Książki dla początkujących adeptów sztuki czytania
Czytam sobie wyd. „Harper Collins”
Znakomita seria dla dzieci stawiających pierwsze kroki w czytaniu. Ciekawa, doskonale napisana, świetnie zilustrowana, pięknie wydana. I, co ważne, ogromnie różnorodna. Kolejne tomy opowiadają o tym, co interesuje małych czytelników: zabawne przygody rówieśników, baśnie, legendy, biografię. W serii są książeczki o zwierzętach, historii, ekologii, nauce, podbojach kosmosu, podróżach, piłce nożnej, balecie. Ba! Nawet przepisy kulinarne.
Wydawca zaprosił do współpracy najlepszych polskich pisarzy tworzących dla dzieci. Wśród autorów serii są m.in. Justyna Bednarek, Paweł Beręsewicz, Joanna Jagiełło, Grzegorz Kasdepke, Joanna Olech, Zofia Stanecka, Małgorzata Strzałkowska, Wojciech Widłak, Rafał Witek. Ale też znani dziennikarze i publicyści jak choćby Grzegorz Chlasta, Cezary Łazarewicz, Marcin Sendecki czy Jan Wróbel. Książeczki są więc znakomicie napisane.
Atutem serii jest też ciesząca oko szata graficzna. Nic dziwnego - odpowiadają za nią znakomici rysownicy i rysowniczki, m.in. Jona Jung, Daniel de Latour, Marcin Minor, Marianna Oklejak, Ewa Poklewska-Koziełło. Każdy tom zawiera dyplomy z naklejkami, które tak lubią dzieci. Rodzice na skrzydełkach okładek znajdą ściągę z pytaniami na temat tekstu. Ułatwią one rozmowę z dzieckiem o przeczytanej lekturze i sprawdzenie, ile z niej zrozumiało.
Seria zawiera pozycje na trzech poziomach zaawansowania. Poziom pierwszy przeznaczony jest dla dzieci stawiających pierwsze kroki w nauce czytania. Teksty zawierają maksymalnie 200 wyrazów, przy czym nie ma w nich trudnych dla początkujących liter z ogonkami, kreseczkami ani dwuznaków. Zdania są krótkie i proste. Duża czcionka oraz przyciągające wzrok elementy graficzne ułatwiają dziecku czytanie.
Każdą stronę zaprojektowano tak, by czytelnik mógł wodzić palcem za tekstem. Poziom drugi jest skierowany jest do dzieci, które pierwsze teksty mają już za sobą, ale dopiero uczą się czytać płynnie. Teksty mają nawet do 900 wyrazów i zawierają elementy dialogów. Zdania są dłuższe i bardziej złożone. Samodzielną lekturę ułatwiają dziecku duża czcionka oraz spora ilość światła na stronach.
Dodatkową zachętę stanowią kolorowe ilustracje. Poziom trzeci jest odpowiedni dla dzieci, które już całkiem dobrze radzą sobie z samodzielnym czytaniem. Książki zawierają nawet 2800 wyrazów i są w nich wszystkie głoski. By ułatwić młodemu czytelnikowi zrozumienie tekstu w każdym tomie zamieszczono słowniczek trudnych wyrazów. Ilustracji jest mniej i są czarno-białe. Dzięki temu dziecko ma poczucie obcowania z prawdziwą książką.
Książkożercy wyd. Wilga
Kolejna dobra seria, która może wspomóc naukę czytania. Przeznaczona jest zarówno dla dzieci, które dopiero uczą się składać litery w wyrazy i zdania, jak i dla tych, którzy radzą z tym sobie już nieźle, ale muszą trochę poćwiczyć. No i przekonać się, że książki są fajne.
Krótkie, proste, zabawne opowieści to przyjemny sposób na wprowadzenie małego czytelnika w świat liter. Zapoznanie się z lekturą ułatwiają dziecku duża czcionka i szeroka interlinia.
Książeczki napisały Anna Paszkiewicz, Barbara Wicher, Marta Krzemińska i Grażyna Nowak-Balcer. Barwne ilustracje zmalowały m.in. Anna Simone, Magdalena Babińska i Nina Jaworowska-Duchlińska.
„Książkożercy” mają trzy poziomy: A, B i C. Te pierwsze przeznaczone dla początkujących. Tekst jest w nich króciutki (1-2 zdania na stronie) i bardzo prosty. Niemal nie ma w nim zdań złożonych, a w wyrazach przeważają podstawowe litery. Dwuznaki i litery z ogonkami czy kreseczkami są rzadkością.
Ilustracje zajmują znacznie więcej miejsca niż tekst. Tytuły na poziomie B mają nieco wyższy stopień trudności. Mały czytelnik może się w nich czasem natknąć dwuznaki i literki zawierające znaki diakrytyczne. Na każdej stronie jest kilka zdań (niektóre złożone). Książki na poziomie C przeznaczone są dla dzieci, które potrafią już czytać. Tekst zajmuje tyle samo miejsca, co ilustracje. Zdania są dłuższe i złożone. W wyrazach występują wszystkie litery oraz dwuznaki.
Na końcu każdego tomu znajdują się słowniczek trudnych wyrażeń oraz strona z pytaniami. Dzięki tym ostatnim można sprawdzić, czy dziecko zrozumiało tekst i zapamiętało go.
Pierwsze czytanki wyd. Centrum Edukacji Dziecięcej
Seria zawiera króciutkie opowiadania, w sam raz dla początkujących. Te na poziomie pierwszym składają się głównie z krótkich pojedynczych zdań. Pisownia jest prosta, bez dwuznaków i znaków diakrytycznych. Duża czcionka ułatwia dziecku czytanie. W książeczkach na poziomie drugim teksty są nieco dłuższe.
Jest sporo zdań złożonych, pojawiają się też krótkie dialogi. Dziecko poznaje pisownię trudniejszych wyrazów (są w nich samogłoski z ogonkami i dwuznaki). Oczywiście tu także jest duża, przyjazna dla małego czytelnika czcionka.
Czytanki na poziomie trzecim to już prawdziwe (choć wciąż krótkie) opowiadania. Ciekawe, wciągające, zabawne. W tekstach są wszystkie litery, zdania bywają wielokrotnie złożone, zdarzają się dłuższe dialogi. Książeczki na tym poziomie są polecane dla dzieci, które znają już wszystkie litery i potrafią składać je w wyrazy oraz zdania, ale brakuje im umiejętności płynnego czytania.
„Pierwsze czytanki” wyróżniają się dobrym poziomem edytorskim i ładną szatą graficzną. Teksty do serii napisali znani polscy twórcy książek dla dzieci: Agnieszka Frączek, Liliana Fabisińska, Joanna Krzyżanek, Irena Landau, Marcin Pałasz, Eliza Piotrowska, Agnieszka Stelmaszczyk, Edyta Zarębska. Wśród ilustratorów znaleźli się m.in. Ola Krzanowska, Piotr Fąfrowicz, Maciej Łazowski, Marianna Jagoda i Joanna Babula.
Już czytam wyd. „Zielona Sowa”
Seria zawiera tytuły skierowane do dzieci, które potrafią już czytać, ale muszą jeszcze nauczyć się robić to płynnie. Wartka, wciągająca akcja, dowcipne dialogi oraz sympatyczni bohaterowie sprawiają, że lektura jest ciekawa i przyjemna. Krótkie teksty podzielono na jeszcze krótsze rozdziały. Dzięki temu, gdy dziecko się zmęczy, może przerwać lekturę, a potem do niej wrócić. Duża czcionka ułatwia czytanie.
W zrozumieniu tekstu pomaga zamieszczony na końcu każdego tomu słowniczek trudnych wyrazów i zwrotów. Młody czytelnik znajdzie tam także dwa zadania. Rozwiązanie ich to świetna zabawa, a jednocześnie mały sprawdzian z treści książki. Ciekawe, ile dziecku udało się zapamiętać?
Znaczną część serii napisała Agnieszka Stelmaszczyk, autorka wielu książek dla dzieci (w tym bestsellerowej serii „Kroniki Archeo”). Wśród twórców „Już czytam” znaleźli się też Barbara Supeł, Magda Malicka, Aniela Cholewińska-Szkolik, Katarzyna Szestak i Marcin Kozioł. Wesołe, kolorowe ilustracje stworzyli m.in. Monika Biała, Katarzyna Fic, Marianna Schoett i Wojciech Stachyra.
W ramach serii można znaleźć także książeczki szczególnie polecane dla dzieci, które mają trudności w czytaniu i pisaniu mogące wskazywać na dysleksję. Wykorzystano w nich sylabową metodę nauki czytania, która jest najbliższa naturalnemu rozwojowi mowy małego człowieka od samogłosek, przez sylaby, wyrazy, aż po zdania.
Na okładkach książek znajduje się oznaczenie „Już czytam sylabami”. W krótkich opowiadaniach (w każdym tomie jest ich cztery) słowa podzielono na wyróżnione kolorami sylaby.
„Zielona Sowa” wydała również serię „Już czytam. Zagadki matematyczne”. Składające się na nią książeczki mogą nie tylko ułatwić dziecku naukę samodzielnego czytania, ale także przybliżą mu podstawowe zagadnienia matematyczne.