Dieta i suplementy

W okresie ciąży wzrasta u kobiety zapotrzebowanie nie tylko na kwas foliowy, ale również na inne witaminy, takie jak witamina D, witamina E, witamina C i witaminy z grupy B. Sprawdź, jakie witaminy są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu i jaką należy zastosować ich suplementację. Poznaj naturalne źródła witamin i potencjalne zagrożenia dla płodu, wynikające z ich przedawkowania.
Dieta w ciąży powinna być zróżnicowana i zrównoważona. Na pewno żywienie w ciąży nie polega na jedzeniu za dwoje. Oczywiście, z każdym trymestrem ciąży, zwiększa się nieznacznie kaloryczność posiłków, ale to nie znaczy, że możesz jeść znacząco więcej. Dieta w ciąży stawia przede wszystkim na jakość posiłków, które powinny być przyrządzane ze świeżych i dobrych jakościowo produktów. Ważne jest to, by w twoim jadłospisie znalazła się odpowiednia ilość płynów - najlepiej 1,5-2 l wody mineralnej.
Wapń jest w ciąży ważnym elementem zbilansowanej diety. Rosnące w twoim brzuchu dziecko potrzebuje dużo wapnia, głównie do rozwoju kości i zawiązek zębów dziecka. Jeśli w twojej diecie będzie go zbyt mało, ty odczujesz to pierwsza, ale twoje dziecko również będzie narażone na negatywny skutek niedoboru. Zapobiegaj więc niedoborom wapnia w ciąży.
Wydawać by się mogło, że to, co najzdrowsze, znajduje się na wierzchołku piramidy. Nic podobnego! Aby sięgnąć po coś ze szczytu, najpierw musisz zaspokoić głód produktami zaczynając od podstawy i nie pomijając żadnego. Na to, co jest na samej górze, zostanie już niewiele miejsca. Piramida zawiera ogólne wskazówki, dlatego nie musisz się jej kurczowo trzymać. Chodzi o to, żebyś nauczyła się, jak dobierać produkty w codziennym jadłospisie.
Niedowaga w ciąży: kiedy pojawia się problem, jakie może mieć skutki dla dziecka? Ile trzeba przytyć w ciąży? Byłoby idealnie, gdybyś zachodząc w ciążę, miała prawidłową wagę (BMI od 18,5 do 24,9), a potem przybierała zgodnie z wytycznymi. Kobiety, które przed ciążą miały sporą niedowagę, a w czasie ciąży nie zmieniły wyraźnie nawyków żywieniowych, częściej rodzą dzieci o niskiej masie urodzeniowej i z zaburzeniami neurologicznymi, w tym wadami wzroku, słuchu, opóźnieniem rozwojowym. Ich maluchy często rodzą się przedwcześnie.
Jeśli pora obiadowa zastaje cię w pracy czy na mieście, coś zjeść trzeba. Tylko gdzie i co? Nie jest obojętne, w jakim lokalu zjesz i jakie dania zamówisz. Czym się kierować przy wyborze?
Od bogactwa preparatów witaminowych w aptekach może rozboleć głowa. Wybór dobrego suplementu dla kobiety w ciąży jest bardzo istotny: od niego zależy przecież zdrowie i samopoczucie twoje oraz dziecka. Zazwyczaj bardzo wyraźnie, już na opakowaniu, jest zaznaczone, że dany preparat zaleca się ciężarnym.
Kwasy omega-3 są obecne w błonie każdej komórki naszego ciała, mają fundamentalne znaczenie dla pracy układu nerwowego oraz bezpośredni i znaczący wpływ na rozwój płodowy dziecka. Do długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 należą: kwas DHA (dokozaheksaenowy) i kwas EPA (eikozapentaenowy). Gdzie ich szukać i ile kwasów omega-3 w ciąży potrzebujesz, aby twoje dziecko rozwijało się jak najlepiej?

NOWY NUMER

W numerze 2/2020 "Zdrowia": co pomoże na ból głowy, sztuczne hormony wokół nas, dźwięczny głos na lata, stopy bez odcisków, eko zwierzak w domu, chudnij z wyobraźnią, hity zdrowej kuchni. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych rad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 2/2020