Jadłospis karmiącej mamy

Dieta karmiącej, a co za tym idzie jej jadłospis, powinny być układane zgodnie z najważniejszą zasadą: w okresie laktacji ważna jest różnorodność pełnowartościowych pokarmów. Karmienie piersią wymaga od karmiącej przestrzegania diety racjonalnalnej, zdrowej dla niemowlęcia, ale i urozmaiconej. Jednym z częstszych błędów, jaki może mieć dieta karmiącej, to niczym nie uzasadnione, na wszelki wypadek, wykluczenie z jadłospisu wielu produktów w obawie, by nie zaszkodzić niemowlęciu.

Często dieta karmiącej redukuje jej jadłospis do ryżu, marchewki i gotowanego mięsa. Tak uboga dieta to prosta droga do powstania niedoborów w organizmie mamy.
Zasada druga: jeśli podejrzewasz, że jakiś produkt w twojej diecie szkodzi dziecku, dopiero wtedy wyeliminuj go i obserwuj, czy niepokojące objawy (wysypka, wzdęcia, luźne stolce) zanikają.

Dieta karmiącej: co może zaszkodzić dziecku?

Do produktów najczęściej alergizujących należą: jaja, mleko, kakao, czekolada, orzechy, ryby, soja. Ostrożność jest wskazana w przypadku potraw ciężkostrawnych i wzdymających, jak kapusta, groch, grzyby, śliwki suszone, potrawy smażone – tych lepiej unikać. Na czas karmienia wyeliminuj także alkohol, mocną herbatę i kawę, słodkie napoje gazowane, słodycze, fast foody, konserwy.

Dobrze wiedzieć

Dieta dla karmiącej: najważniejsze zasady

  • jadaj 4–5 posiłków dziennie o stałych porach
  • głównym źródłem energii w twoich posiłkach powinny być tzw. dobre węglowodany (kasze, ryż, pieczywo razowe, warzywa)
  • 2 posiłki dziennie powinny zawierać produkty bogate w żelazo: chude mięso, wędlinę, warzywa strączkowe składnikiem każdego posiłku powinny być warzywa lub owoce
  • 2 razy w tygodniu jadaj tłuste ryby morskie codziennie zjedz kilka porcji produktów mlecznych
  • pij sporo płynów (1,5–2 l dziennie): niegazowaną wodę mineralną, herbatki owocowe, napar z kopru włoskiego, świeże soki.

Pamiętając o tych podstawowych regułach, z pewnością dasz sobie radę z komponowaniem codziennego menu. Pomoże ci w tym nasz tygodniowy jadłospis. Oczywiście, nie musisz trzymać się go sztywno – potraktuj go jak przykład i inspirację.

Poniedziałek

I śniadanie

  • 2 kromki żytniego chleba z 2 łyżeczkami masła i pastą z tuńczyka (1/4 puszki tuńczyka w sosie własnym, jajko gotowane na twardo, 3 łyżeczki natki pietruszki, odrobina oliwy)
  • kubek jogurtu naturalnego z łyżką płatków owsianych i łyżką rodzynek
  • szklanka słabej czarnej herbaty

II śniadanie

  • sałatka owocowa (owoc kiwi, 1/2 banana, jabłko, 2 łyżki jogurtu)

Obiad

  • talerz zupy pomidorowej z ryżem brązowym (3 łyżki po ugotowaniu)
  • 2 bitki wołowe z ziemniakami i startymi gotowanymi buraczkami
  • surówka z cykorii i jabłek (3 łyżki)
  • szklanka kompotu z wiśni

Podwieczorek

  • szklanka kisielu z czarnej porzeczki
  • 2 herbatniki
  • szklanka wody mineralnej niegazowanej

Kolacja

  • bułka grahamka z masłem, 2 listkami sałaty i plastrem schabu pieczonego
  • 1/2 pomidora z listkami świeżej bazylii
  • szklanka herbaty owocowej (np. malinowej)
Autor tekstu: dietetyk, Milena Nosek
Źródło: miesięcznik "M jak mama"
Mjakmama24.pl - forum mam
uaktualnij licznik
Przeczytaj też:
Słodzik zamiast cukru?
Słodzik zamiast cukru?

Przez lata do nadania słodkiego smaku używano miodu i cukru. Teraz mamy ...

zobacz więcej

Newsletter

Forum Forum mjakmama

uzytkownik

Arwenka, ja się martwię o Paule. Bo nic nie pisze :-(

uzytkownik

ja sobie tego nie moge wyobrazic, nie moge.. dal mnei bialaczka to jak wyrok smierci!;/ mam nadzieje ze bedzie dobrze ...

uzytkownik

Mavrolaczek ciesze ze jestem tu z Toba :D alez bedzie mogla wybierac ta moja Lala hi,hi

facebook

Mjakmama24.pl duży i popularny serwis internetowy, którego głównymi tematami są ciąża, poród i dzieci. Dział Diety. Wszystko o dietach dla dzieci. Dieta dla chorego dziecka. Dieta dla dziecka otyłego. Diety dla kobiet w ciąży. Diety dla kobiet w połogu. Diety dla kobiet karmiących piersią. Diety odchudzające. Diety tygodniowe. Jadłospis na cały tydzień. Co powinno znaleźć się w diecie karmiącej mamy. Jak powinna odżywiać się kobieta w ciąży. Dieta dla dziecka z alergią. Co powinna jeść mama, gdy dziecko karmione piersią ma alergię. Dieta wykluczjąca. Żywność fit. Czy słodziki są zdrowe i bezpieczne. Jak przyrządzać niskokaloryczne posiłki. Jak obliczyć wartość kaloryczną potraw. Jak obniżyć kaloryczność potraw.

Serwis mjakmama24.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.