Rozszerzanie diety niemowlaka o warzywa. Co zrobić, żeby DZIECKO polubiło WARZYWA?

2013-11-22 16:29 Katarzyna Hubicz

Rozszerzanie diety niemowlaka obejmuje także wprowadzanie warzyw. Co zrobić, gdy dziecko nie chce jeść warzyw i na widok warzyw odwraca głowę i zaciska usta? Poznaj sposoby na to, by dziecko polubiło warzywa.

Warzywa są cennym źródłem witamin i minerałów. Warzywa dostarczają m.in. witaminę C, beta-karoten, witaminy z grupy B, E i K, a także potas, magnez, wapń, żelazo. Rozwijający się organizm dziecka potrzebuje ich codziennie. Sęk w tym, że – jak wynika z badań fundacji Nutricia – polskie dzieci jedzą zdecydowanie za mało jarzyn. Powodem bardzo często jest brak nawyku jedzenia warzyw, czasem wręcz niechęć do nich, mająca swoje źródło w okresie niemowlęcym. Niestety, skutkiem diety, w której warzyw jest za mało, bywają poważne niedobory żywieniowe, co w prosty sposób przekłada się na stan zdrowia dziecka i na to, jak często choruje. By uniknąć problemów z odpornością i zapewnić dziecku zdrowy, harmonijny rozwój, warto już od małego zadbać o to, by polubiło warzywa. Przedstawiamy sprawdzone sposoby.

>>Owoce i warzywa w dziecie niemowlaka: jakie warzywa i owoce dawać niemowlakowi?>>

Rozszerzanie diety niemowlaka: zacznij od tych dobrych warzyw i je miksuj

Jeśli jeszcze nie zaczęłaś rozszerzać maluszkowi diety, jako pierwsze w życiu warzywo podaj mu marchewkę, dynię albo ziemniaki. Nie mają one właściwości uczulających, są też łagodne w smaku, a więc jest szansa, że dziecko je polubi.

Konsystencja potraw, jakie dajesz dziecku, musi być dopasowana do jego możliwości. Innymi słowy – im niemowlę jest mniejsze, tym dokładniej zmiksowane dania powinno dostawać. Maluszek, który dopiero zaczyna jeść warzywa, nie może wyczuć w papce grudek – nie będzie potrafił ich zjeść, być może zareaguje odruchem wymiotnym, co może skutecznie zniechęcić go do danej potrawy. Wyczuwalne grudki mogą pojawić się w zupkach dopiero w 8.–9. miesiącu życia dziecka.

Rozszerzenie diety o warzywa: nie zmuszaj niemowlaka do jedzenia

Błędem, który często popełniają rodzice, jest wpychanie dziecku papki warzywnej na siłę. To sprawi, że kolorowe dania będą się malcowi kojarzyły z przymusem i złością rodziców. Warto stosować się do zasady, że karmimy dziecko wtedy, gdy otwiera usta. Jeśli odwraca buzię albo zaciska wargi, to znak, że jest już najedzone. Warto przygotowywać nie jedną dużą, ale dwie mniejsze porcje posiłku – gdy malec zje pierwszą i jeszcze jest głodny, dajemy mu drugą. Jeśli nie chce tej drugiej, można ją schować na później.

>>Warzywa dla niemowlaka: jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?>>

Rozszerzenie diety o warzywa: soki warzywne i zupy

Dziecko odpycha łyżeczkę z papką? Podaj maluchowi sok. Najzdrowsze są przecierowe, bo zawierają błonnik, którego nie ma w sokach klarowanych. Niemowlę może dziennie wypić do 150 ml soku. Możesz mu go podawać w kubku niekapku albo bezpośrednio na łyżeczce. Starszemu dziecku warzywa można przemycić w farszu do naleśników – wystarczy do farszu z mielonego mięsa drobiowego dodać trochę gotowanej marchwi, pietruszki, brokułów, uduszonej cebulki. Warto też robić zupę-krem z dodatkiem śmietany i groszku ptysiowego; za ich pomocą na zupie można narysować uśmiechnięte usta i oczka, tworzące buźkę.

Rozszerzenie diety o warzywa: przepisy na dania z warzyw dla dziecka

Nieprawdą jest, że niemowlę musi mieć pełen żołądek, a smak potraw go nie interesuje. Już bardzo małe dzieci mają dość sprecyzowany gust, co ma związek ze smakiem wód płodowych, jakie połykały w okresie dziewięciu miesięcy ciąży. Dlatego przygotowując maluszkowi obiad, warto tak doprawiać potrawy, by były smaczne. Nie używaj jednak soli, cukru czy gotowych kostek smakowych albo fiksów do dań – nie nadają się one dla niemowląt. Dużo bezpieczniejsze będą np. zioła, takie jak kolendra, tymianek, bazylia, które nadają potrawom smak, a przy tym nie szkodzą. Sprawdzone przepisy znajdziesz na naszej stronie. Jeśli nie czujesz się pewnie w roli kucharki albo nie masz dostępu do warzyw dobrej jakości, ze sprawdzonych źródeł, wypróbuj dania gotowe dla niemowląt.

>>Przepisy: Warzywa, sałatki>>

Podsuwaj dziecku warzywa zamiast chrupek

Maluchy, które mają już pierwsze ząbki, chętnie biorą do rączki coś, co mogą gryźć – biszkopta, chrupkę kukurydzianą. Równie dobrze może to być kawałek marchewki czy kalafiora. Na początku ugotowane warzywo można wkładać w specjalny gryzaczek do warzyw, który ma siateczkę, zabezpieczającą przed połknięciem zbyt dużego kawałka (np. Baby Safe Feeder, ok. 40 zł).

Pozwalaj dziecku jeść rękami

Niekiedy dzieciom smakuje bardziej potrawa, którą mogą zjeść na swój własny sposób, w swoim własnym tempie. Nic się nie stanie, jeśli papkę jarzynową (w przypadku starszego malucha pokrojone w słupki warzywa) dziecko zje palcami, a nie łyżeczką czy widelcem.

Mieszaj warzywa z owocami

Jeśli malec nie lubi marchwi, za to uwielbia owoce, sok z marchwi można zmieszać z sokiem owocowym. Można go zrobić samodzielnie, mieszając soki w domu w taki sposób, by na początku w kubku soku z owoców było więcej niż z warzyw, a potem, gdy malec zaakceptuje nowy smak, stopniowo odwracać te proporcje. Dobrym wyjściem są też gotowe soczki dla niemowląt.

Jemy oczami – jeśli więc dziecko dostanie na talerzyku zabawną kompozycję ułożoną z warzyw, np. domek, autko, zwierzątka – prawdopodobnie zerknie na nią przychylniejszym okiem niż na kolejną warzywną surówkę. Przy układaniu takich kompozycji sprawdza się zasada, że warzywa leżące obok siebie powinny mieć kontrastowe kolory.

Warzywa dla niemowalaka: dawaj dobry przykład

Maluchy, zwłaszcza w 8.–9. miesiącu życia, chętnie naśladują rodziców. Dotyczy to również diety – dzieci często wyciągają rączki po to, co akurat je mama albo tata. Warto to wykorzystać i pokazywać dziecku, jakie smaczne są warzywa. Jeśli zobaczy, że szpinak czy brukselka to dla was codzienność, z pewnością przekona się do nich łatwiej niż wtedy, gdy będzie je widywać tylko na swoim talerzu.

Zobacz film: Alergia pokarmowa u dzieci - jak jej uniknać

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE