Jadłospis karmiącej mamy

Dieta karmiącej, a co za tym idzie jej jadłospis, powinny być układane zgodnie z najważniejszą zasadą: w okresie laktacji ważna jest różnorodność pełnowartościowych pokarmów. Karmienie piersią wymaga od karmiącej przestrzegania diety racjonalnalnej, zdrowej dla niemowlęcia, ale i urozmaiconej. Jednym z częstszych błędów, jaki może mieć dieta karmiącej, to niczym nie uzasadnione, na wszelki wypadek, wykluczenie z jadłospisu wielu produktów w obawie, by nie zaszkodzić niemowlęciu.

Często dieta karmiącej redukuje jej jadłospis do ryżu, marchewki i gotowanego mięsa. Tak uboga dieta to prosta droga do powstania niedoborów w organizmie mamy.
Zasada druga: jeśli podejrzewasz, że jakiś produkt w twojej diecie szkodzi dziecku, dopiero wtedy wyeliminuj go i obserwuj, czy niepokojące objawy (wysypka, wzdęcia, luźne stolce) zanikają.

Dieta karmiącej: co może zaszkodzić dziecku?

Do produktów najczęściej alergizujących należą: jaja, mleko, kakao, czekolada, orzechy, ryby, soja. Ostrożność jest wskazana w przypadku potraw ciężkostrawnych i wzdymających, jak kapusta, groch, grzyby, śliwki suszone, potrawy smażone – tych lepiej unikać. Na czas karmienia wyeliminuj także alkohol, mocną herbatę i kawę, słodkie napoje gazowane, słodycze, fast foody, konserwy.

Dobrze wiedzieć

Dieta dla karmiącej: najważniejsze zasady

  • jadaj 4–5 posiłków dziennie o stałych porach
  • głównym źródłem energii w twoich posiłkach powinny być tzw. dobre węglowodany (kasze, ryż, pieczywo razowe, warzywa)
  • 2 posiłki dziennie powinny zawierać produkty bogate w żelazo: chude mięso, wędlinę, warzywa strączkowe składnikiem każdego posiłku powinny być warzywa lub owoce
  • 2 razy w tygodniu jadaj tłuste ryby morskie codziennie zjedz kilka porcji produktów mlecznych
  • pij sporo płynów (1,5–2 l dziennie): niegazowaną wodę mineralną, herbatki owocowe, napar z kopru włoskiego, świeże soki.

Pamiętając o tych podstawowych regułach, z pewnością dasz sobie radę z komponowaniem codziennego menu. Pomoże ci w tym nasz tygodniowy jadłospis. Oczywiście, nie musisz trzymać się go sztywno – potraktuj go jak przykład i inspirację.

Poniedziałek

I śniadanie

  • 2 kromki żytniego chleba z 2 łyżeczkami masła i pastą z tuńczyka (1/4 puszki tuńczyka w sosie własnym, jajko gotowane na twardo, 3 łyżeczki natki pietruszki, odrobina oliwy)
  • kubek jogurtu naturalnego z łyżką płatków owsianych i łyżką rodzynek
  • szklanka słabej czarnej herbaty

II śniadanie

  • sałatka owocowa (owoc kiwi, 1/2 banana, jabłko, 2 łyżki jogurtu)

Obiad

  • talerz zupy pomidorowej z ryżem brązowym (3 łyżki po ugotowaniu)
  • 2 bitki wołowe z ziemniakami i startymi gotowanymi buraczkami
  • surówka z cykorii i jabłek (3 łyżki)
  • szklanka kompotu z wiśni

Podwieczorek

  • szklanka kisielu z czarnej porzeczki
  • 2 herbatniki
  • szklanka wody mineralnej niegazowanej

Kolacja

  • bułka grahamka z masłem, 2 listkami sałaty i plastrem schabu pieczonego
  • 1/2 pomidora z listkami świeżej bazylii
  • szklanka herbaty owocowej (np. malinowej)
Autor tekstu: dietetyk, Milena Nosek
Źródło: miesięcznik "M jak mama"
Mjakmama24.pl - forum mam
uaktualnij licznik
Przeczytaj też:
Słodzik zamiast cukru?
Słodzik zamiast cukru?

Przez lata do nadania słodkiego smaku używano miodu i cukru. Teraz mamy ...

zobacz więcej

Newsletter

Forum Forum mjakmama

uzytkownik

Powiem Ci,że jak pisałaś że on prasuje to Ci pozazdrościłam bo mój jak mu mówię że może by poprasował to ...

uzytkownik

Hej to muszę jechać jutro do rosmana jak takie promocje :) Wpadłam na chwilę ale idę chyba zaraz spać

uzytkownik

Young lady tak właśnie myślę o tym, że to założyć :-) bo do szału doprowadzają mnie te owady.

facebook

Mjakmama24.pl duży i popularny serwis internetowy, którego głównymi tematami są ciąża, poród i dzieci. Dział Diety. Wszystko o dietach dla dzieci. Dieta dla chorego dziecka. Dieta dla dziecka otyłego. Diety dla kobiet w ciąży. Diety dla kobiet w połogu. Diety dla kobiet karmiących piersią. Diety odchudzające. Diety tygodniowe. Jadłospis na cały tydzień. Co powinno znaleźć się w diecie karmiącej mamy. Jak powinna odżywiać się kobieta w ciąży. Dieta dla dziecka z alergią. Co powinna jeść mama, gdy dziecko karmione piersią ma alergię. Dieta wykluczjąca. Żywność fit. Czy słodziki są zdrowe i bezpieczne. Jak przyrządzać niskokaloryczne posiłki. Jak obliczyć wartość kaloryczną potraw. Jak obniżyć kaloryczność potraw.

Serwis mjakmama24.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.