"Aktywne 9 miesięcy", "Klub aktywnej mamy" czyli mama w klubie fitness

2013-07-19 15:40

Jesteś w ciąży lub właśnie zostałaś mamą? Nic nie stoi na przeszkodzie byś zagościła w klubie fitness i zaczęła ćwiczyć! Oferta współczesnych klubów jest naprawdę ciekawa: ćwiczenia dla kobiet w ciąży, a także zajęcia z małymi dziećmi. Na pewno znajdziecie coś dla siebie. Dzięki ćwiczeniom łatwiej wrócisz do formy i poprawisz sobie samopoczucie!

Spis treści

  1. Ćwiczenia wykorzystujące techniki azjatyckie
  2. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży i mam działają jak rehabilitacja!
  3. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży i mam: treningi pełne emocjonujących wrażeń
  4. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży, mam i... każdego członka rodziny

Ćwicząc, nie czujesz wysiłku, za to świetnie się relaksujesz. Przeczytaj, jakie zajęcia są na topie i przekonaj się, jak łatwo jest być fit. Większość nowoczesnych klubów ma specjalne programy dla mam np. "Aktywne 9 miesięcy". Zanim wybierzesz klub, sprawdź dokładnie co oferują: jak wyglądają zajęcia, czy odpowiadają ci czasowo, jakich zaświadczeń potrzebujesz, by w nich uczestniczyć. Oczywiście jeśli jesteś mamą i masz opiekę dla dziecka, możesz uczestniczyć w standardowych zajęciach.

Dawniej fitness kluby proponowały głównie ćwiczenia dla osób młodych, zdrowych i lubiących aktywność. Teraz każdy, bez względu na wiek i kondycję, znajdzie w nich coś dla siebie. Na zajęciach możesz nie tylko spalić nadmiar tkanki tłuszczowej i wyrzeźbić sylwetkę, ale też wyciszyć się, odpocząć lub  przeciwnie wyzwolić energię. Treningi mają także inne, specjalne zadania, np. wspomagają leczenie różnych schorzeń, przede wszystkim tych związanych z  siedzącą  pracą. Kluby najczęściej oferują karnety na dowloną liczbę wejść w tygodniu i możesz swobodnie zmieniać zajęcia, dopóki nie znajdziesz takich, które najpełniej zaspokoją twoje oczekiwania.

Ćwiczenia wykorzystujące techniki azjatyckie

Od kilku lat bardzo szybko rozwija się trend „body & mind”, czyli ćwiczenia doskonalące jednocześnie ciało i umysł. Rośnie zainteresowanie jogą, tai-chi, qi-gongiem, których celem jest odblokowanie w organiźmie swobodnego przepływu energii i osiągnięcie pełnej równowagi, fizycznej i duchowej. Dla tych, którym statyczna joga wydaje się nudna i zbyt powolna, opracowano na jej bazie zajęcia body art, które są bardziej urozmaicone i mają żywsze tempo. Od niedawna można też u nas ćwiczyć bardzo popularną na Zachodzie dynamiczną odmianę jogi, zwaną power-jogą.Na topie jest pilates, zwany również „treningiem dobrego samopoczucia”. Łączy on m.in. elementy jogi, tai-chi, baletu i ćwiczeń siłowych. Zajęcia wzmacniają mięśnie głębokie, podtrzymujące kręgosłup, i przez to zapobiegają jego urazom. Dodają sprężystości całemu ciału i wysmuklają sylwetkę, a do tego świetnie wyciszają i wyzwalają dobry nastrój.Nowością i wielkim hitem jest chi-ball, działający na wszystkie zmysły. Wykorzystuje jednocześnie wiele technik, m.in.: jogę, tai-chi, qi-gong, pilates. Do zajęć włączono też elementy koloroterapii i aromaterapii. Ćwiczy się ze specjalnymi, produkowanymi wyłącznie w Australii piłeczkami, o średnicy 15 cm. Mają one różne kolory i piękne, naturalne zapachy, np. fioletowa ma woń lawendy, zielona - geranium, a czerwona - cynamonu.  Za każdym razem intuicyjnie wybierasz sobie kolor. Jeśli np. potrzebujesz spokoju, wyciszenia, sięgniesz po piłeczkę niebieską, a gdy męczy cię smutek, martwisz się czymś, nastrój poprawi ci kolor żółty itd. Zajęcia „body&mind” odbywają się przy spokojnej, sprzyjającej relaksowi muzyce, uczą właściwego oddychania i, m.in. dzięki technikom medytacyjnym, uwalniają od głębokiego stresu.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży i mam działają jak rehabilitacja!

Wiele oferowanych dziś ćwiczeń, także wymienionych wyżej, może być wykonywana przez osoby mające kłopoty z narządami ruchu i kręgosłupem. Z pomocą rehabilitantów opracowuje się poza tym specjalne zajęcia, np. pod nazwą  „Zdrowy kręgosłup”, które łagodzą i zapobiegają bólom pleców. Świetne efekty terapeutyczne daje też bardzo modny fit-ball, czyli ćwiczenia z piłką o średnicy ok. pół metra. Od lat była ona stosowana w rehabilitacji osób z problemami ortopedycznymi. Gimnastyka z nią jest miłym przeżyciem, przywodzącym na myśl beztroskie dzieciństwo. Na piłce możesz siedzieć, leżeć przodem i tyłem, opierać się o nią bokiem itd. Starając się utrzymać równowagę, wzmacniasz mięśnie podtrzymujące kręgosłup i odpowiedzialne za prawidłową, wyprostowaną sylwetkę. Zajęcia nie obciążają stawów, usuwają napięcia mięśniowe i dobrze wpływają na układ nerwowy. Ćwiczenia są świetnym masażem dla kręgosłupa. Zapobiegają bólom pleców i karku, poza tym dają okazję do zabawy, śmiechu i świetnie relaksują.Również gimnastyka w wodzie dotąd znana była jako forma rehabilitacji, a teraz jest modnym wariantem ćwiczeń fitnesowych, wykonywanych przy muzyce. Na aqua-aerobik mogą chodzić osoby cierpiące na schorzenia układu kostno-stawowego, artretyzm, otyłe, po operacjach itp. Dzięki prawom fizyki ciało staje się dużo lżejże i w wodzie wykonujesz ćwiczenia, które „na lądzie” byłyby dla ciebie za trudne lub bolesne, do tego prawie się nie męczysz. Nie obciążasz przy tym mięśni, kręgosłupa ani stawów. Aby chodzić na aqua-aerobik, nie trzeba umieć pływać.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży i mam: treningi pełne emocjonujących wrażeń

Specjaliści od fitnessu robią wszystko, by także intensywne ćwiczenia przy muzyce były jak najbardziej atrakcyjne i nie nudziły. W klubach są już grupowe zajęcia z dużą sztangą, np. magic bar, dla kobiet i mężczyzn, poprawiające wydolność organizmu i wzmacniające głównie mięśnie grzbietu, piersi, ramion i ud. Pojawiły się też koedukacyjne treningi wykorzystujące elementy boksu, np. aeroboxing, lub wschodnich sztuk walki  tae-bo. Takie zajęcia nie tylko rzeźbią sylwetkę i poprawiają kondycję, ale też dodają pewności siebie.Równolegle rozwijają się przeróżne rodzaje aerobiku tanecznego (stają się one tak popularne, że produkuje się już specjalne obuwie sportowe do tańca). Zajęcia te wykorzystują kroki rozmaitych tańców, np. latynoamerykańskich, latino dance, irlandzkich, salsy, samby, hip hopu, funky, ale też afrykańskich, wykonywanych przy odgłosach tamtamów (afro dance), czy elementy baletu klasycznego. Treningi uwalniają emocje, poprawiają kondycję fizyczną, ale też sprawiają, że twoje ruchy na co dzień stają się bardziej plastyczne i pełne gracji.Na świecie zapanował szał na jeszcze jedną formę grupowych ćwiczeń przy muzyce spinning, czyli pedałowanie na specjalnym, stacjonarnym rowerku. Moda ta powoli dociera także do nas. Trening taki jest wart polecenia szczególnie zimą, kiedy nie można jeździć na rowerze terenowym. Instruktor zaplanuje ci „trasę” o odpowiedniej dla ciebie skali trudności. Pedałując, łatwo wyczujesz, w jakim momencie „jedziesz” po asfalcie, polnej drodze, kiedy pod górę, a kiedy z góry itp.  Zajęcia poprzedza rozgrzewka, głównie ramion, karku i pleców, a kończą ćwiczenia wyciszające. Muzykę dobiera się w taki sposób, aby pozwalała się wsłuchać i zapomnieć o wysiłku. Niedawno opracowano także hydrospinning, czyli jazdę na rowerze w wodzie, ale ta forma ruchu nie zdążyła się jeszcze u nas upowszechnić.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży, mam i... każdego członka rodziny

Osoby starsze mogą chodzić do fitness klubu na fit ball czy gimnastykę w wodzie, ale też na zajęcia skierowane tylko dla nich, nazywane np. fitness 50+. Pojawiły się także treningi dla młodszych nastolatek (powyżej 12. roku życia, za zgodą rodziców), pod nazwą junior aerobik.  Ich celem jest przede wszystkim kształtowanie zgrabnej sylwetki i zapobieganie wadom postawy. Opracowano też specjalne treningi  np. pod nazwą "Aktywne 9 miesięcy" dla kobiet w ciąży. Ćwiczenia (potrzebna jest zgoda lekarza) m.in. poprawiają funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, wzmacniają mięśnie miednicy, zmniejszają lęk przed porodem, a także ból w jego trakcie. Również po urodzeniu dziecka nie musisz rezygnować z aktywności fizycznej! Do fitness klubu możesz przychodzić już z 6-8 tygodniowym maluchem i ćwiczyć razem z nim, np. w ramach Klubu Aktywnej Mamy. Taka gimnastyka szybko pozwala wrócić do formy przed ciążą, a ponadto bardzo zacieśnia więź pomiędzy tobą i dzieckiem.

poradnikzdrowie.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza