Cholina ‒ suplementy w ciąży: występowanie, działanie, preparaty

Suplementy w ciąży cholina
fot.: Thinkstock
Cholina jest niezbędnym składnikiem właściwie zbilansowanej diety kobiety w okresie ciąży oraz w czasie laktacji.

Cholina, znana też jako witamina B4, to ważny składnik odżywczy organizmu i suplement w ciąży. Kształtuje mózg i układ nerwowy płodu i zapobiega jego defektom. Cholina wykazuje także właściwości epigenetyczne, wpływając na właściwe odczytywanie informacji zawartych w genach.

Cholina jest więc niezbędnym składnikiem dobrze zbilansowanej diety kobiety w okresie ciąży oraz w czasie laktacji. A jednak, mimo że ma ona tak duży wpływ na zdrowie przyszłej mamy i przede wszystkim rozwój dziecka, to szacuje się że ok. 90 procent kobiet w ciąży nie przyjmuje zalecanej dawki choliny. Niewiele kobiet w ciąży zdaje sobie również sprawę, jak ważna jest cholina dla ich zdrowia oraz zdrowia ich dziecka. Cholina dostępna jest w tabletkach jako suplement diety.

Cholina ‒ suplementy w ciąży: co to jest?

Praktycznie każdy słyszał o znakomitym wpływie lecytyny na procesy myślowe i rozwój człowieka. Składa się ona z fosfolipidów, czyli związków, które budują błony komórkowe i pełnią funkcje przekaźników w układzie nerwowym. Lecytyna polecana jest więc osobom, które mają problemy z pamięcią, a także w sytuacji wytężonego wysiłku umysłowego. Niewiele osób zdaje sobie natomiast sprawę, że substancją stymulującą nasz mózg do działania i zwiększonego wysiłku jest właśnie cholina, będąca częścią składową lecytyny i niezwykle ważnym składnikiem odżywczym w ustroju. Organizm kobiet w ciąży oraz okresie laktacji wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na cholinę, dlatego cholina przyjmowana w tabletkach jest niezwykle istotnym suplementem w ciąży. Od odpowiedniej ilości tego składnika w organizmie przyszłej mamy w dużym stopniu zależy prawidłowy rozwój i zdrowie jej dziecka.

Sprawdź także: jak suplementować jod w ciąży

Cholina ‒ suplementy w ciąży: wpływ na geny

Cholina to jedna z najważniejszych substancji w ustroju wykazujących potencjał epigenetyczny. Jednak co to właściwie oznacza? Mianowicie to, że cholina istotnie wpływa na sposób odczytania informacji zawartych w genach, biorąc aktywny udział w procesie metylacji. To reakcja chemiczna, która polega na przyłączeniu do nici DNA cząsteczek zwanych grupami metylowymi, które wyciszają gen, i sprawiają, że informacja zawarta w DNA zostaje odczytana w sposób korzystny dla zdrowia. Dlatego tak ważne jest aby przyjmować cholinę w postaci suplementów w ciąży oraz w czasie karmienia piersią, że ma ona bardzo duży wpływ na przyszłe zdrowie dziecka już od momentu pierwszych podziałów komórek w macicy. Wtedy kształtują się wszystkie organy odpowiedzialne za prawidłowy rozwój, funkcjonowanie i zdrowie dziecka.

Nie przegap

Cholina ‒ suplementy w ciąży: działanie

Odpowiedni poziom choliny w organizmie kobiety ciężarnej zapewnia prawidłowy rozwój płodu, w szczególności jego mózgu i układu nerwowego, wspomaga też procesy pamięciowe i psychologiczne oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób wywołanych stresem – cukrzycy i nadciśnienia. Cholina obniża także także poziom homocysteiny, która powoduje powstawanie wad rozwojowych płodu. Wpływa także na funkcjonowanie łożyska oraz wątroby przyszłej mamy, zapobiegając odkładaniu się tłuszczu oraz cholesterolu w jej obrębie.

Cholina w pożywieniu: jajka i podroby

Jak dostarczyć odpowiednią ilość choliny organizmowi? Gdzie jej szukać w pożywieniu? Witaminę B4 zawierają głównie produkty odzwierzęce. Najbogatszym źródłem choliny są żółtka jaj i podroby, zwłaszcza wątroba, móżdżek i serce. Niewiele kobiet jest jednak koneserkami tych przysmaków. Cholina występuje również warzywach strączkowych – soczewicy, soi i grochu, w mięsie ryb morskich – najwięcej choliny ma w sobie tilapia, ale pewną ilość tej substancji znajdziemy także w tuńczyku, zielonych warzywach ‒ szpinaku i kapuście, a także w pszenicy i orzechach. Jednak aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na cholinę, trzeba zjadać codziennie np. 1,5 kg tuńczyka lub 3 jajka, co nie jest raczej realne. Niestety niewiele tej substancji znajdziemy w warzywach i owocach, które powinny stanowić podstawę zdrowej diety. Należy także pamiętać, że wysoka temperatura, cukier, alkohol i kawa mają niekorzystny wpływ na cholinę, a żeby była ona właściwie wykorzystana przez organizm do jej uaktywnienia potrzeba jeszcze innych składników odżywczych: kwasu foliowego, inozytolu oraz witamin A i B12.

Zapotrzebowanie na cholinę

Dzienne zapotrzebowanie na cholinę zależy od wieku, płci i aktywności fizycznej. U niemowląt i małych dzieci kształtuje się na poziomie 125-200 mg. Mężczyźni potrzebują ok 500 mg witaminy B4 dziennie, a kobiety powinny dostarczać organizmowi ok. 400-425 mg. Rekomendowane dzienne spożycie choliny dla młodych mam to 450 mg dla kobiet w ciąży oraz 550 mg dla kobiet karmiących piersią. Nie jest możliwe dostarczenie takiej ilości choliny wraz z codziennym pożywieniem. Co prawda organizm kobiety w ciąży jest w stanie również sam syntetyzować tę substancję w zwiększonej ilości, jednak to również nie są wystarczające dawki. Dlatego coraz więcej specjalistów zaleca przyjmowanie choliny pod postacią suplementów w ciąży i okresie karmienia.

Polecamy też

Cholina ‒ suplementy w ciąży: preparaty, tabletki

W aptekach dostępnych jest coraz więcej preparatów zawierających cholinę, większość z nich to jednak preparaty złożone, wspomagające pracę wątroby i zawierające niewiele tej substancji. Na rynku pojawiają się jednak także preparaty zwierające tylko cholinę w postaci tabletek przeznaczonych specjalnie dla kobiet w okresie ciąży i laktacji. Warto przyjrzeć się ich ofercie i wybrać taki preparat, który najlepiej odpowiada naszym wymaganiom. Przyjmowanie choliny, podobnie jak innych suplementów w ciąży, warto skonsultować też z lekarzem prowadzącym. Bo chociaż cholina z zasady nie szkodzi, to przyjmowanie jakichkolwiek substancji na własną rękę w okresie ciąży może wiązać się z konsekwencjami.

Aktualizacja: 2016-07-11 Publikacja: 2016-04-27
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.