Gotowość szkolna: jak przygotować dziecko do szkoły? Jak wspierać jego prawidłowy rozwój?

2015-08-03 14:27 Joanna Goc, metodyk z Przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz dyrektor Szkoły Podstawowej Gaudeamus

Gotowość szkolna dziecka zależy od jego rozwoju w wielu różnych aspektach. By pierwszoklasista dobrze radził sobie w szkole, dbaj o to, by posiadł wszystkie niezbędne umiejętności. Czy moje dziecko jest gotowe do szkoły? Jak się bawić z dzieckiem i na co zwrócić uwagę w przygotowaniu przedszkolaka do szkoły?

Baw się z dzieckiem świadomie, wspierając jego umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej oraz wzrokowej, które są niezbędne w czasie nauki pisania i czytania. To znacznie zwiększy jego gotowość szkolną.

  • Szukajcie wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę.
  • Rozpoznawajcie głosy z otoczenia.
  • Wyszukujcie szczegóły, którymi różnią się obrazki.
  • Wskazujcie identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych.
  • Kolorujcie razem według kodu lub dorysowujcie w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujcie labirynty.
  • Układajcie puzzle.

>>Dowiedz się również, czy nauka pisania i czytania jest łatwiejsza dzięki muzyce>>

Wspieraj dziecko w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: „nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony.

  • Wspólnie układajcie historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków.
  • Rysujcie według instrukcji słownej.
  • W czasie porządkowania pokoju poproś, by dziecko położyło misia na górnej półce, a kiedy będzie nakrywało do stołu, sprawdź, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie.
  • Gdy dziecko będzie miało kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskacz z nim chwilę, a potem razem poszukajcie serca. Gdy już ustalicie, po której stronie bije, zaznaczcie tę stronę, np. zakładając frotkę na rękę.
  • Baw się z dzieckiem w poszukiwaczy. Ukryj coś, co pociecha będzie musiała odnaleźć, a potem dawaj jej wskazówki – „…dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”.

Gotowość szkolna oznacza również przygotowanie do nauki pisania.

  • Zwracaj uwagę na to, jak trzyma kredki i ołówek. Powinno posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym.
  • Inspiruj dziecko do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików, przekładania sznurków przez dziurki, lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, rysowania, tworzenia wycinanek i wydzieranek, kalkowania, stemplowania.

Nie zapominaj o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole.

  • Rozmawiaj z dzieckiem codziennie. Pytaj o jego uczucia, zainteresowania, o to, jak minął dzień w przedszkolu. Zachęcaj do opowiadania.
  • Słuchaj uważnie tego, co dziecko ma do powiedzenia.
  • Koryguj błędy.
  • Codziennie czytaj dziecku.

>>Dowiedz się również, dlaczego warto odrabiać lekcje razem z dzieckiem>>

Gotowość szkolną pomoże dziecku uzyskać wspomaganie go w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań.

  • Nie podawaj dziecku gotowych rozwiązań. Pytaj, co, jego zdaniem, powinno zrobić w danej sytuacji.
  • Jeśli poprosi o naleśniki na obiad, sprawdźcie razem, czy macie wszystkie potrzebne składniki, ułóżcie listę zakupów, wybierzcie się do sklepu, a potem razem przygotujcie obiad. Dziecko bardzo chętnie pomoże.
  • Graj z dzieckiem w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów; poproś, żeby pociecha zamknęła oczy, dołóż kolejną rzecz do koszyka, a dziecko odgadnie, co to.
  • Zadawaj dziecku zagadki. W czasie spaceru możecie bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”. Jeśli powiesz dziecku, że „…ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będzie wiedziało, że to ławka. Niech potem dziecko zada swoją zagadkę i zobaczy, czy sobie poradzisz z rozwiązaniem.

Pomóż dziecku dojrzale i adekwatnie reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie.

  • Graj z nim w gry planszowe typu „Chińczyk”.  Ważne jest przestrzeganie zasad gry i twoja reakcja na zachowanie dziecka w przypadku porażki.  Pozostaw mu czas na uspokojenie się, a następnie zaproponuj kolejną partię. Pokaż, w jaki sposób ty radzisz sobie z niepowodzeniami. Przegrywając, nazywaj swoje uczucia: „Złości mnie, że przegrałam, ale gratuluję ci wygranej”, „…może następnym razem pójdzie mi lepiej”, „Szkoda, że nie wygrałam, ale i tak dobrze się bawiłam.”
  • Naucz dziecko technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu: „Najważniejsze, że się starasz. Nic nie szkodzi, jeśli ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”.
  • Powierz dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę jego możliwości, np. podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola czy nakrywanie do stołu. Każde wykonane zadanie nagradzaj pochwałą.
  • Jeśli dziecko jest znudzone, rozdrażnione lub zmęczone, przerwijcie pracę. Pochwal je za to, co już udało mu się osiągnąć. Ustalcie, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujcie pracę zgodnie z ustaleniami.

Trenując gotowość szkolną dziecka zwróć uwagę, czy:

  • chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych.
  • potrafi jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach.
  • jest w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć).
  • potrafi się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety.
  • dobrze widzi i słyszy.
  • męczy się szybciej niż moi rówieśnicy.
  • prawidłowo wymawia wszystkie głoski.

materiały prasowe Przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE