Nordic walking w ciąży: 5 powodów, dla których warto maszerować z kijkami

2021-01-15 9:23 opr. redakcja

Nordic walking w ciąży może znacząco poprawić wydolność organizmu przyszłej mamy. Ten sport, który pokochały miliony ludzi na całym świecie, ma same zalety! Zobaczcie, dlaczego warto go uprawiać w ciąży.

Czy nordic walking w ciąży to dobry pomysł? Przyszłe mamy często zadają pytanie, jaki rodzaj sportu mogą bezpiecznie uprawiać w trakcie ciąży. Wymieniane są zajęcia fitness dla ciężarnych pań, a także basen i pływanie. Wśród różnych możliwości aktywnego spędzania czasu, warto zwrócić uwagę na zyskującą coraz większą popularność dyscyplinę – nordic walking w ciąży. Dlaczego?

Spis treści

  1. Co to jest nordic walking?
  2. Nordic walking w ciąży: dlaczego warto maszerować z kijkami?
  3. Co potrzeba do nordic walking w ciąży?

Co to jest nordic walking?

To nic innego jak maszerowanie równym krokiem z jednoczesnym zaznaczaniem każdego kroku przez wbicie kijka. Takie chodzenie nadaje rytm marszowi oraz przyspiesza i wydłuża krok. Po co takie ceregiele? To jasne, aby rozwijać harmonijnie wszystkie mięśnie! Wzmacniane są zarówno górne, jak i dolne partie ciała, co przekłada się na wiele korzyści dla naszego organizmu.

Nordic walking odciąża cały aparat ruchowy, redukuje też obciążenie kolan i pleców, uwalnia napięcia w obszarze ramion i karku, podnosi boczną ruchomość partii szyjnej i kręgosłupa, zapewnia również utrzymanie lepszej postawy marszu - staje się ona prosta i bardzo naturalna: opiera się na diagonalnym toku ruchów tułowia tzn. górna i dolna część korpusu poruszają się w przeciwnym kierunku.

Nordic walking w ciąży: dlaczego warto maszerować z kijkami?

- Uważam, że - potocznie mówiąc: chodzenie z kijkami - jest najlepszą formą aktywności dla kobiet w ciąży i nie tylko – mówi Edyta Kędzierska prezes Federacji Noridc Walking w Polsce, która sama do końca swojej ciąży wychodziła na spacer z kijami.

Marsz z kijami angażuje niemal 90 proc. mięśni całego ciała, czyli trzy razy więcej niż zwykły spacer. Dwa dodatkowe punkty podparcia w postaci kijów sprawiają, że nie trzeba się martwić o potknięcie, czy utratę równowagi. Co więcej, to właśnie dzięki użyciu kijków odciąża, a nie obciąża się dźwigający podczas ciąży coraz więcej kilogramów kręgosłup oraz stawy, ponadto zmniejsza się nacisk na kolana i biodra.

Jak widać, wszystko wskazuje na to, że przyszła mama może wrócić z nordic walking mniej obolala i zmęczona niż po zwykłym spacerze. Ale to nie jedyne zalety chodzenia z kijkami.

Nordic walking pozwala przyszłym mamom zachować kondycję i aktywność fizyczną sprzed ciąży, a nawet w łagodny sposób zwiększyć wydolność organizmu. Ta forma ruchu nie powoduje też bólów bioder czy kręgosłupa, które często pojawiają się u przyszłych mam podczas chodzenia czy stania.

Przeciwnie – nordic walking odciąża kręgosłup, rozluźnia napiętą okolicę karku i barków i poprawia ruchomość stawów krzyżowo-biodrowych, które w okresie ciąży są szczególnie narażone na przeciążenia. Co więcej, wiele ciężarnych kobiet twierdzi, że podczas marszu nordic walking ustępuje ból bioder i kręgosłupa.

To bezpieczna, niemal naturalna forma aktywności. Ani kobieta, ani jej dziecko nie jest narażone na upadki, uczucie wysiłku jest niewielkie, a pobyt na świeżym powietrzu pozwala na lepsze dotlenienie organizmu. Tych, którzy mają kłopoty z nadwagą zapewne zainteresuje fakt, że w trakcie treningu Nordic Walking spalamy o 20% więcej kalorii niż przy tradycyjnym marszu lub joggingu.

Co potrzeba do nordic walking w ciąży?

Aby uprawiać nordic walking, nie potrzeba wiele – wystarczą dobre chęci, wygodne obuwie (najlepiej sportowe, choć można maszerować też w sandałach), luźny, niekrępujący ruchów strój, dostosowany do warunków atmosferycznych, oraz para kijów do nordic walking.

Są elastyczne (amortyzuje to drgania wywołane uderzeniem o podłoże), z wyprofilowanymi uchwytami i umocowaniami na nadgarstki. Takie kije to wydatek rzędu 200–500 zł (można je też zwykle wypożyczyć u instruktora).

Zajęcia z nordic walking organizowane są już niemal w całej Polsce. Zwykle odbywają się w parkach, na skwerach, w podmiejskich lasach. Uwaga: czasem wymagane jest zaświadczenie od lekarza prowadzącego ciążę o braku przeciwwskazań do aktywności fizycznej.

Czytaj również: Ćwiczenia zakazane w ciąży. Znane trenerki radzą, z których ćwiczeń trzeba zrezygnować

Ćwiczenia z taśmą - na co pomagają i jak ćwiczyć z taśmą?

Ćwiczenia dla ciężarnych: dlaczego warto je wykonywać? 5 najważniejszych powodów

Technika chodzenia nordic walking
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE