Fotelik samochodowy: przodem czy tyłem do kierunku jazdy? [REKOMENDACJE]

2019-06-24 16:17 Materiał sponsorowany
Troje dzieci, 3 foteliki i rodzina w komplecie gotowa na podróż!
Autor: BeSafe

Przewożenie dzieci w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy jest zalecane ze względu na bezpieczeństwo maluchów w podróży. Dlaczego montowanie fotelika tyłem do kierunku jazdy jest tak ważne?

W krajach skandynawskich dzieci przewożone są w fotelikach ustawionych tyłem do kierunku jazdy do 4 roku życia, a nawet dłużej. Takie rozwiązanie za najbezpieczniejsze uznają również eksperci Amerykańskiej Akademii Pediatrii, zalecając, aby maluchy jeździły tyłem najdłużej jak się da.

W Polsce obligatoryjnie dzieci muszą być przewożone tyłem do kierunku jazdy do 15. miesiąca życia. Foteliki z najnowszymi standardami bezpieczeństwa, czyli z homologacją i-Size mówią, że fotelik ma być dopasowany do dziecka pod względem jego wzrostu, nie zaś wagi i wieku.

Przy fotelikach dla najmłodszych dzieci nie ma zwykle problemu, bo nie da się w nich przewozić malca inaczej niż tyłem do kierunku jazdy, chyba że ustawione są niezgodnie z instrukcją producenta. Dopiero kupując fotelik dla starszaka, rodzice mają wybór: kupić taki, w którym dziecko siedzi przodem do kierunku jazdy, czy taki, w którym widzi świat przez tylną szybę.

Dlaczego jazda tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniejsza?

Nawet jeśli maluszek sam siedzi i pewnie trzyma główkę, nie oznacza to jeszcze, że w przypadku zdarzenia drogowego poradzi sobie z jej ciężarem. Główka małego dziecka w porównaniu z głową osoby dorosłej jest bowiem – w stosunku do reszty ciała – bardzo duża. Ciężar główki kilkumiesięcznego niemowlęcia stanowi ok. 25 proc. masy ciała (dla porównania: głowa dorosłej kobiety to 6–8 proc. całkowitej masy ciała). Im starsze dziecko, tym te różnice są mniejsze, ale podczas kolizji – zderzenia czołowego lub gwałtownego hamowania – wciąż znaczące. Mięśnie szyi ciągle są słabe, i gdy oddziałują na nie siły hamowania lub przyspieszenia, może dojść do poważnych urazów, np. złamania kręgów odcinka szyjnego, a nawet śmierci dziecka.

Gdy fotelik ustawiony jest przodem do kierunku jazdy, w przypadku gwałtownego hamowania lub kolizji czołowej główka może być szarpnięta do przodu z dużą siłą, co powoduje poważne obrażenia szyi, czaszki i kręgosłupa. Badania wykazały jednak, że jeśli w chwili czołowego zderzenia fotelik ustawiony jest tyłem do kierunku jazdy siły uderzenia zostają rozłożone na większą powierzchnię i są amortyzowane, gdyż w pierwszej kolejności działają nie na ciało malucha, lecz na korpus fotelika.

Bezpieczeństwo potwierdzone badaniami

To, że jazda tyłem jest bezpieczniejsza dla małych dzieci, potwierdziły również kontrolowane wypadki z wykorzystaniem fantomów przypominających dzieci (tzw. crash testy), przeprowadzane przez niezależne organizacje konsumenckie, takie jak niemiecki ADAC. Specjaliści badali w nich obciążenia działające na szyję dziecka podczas zderzeń czołowych aut jadących z prędkością zaledwie 50 km na godzinę. Aby podczas wypadku doszło do złamania kręgu szyjnego, na szyję dziecka musi działać obciążenie rzędu 120 –130kg. Tymczasem testy wykazały, że już przy prędkości 50km na godzinę na szyję dziecka jadącego w foteliku ustawionym przodem do kierunku jazdy działa obciążenie aż 300kg. Podobne testy przeprowadzono w sytuacjach, gdy foteliki były ustawione tyłem do kierunku jazdy. Okazało się, że wówczas obciążenie jest nawet pięciokrotnie mniejsze, ponieważ siła uderzenia rozkłada się na całe ciało, a główka nie leci do przodu a całe ciało dziecka wpychane jest w fotelik.

Skąd pomysł przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy?

Jako pierwszy na pomysł przewożenia tyłem do kierunku jazdy noworodków i małych dzieci w samochodzie wpadł w latach 60. XX wieku profesor Bertil Aldman z Uniwersy- tetu Chalmers w Göteborgu. Zainspirowały go siedzenia używane przez astronautów uczestniczących w misji kosmicznej Gemini. Wyprofilowano je tak, by siły działają-ce na ciało podczas startu i lądowania zostały rozłożone na powierzchnię całych pleców, dzięki czemu nie dochodzi do urazów.

Zasada działania fotelików dziecięcych jest taka sama: podczas kolizji plecy dziecka pochłaniają siłę uderzenia, chroniąc dużo bardziej podatną na urazy szyję i głowę. Foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy w Skandynawii pojawiły się dużo wcześniej niż w innych krajach i jeżdżą w nich dzieci co najmniej do 4 roku życia.

Fotelik samochofowy BeSafe
Autor: BeSafe

Foteliki RWF już dostępne na polskim rynku

Foteliki, w których tyłem do kierunku jazdy można przewozić starsze dziecko, określane są skrótem RWF – od słów Rear Way Facing, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „tyłem do kierunku jazdy”.

W Polsce nadal większość fotelików dobiera się w zależności od wagi dziecka – w sprzedaży dostępne są zazwyczaj modele od urodzenia do 13 kg, od 9 do 18 lub 25 kg i od 15 do 36kg. Jednak należy pamiętać, że według i-Size należy dobierać fotelik do wzrostu dziecka. Do niedawna nie było również na rynku fotelików przystosowanych do jazdy tyłem, dla dzieci które ważą więcej niż 25 kg. Jednak ten problem został rozwiązany przez norweską firmę BeSafe, która stworzyła foteliki według nowej regulacji – UN R129, znanej również jako i-Size, która m.in. kategoryzuje foteliki według wzrostu dzieci, a nie ich wagi. Dzięki temu w stworzonych przez firmę BeSafe fotelikach dzieci mogą jeździć tyłem do kierunku jazdy aż do 4 roku życia. W dodatku BeSafe to pierwsza marka, która oferuje pełną gamę produktów dla dziecka od 0 do 12 lat zgodnych z homologacją R129, a wśród nich:

1. Fotelik BeSafe iZi Go Modular i-Size odpowiedni dla niemowląt: - o wzroście 40-75 cm - w wieku 0-12 miesięcy - fotelik montowany poprzez bazę ISOfix lub 3-punktowy pas samochodowy - montowany tyłem do kierunku jazdy

2. BeSafe iZi Modular i-Size dla malucha: - o wzroście 61-105 cm - w wieku ok. 6 msc- 4 lata - montowany poprzez bazę ISOfix - kierunek jazdy w zależności od preferencji rodziców tyłem lub przodem

3. Be Safe iZi Flex Fix i-Size odpowiedni dla dziecka: - o wzroście 100-150 cm - w wieku ok. 4-12 lat - montowany poprzez 3-punktowy pas samochodowy lub ISO-fix w połączeniu z 3-punktowym pasem samochodowym - przedni kierunek montażu

Czy dziecku jest wygodnie?

Malec od urodzenia wożony tyłem do kierunku jazdy nie zdaje sobie sprawy, że można podróżować inaczej. Dlatego nie trzeba się obawiać, że dziecko przesadzone do podobnego fotelika nagle zacznie protestować. Trudniej jest wrócić do jazdy tyłem wówczas, gdy mały pasażer jeździł już inaczej i zna przyjemność oglądania świata zza bocznej szyby. Nie trzeba się też obawiać, że maluszkowi będzie niewygodnie. Przy montażu fotelika tydzień dziecko ma więcej miejsca na nogi dzięki unikalnemu mechanizmowi bazy i-Size. Dzięki temu podczas kolizji są mniej narażone na urazy i obrażenia zagrażające życiu dziecka, bo ich ruchy są bardziej ograniczone.

Zobacz galerię zdjęć rodzinnego testowania fotelików BeSafe!

#rodzinawkomplecie #fotelikiBeSafe, #BeSafe #foteliksamochodowy

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE