Postanowienia noworoczne na czas ciąży

2013-01-04 16:12 Marta Nowik

Wraz z nowym rokiem zwykle obiecujemy sobie wprowadzenie wielu zmian w życiu i nawykach. Jeśli jesteś w ciąży, tym bardziej musisz się liczyć z tym, że twoje życie wkrótce się zmieni, zmieni sie sylwetka, a także sposób postrzegania wielu spraw. Oto, jakie noworoczne postanowienia powinnaś zrobić. Postaraj się ich dotrzymać - dla zdrowia i urody!

Jesteś w ciąży i zaczyna się nowy rok. To doskonały moment, by wprowadzić nieco zmian w życiu i nawykach. Proponujemy zrobić postanowienia noworoczne na czas ciąży. Warto ich dotrzymać!

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – owoce zamiast słodyczy

Ciasta i cukierki są źródłem węglowodanów prostych, a konkretnie – białego cukru, czyli sacharozy. Dostarczają one organizmowi pustych kalorii, które odkładają się w tkance tłuszczowej. Dodatkowo podnoszą poziom glukozy we krwi, co zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową. Poza tym pobudzają głód, więc po zjedzeniu paczki dropsów przychodzi ochota na kaloryczny posiłek. Mimo naszych ostrzeżeń nadal masz ochotę na słodkości? Sięgnij po owoce. One także są słodkie, bo zawierają węglowodany, głównie fruktozę, która jest mniej szkodliwa i zdecydowanie wolniej przyswajana przez organizm. Poza tym często obfitują w błonnik, który wspomaga przemianę materii. Dostarczają organizmowi przyszłej mamy bezcennych witamin i składników mineralnych. Sycą, ale na krótko, więc możesz traktować je jako przekąski. Dobrym pomysłem jest podjadanie suszonych owoców. Ale uwaga: są bardzo kaloryczne i garść suszonych moreli może mieć tyle samo kalorii co paczka ciastek. Na ich korzyść przemawia zawartość zdrowych składników – na przykład suszone morele obfitują w potas, żelazo, wapń, fosfor i magnez, więc wpływają na prawidłową pracę układu krążenia i wzmacniają kości.

Dobrze wiedzieć

Postanowienia noworoczne, jak bumerang, wracają co roku. Ale tym razem może być
inaczej i uda ci się ich dotrzymać. Pomoże ci w tym zastosowanie się do poniższych zasad.
1. Musisz tego chcieć i wierzyć, że ci się uda. Nie obiecuj sobie czegoś (np. nauki tańca), na
czym zależy twojemu partnerowi, a nie tobie.
2. Nie stawiaj sobie zbyt wielu celów jednocześnie. Wybierz najważniejszy i się na nim
skup, a następnie zacznij wykonywać kolejne.
3. Upewnij się, że postanowienie jest realne (np. będziesz chodziła na basen w weekendy,
chociaż to dość daleko, a ty poruszasz się tylko komunikacją miejską).
4. Działaj metodą małych kroków, np. zamień drożdżówkę, którą jadałaś na drugie śniadanie,
na sałatkę owocową, a gdy przywykniesz do zmiany, przestań kupować słodycze.
5. Określ czas, kiedy zaczniesz realizować postanowienie, np. od przyszłego poniedziałku
co trzeci dzień będę jadła porcję ryby.
6. Nagradzaj swoje sukcesy. Jesz mniej słodyczy? Pieniądze, które przeznaczałaś
na słodkości, wydaj w perfumerii

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – unikanie papierosów

Oczywiście, papierosów palonych w twoim towarzystwie, bo nie bierzemy pod uwagę sytuacji, że kobieta w ciąży zdecyduje się na zapalenie choćby tylko jednego papierosa (zabronione bez wyjątku!). Dym tytoniowy zawiera kilka tysięcy szkodliwych substancji, w tym toksycznych i rakotwórczych, groźnych dla zdrowia każdego człowieka, który go wdycha. Zagrożone jest również dziecko w brzuchu mamy, bo toksyny dostają się do niego przez łożysko. Badania dowodzą, że maluchy, których mama paliła bądź miała kontakt z dymem tytoniowym, rodzą się z niską wagą urodzeniową, częściej zapadają na schorzenia dróg oddechowych i mają objawy zaburzeń zachowania oraz funkcji poznawczych. Dlatego w ciąży należy unikać zadymionych miejsc. W twoim mieszkaniu nikt nie powinien palić papierosów, nawet stojąc przy otwartym oknie, bo dym nie ucieka na zewnątrz, lecz wraca do pokoju.

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – przyprawy zamiast soli

Od lat lekarze biją na alarm, że spożywamy za dużo soli. Sól znajduje się w większości gotowych produktów spożywczych – nawet w ciastkach. A do tego sami dodajemy sporo soli do przygotowywanych przez siebie potraw. Efekt? Sól zatrzymuje wodę w organizmie i zaburza pracę narządów wewnętrznych, w tym układu krążenia. Dlatego w swojej kuchni zastąp sól przyprawami. Do gotujących się ziemniaków możesz wrzucać mały ząbek czosnku i dodawać odrobinę masła. Mięso warto obficie posypywać ziołami, np. oregano, a surówkę z pomidorów – bazylią. Smacznego!

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – koniec z alkoholem

Nawet jeśli słyszysz, że jakaś koleżanka w ciąży podczas wyjątkowych okazji wypijała symboliczną lampkę wina, a jej dziecko urodziło się zdrowe, miej własne zdanie na ten temat. Badania dowodzą, że nawet niewielka ilość alkoholu w ciąży szkodzi dziecku. A pociechy kobiet, które w ciąży nie stroniły od alkoholu, mogą urodzić się mniejsze i z uszkodzeniami układu nerwowego (największe uszkodzenia może spowodować alkohol wypity w pierwszych 3–5 tygodniach ciąży). Należy też pamiętać, że picie alkoholu zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu. Pamiętaj o tym, jeśli ktoś zaproponuje ci lampkę wina. Przecież możesz być przez kilka miesięcy w życiu abstynentką, prawda Postanowienia noworoczne na czas ciąży – mniej telewizji, więcej spacerów Nawet jeśli pracujesz zawodowo, powinnaś znaleźć czas na aktywność fizyczną, bo jest to naprawdę ważny czynnik udanej ciąży. Wystarczy, że zrezygnujesz z 15–30 minut spędzonych przed ekranem telewizora na rzecz szybkiego spaceru lub kilku ćwiczeń jogi. A jeśli nie chcesz odrywać się od swojego ulubionego serialu, możesz przecież gimnastykować się przy telewizorze – bezpieczny i polecany dla kobiet w ciąży jest na przykład trening na rowerze stacjonarnym. Możesz wykonywać również umiarkowane ćwiczenia aerobowe (jednak bez podskoków). W każdy weekend staraj się zaś chodzić na pływalnię, żeby popływać około 45 minut.

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – więcej ryb na co dzień

Dietetycy zalecają, by w ciąży jeść ryby dwa-trzy razy w tygodniu, a okazuje się, że Polacy spożywają je zaledwie trzy razy w miesiącu, a nawet rzadziej. Czas to zmienić. Ryby dostarczają zdrowych kwasów tłuszczowych, które m.in. dobrze wpływają na rozwój układu nerwowego i mózgu płodu. Poza tym są źródłem zdrowego białka, jodu i witaminy D. Ale uwaga: w ciąży unikaj surowego mięsa ryb (czyli np. sushi) oraz gatunków dużych ryb, które mogą zawierać rtęć (np. tuńczyk, makrela królewska). Bezpiecznymi rybami dla ciebie są: śledzie, szproty, sardynki, łososie i flądry.

Postanowienia noworoczne na czas ciąży – uleganie potrzebom ciała

Ciąża to doskonały czas, by skupić się na sobie (a więc i na dziecku). Rozpoznawaj sygnały, jakie wysyła ci ciało i staraj się odpowiadać na jego potrzeby. Jesteś śpiąca, choć dopiero południe? Jeśli tylko jesteś w domu – pakuj się do łóżka. Coraz częściej pobolewa cię głowa? Idź do lekarza, by to skonsultować. Bądź wyczulona na wszelkie objawy, bo teraz masz wreszcie czas, by dobrze poznać swój organizm. Nie zapominaj o comiesięcznych kontrolnych wizytach u lekarza i o obowiązkowych badaniach krwi, moczu i badaniu USG w każdym trymestrze ciąży. One dadzą ci pewność, że jesteś zdrowa, a dziecko w twoim łonie rozwija się prawidłowo.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE