Połóg

Połóg to okres rekonwalescencji po ciąży i porodzie, w którym organizm kobiety wraca do stanu sprzed poczęcia. Trwa zwykle ok. 6 tygodni. Połóg po porodzie naturalnym trwa zwykle krócej niż po cesarskim cięciu.

Niedawno urodziłaś dziecko – jeszcze nie wróciłaś do dawnej figury, czujesz się nieatrakcyjna i z tego powodu nie masz ochoty na seks? Musisz wiedzieć, że unikanie zbliżeń i wzmacnianie swoich negatywnych uczuć nie jest dobrym rozwiązaniem, bo tylko pogłębia kompleksy. Co możesz zrobić, by poczuć się lepiej i by wasz seks po porodzie był udany?
Poród naturalny ma swoje dobre strony, ale czasem zostają po nim przykre „pamiątki”: urazy krocza, luźna pochwa, nietrzymanie moczu. O tym, jak medycyna estetyczna może pomóc w takich sytuacjach, rozmawiamy z dr Małgorzatą Uchman-Musielak z kliniki Medicover w Warszawie.
Zapalenie sutka to częsta przypadłość u kobiet karmiących piersią. Objawia się bólem i tkliwością piersi, zwłaszcza w trakcie karmienia. Podczas zapalenia piersi pojawiają się również dolegliwości charakterystyczne dla zwykłego przeziębienia: dreszcze, bóle mięśni, ogólne rozbicie. Przeczytaj, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach, objawach i leczeniu połogowego zapalenia sutka.
Zaparcia po porodzie zdarzają się wielu młodym mamom. Zwłaszcza pierwsze wypróżnienia mogą sprawiać kłopoty, bo mięśnie, które przy tym pracują, są zwiotczałe i nie poddają się twojej woli. Jak sobie pomóc w kłopotliwych sytuacjach i jak zapobiegać zaparciom po porodzie?
Okłady z kapusty to stara ludowa metoda leczenia obolałych stawów. Stosuje się je również w wypadku bólu i obrzmienia piersi w okresie karmienia noworodka. Czy okłady z kapusty naprawdę pomagają?
Okres zaraz po urodzeniu dziecka może być trudny, ale każda młoda mama musi się z tym zmierzyć. Podpowiadamy, jak ułatwić sobie życie w pierwszej dobie połogu po porodzie naturalnym.
Świeżo upieczeni ojcowie często narzekają na to, jak wygląda ich życie seksualne po narodzinach dziecka. Jednak współżycie po porodzie nie musi być rzadsze niż przed ciążą. Zobacz, co robić, by seks po narodzinach dziecka nie ucierpiał.
To, jak wygląda brzuch po porodzie, bardzo często jest powodem kobiecych kompleksów. W ciąży skóra na brzuchu znacznie się rozciąga, traci swoją dawną elastyczność, pokrywa się czerwonymi rozstępami. Po porodzie musi minąć dużo czasu, aby brzuch wrócił do wyglądu sprzed ciąży.
Wiesz, że możesz, a nawet powinnaś zacząć ćwiczyć zaraz po cesarce? Oto ćwiczenia po cesarskim cięciu, które można już wykonywać w 2 dobie po porodzie. Warto podjąć ten wysiłek, bo ćwiczenia w połogu przyspieszają proces gojenia i obkurczania się macicy i ścian pochwy, pomogą w prawidłowej pracy jelit i szybszym powrocie do formy po cesarce.
Miałaś cesarkę? Jak najszybciej zacznij ćwiczyć. Prezentujemy ćwiczenia po cesarskim cięciu, które możesz wykonywać od 2 do 10 tygodnia w połogu. Te ćwiczenia wzmocnią mięśnie i pomogą ci odzyskać płaski brzuch po porodzie.
Miałaś cesarkę? Jak najszybciej zacznij ćwiczyć. Oto zestaw ćwiczeń po cesarskim cięciu, które wykonujemy w 3.-7 dobie po porodzie. Galeria zdjęć z opisem pomoże Ci łatwo rozpocząć ćwiczenia po cesarce. Na pewno docenisz efekty. Ćwicz z nami po porodzie.
Nie musimy wyglądać, jak królowe fitnessu na oddziale poporodowym. Ba! Naprawdę niewiele mam tak wygląda. Kobiety w szpitalnych łazienkach pytają siebie nawzajem "Już po, czy jeszcze przed?". Znalazłyśmy #instamamy, łamiące te tabu i pokazujące swoje poporodowe brzuchy, które wbrew oczekiwaniom społeczeństwa, wyglądają na jakiś 6-7. miesiąc ciąży.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza

Nieocenione jest wówczas wsparcie partnera oraz stosowanie się do zasad, które uczynią połóg lżejszym.

Dolegliwości okresu połogu

Kobiety w połogu odczuwają wiele nieprzyjemnych dolegliwości poporodowych - zmagają się z bólem krocza i brzucha (zwijanie się macicy), obrzękiem i bolesnością piersi oraz dokuczliwymi odchodami połogowymi. Często dochodzi również do obniżenia nastroju młodej mamy – to tzw. baby blues, który może prowadzić nawet do depresji poporodowej. Okres po porodzie nie należy więc do najłatwiejszych – młode matki muszą zapanować nad swoim stanem, nauczyć się karmić piersią i podołać opiece nad noworodkiem.

Jak dbać o siebie w czasie połogu?

W czasie połogu należy szczególnie dbać o higienę intymną oraz stan krocza po porodzie, aby uniknąć zakażeń, na które kobieta jest wówczas narażona. Pomimo wielu obowiązków, młoda mama musi znaleźć czas na odpoczynek i sen oraz stosować lekkostrawną, ale urozmaiconą dietę, bogatą w błonnik, który przeciwdziała zaparciom.