Sport w ciąży. Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży

ćwiczenia w ciąży
Autor: _archiwum-murator|Kalbar Joga w ciąży to doskonała forma aktywności fizycznej.

Niektóre kobiety stronią od sportu w ciąży. Jeśli i ty niezbyt się przykładasz do aktywności fizycznej, chcemy cię przekonać do zmiany zdania. Ćwiczenia w ciąży są bardzo ważne. Możesz pływać, czy ćwiczyć jogę w ciąży. O tym, dlaczego warto się ruszać w ciąży, mówią specjaliści pracujący z przyszłymi mamami.

Ćwiczenia w ciąży są bardzo ważne. Wiele kobiet w ciąży nie docenia, jak ważna jest w tym okresie – jak zresztą w każdym innym – regularna aktywność fizyczna. Jak wynika z badania „Polka w ciąży”, przeprowadzonego przez TNS OBOP w 2012 roku, wśród kobiet planujących ciążę 48 proc. deklarowało, że zamierza w ciąży uprawiać sport lub umiarkowaną aktywność fizyczną, jednak w grupie kobiet, które już były w ciąży, tylko 17 proc. przyznało, że to robi.

Wciąż popularny jest pogląd, że należy ograniczyć wszelkie formy sportu w ciąży. A to nieprawda. Umiarkowany, ale systematyczny wysiłek fizyczny jest dla ciebie bardzo korzystny i potrzebny, i to nie tylko w pierwszym trymestrze ciąży. Przeczytaj, co mówią o tym specjaliści – ludzie, którzy na co dzień pracują z kobietami w ciąży. Co warto i jak ćwiczyć w ciąży.

>> Jak wzmonić mięśnie przed porodem? >>

Ćwiczenia w ciąży: warto dbać o siebie już przed ciążą

dr n. med. Jacek Tulimowski, ginekolog położnik, www.jacektulimowski.ginweb.pl

To oczywiste, że kobietom w ciąży aktywność fizyczna bardzo służy. Ale chciałbym podkreślić, że to jest ważne już na etapie przygotowań do ciąży. Odpowiednia masa ciała (BMI w normie), racjonalna dieta plus wysiłek fizyczny to obecnie podstawa planowania macierzyństwa. A ćwiczenia w ciąży szczególnie polecane są – oczywiście po wykluczeniu przeciwwskazań i uzyskaniu zgody lekarza prowadzącego – spacery, pływanie w ciąży (najlepiej w basenie z wodą ozonowaną), gimnastyka w wodzie, pilates, elementy jogi. Uprawiając sport w ciąży trzeba jednak zachować dużą ostrożność. Nie polecałbym na przykład jazdy na rowerze, ponieważ kobiety w ciąży mają czasami kłopoty z utrzymaniem równowagi. Tym bardziej niewskazana jest jazda na łyżwach czy rolkach. Ale rower stacjonarny? Tak, jak najbardziej.

Sport w ciąży: każda aktywność fizyczna jest lepsza od bierności

Anna Kalinowska -Garbala, położna, szpital św. Zofii w Warszawie

Aktywność fizyczna w ciąży wpływa korzystnie na kondycję fizyczną przyszłej matki, na pewno poprawia sprawność fizyczną i zmniejsza dolegliwości ciążowe, np. bóle pleców i obrzęki. Kobiety uprawiające sport w ciąży mają większą świadomość swojego ciała podczas porodu, lepszą wytrzymałość i kontrolę oddechu, co z kolei może przyczynić się do skrócenia poszczególnych faz porodu. Łatwiej i szybciej powracają też do dobrej formy po porodzie.

W ciąży, o ile nie ma przeciwwskazań, zaleca się aktywność umiarkowaną, dostosowaną do aktywności kobiety sprzed ciąży. Kobiety ciężarne powinny być ostrożne podczas ćwiczeń w ciąży, rezygnować ze sportów urazowych, bacznie obserwować reakcje swego ciała. Należy jednak podkreślić, że jakakolwiek aktywność fizyczna jest lepsza od bierności – wiem to z doświadczenia, bo prowadzę zajęcia z kobietami w ciąży i towarzyszę im przy porodach. Panie zainteresowane tematem aktywności fizycznej (i zasadami prawidłowego żywienia) podczas ciąży, połogu i laktacji mogą wziąć udział w bezpłatnym programie edukacyjnym (lista ośrodków realizujących program na stronie: www.zachowajrownowage.pl).

>> Sport w ciąży: co można, a czego nie? >>

Sport w ciąży: joga dobra przez całą ciążę

Justyna Wojciechowska , fizjoterapeutka, dyplomowana nauczycielka jogi, www.jogasztukazycia.pl

Joga jest doskonałą formą aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży. Idealnie byłoby zacząć praktykę jogi nieco wcześniej – joga przed ciążą wzmocni ciało i oczyści je z toksyn, ustabilizuje pracę narządów wewnętrznych oraz wyreguluje gospodarkę hormonalną. Skóra stanie się lepiej odżywiona, bardziej elastyczna i wytrzymalsza, a przez to mniej skłonna do rozstępów. Jogę w ciąży można praktykować od pierwszych tygodni ciąży aż do porodu, o ile przebiega ona prawidłowo i nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń. Jeżeli kobieta nigdy wcześniej nie praktykowała jogi, a chciałaby spróbować, będąc już w ciąży, zaleca się, aby zrobiła to po pierwszym trymestrze ciąży. Joga ma bardzo pozytywny wpływ na ciążę: wzmacnia stawy i mięśnie, zapobiega bólom pleców, uelastycznia biodra, miednicę i wnętrza ud, ułatwia oddychanie i zapewnia dobry dopływ tlenu do płodu, odciąża serce, poprawia krążenie krwi oraz trawienie, przez co zapobiega występowaniu obrzęków, żylaków, wzdęć i zgagi. Jogę wyróżnia też to, że pozwala zachować stabilność emocjonalną i wewnętrzny spokój, a także bardzo skutecznie redukuje lęk przed porodem.

Sport w ciąży poprawia nastrój

Adriana Klos, psycholog, psychoterapeuta, www.psychoterapia-klos.pl

Każdy rodzaj sportu, ruchu ma pozytywny wpływ na kondycję psychiczną człowieka. Tak się dzieje zawsze, a więc także podczas ciąży. Regularny, umiarkowany wysiłek w ciąży powoduje lepsze dotlenienie organizmu, a także wydzielanie się endorfin, czyli substancji poprawiających samopoczucie. Po takim wysiłku przyszła mama odczuwa przypływ energii, jest bardziej zadowolona z siebie, wzrasta jej samoocena, zwłaszcza że aktywność fizyczna zapobiega nadmiernemu przybieraniu na wadze, a więc wpływa też bezpośrednio na zadowolenie ze swojego ciała. Uprawianie sportu w ciąży – w bezpiecznej, umiarkowanej formie – skutecznie zapobiega obniżeniu nastroju i zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji. Warto zapisać się na zajęcia grupowe, bo takie spotkania działają mobilizująco, a wspólne doświadczanie wysiłku buduje poczucie wspólnoty, z którego można czerpać jeszcze więcej satysfakcji.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
Renata Szybek
|

Ja głównie chodziłam na stretching i ćwiczyłam na stepperze. Przed ciążą bardzo dużo biegałam, ale to było zbyt wymagające podczas ciąży i bałam się o swoje powiększone piersi, że się strasznie rozciągną od ciągłego podskakiwania. Ogólnie to wyszłam z założenia, że trochę przyoszczędzę i będę ćwiczyć w tym samym staniku, w którym łaziłam (od yajlee), to była dobra decyzja, bo stanik jet sportowy nie uciskał i miałam pieniądze w kieszeni :) Teraz, po rocznej przerwie, wracam do biegania :))))