórę kremem z filtrem, to wtedy trzeba ją dawać przez cały rok.

Dlatego właśnie pediatra już na pierwszej wizycie zaleci ci suplementację tej witaminy u dziecka. I najlepiej, by to on ustalił konkretną dawkę suplementacji, ponieważ powinna być ona dostosowana również do wagi maluszka. Wybierając zaś witaminę D w aptece warto wybrać Omegamed Baby +D, który prócz witaminy D zawiera również kwas DHA, wspierając nie tylko rozwój fizyczny i odporność maluszka, ale również jego pamięć, wzrok, inteligencję i rozwój umysłowy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE