Otyłość u dzieci: jak odchudzić grube dziecko?

2013-10-24 14:28 Grzegorz Wójcik
Otyłość u dzieci
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com

W ostatnich latach problem otyłości u dzieci narasta w coraz szybszym tempie. Rodzice zastanawiają się jak odchudzić grube dziecko? Fast foody, słodkie napoje oraz długie godziny spędzane przy komputerze zbierają swoje żniwo – nasze dzieci tyją. A otyłość w dzieciństwie sprzyja występowaniu wielu groźnych chorób, ponadto większość otyłych dzieci cierpi z powodu kompleksów i trudności w życiu szkolnym.

Otyłość u dzieci - to problem, który dotyczy całej zachodniej cywilizacji. Badania statystyczne pokazują, że wciągu ostatnich kilkunastu lat liczba dzieci z nadwagą wzrosła ponad dwukrotnie. Większość z tych dzieci cierpi na związane z nadwagą trudności w życiu szkolnym. Jednakże nawet te z nich, które są akceptowane przez kolegów, same z reguły zauważają mankamenty swojej urody i popadają w bardzo trudne do zniwelowania kompleksy. Komórek tłuszczowych, które już raz wytworzyły się w ciele naszej pociechy, nie da się usunąć w żaden inny sposób niż poprzez bolesną operację. Jedyne, co możemy kontrolować, to wielkość owych komórek – gdy ciało dostaje mniej nadprogramowego jedzenia, komórki się kurczą. Niestety, proces ten działa również w drugą stronę – nadmiar spożytej żywności powoduje powiększanie się komórek tłuszczowych.

CHCESZ ZOBACZYĆ CZY PRAWIDŁOWO KARMISZ DZIECKO? SPRAWDŹ TO ROZWIĄZUJĄC PROSTY TEST.

Otyłośc u dzieci: poważne konsekwencje

Nie tylko względy estetyczne powinny nas skłaniać do odchudzania dzieci – otyłość w dzieciństwie sprzyja występowaniu wielu bardzo niebezpiecznych, często śmiertelnych chorób. Nadwaga w dzieciństwie ma również bezpośredni wpływ na problemy ze stawami kolanowymi i biodrowymi w wieku późniejszym. W wypadku większej nadwagi problemy z chrząstką stawową zaczynają się już w wieku kilkunastu lat! To także początek równi pochyłej prowadzącej do zespołu metabolicznego, czyli 3 chorób w jednym: nadciśnienia, cholesterolemi i cukrzycy. W ostatnich latach zespół metaboliczny zaczęto diagnozować u coraz młodszych, nawet kilkuletnich dzieci.

Jakie szanse mają te dzieci na dożycie wieku, który osiągnęli ich dziadkowie? I jakiej jakości będzie ich życie? Małe grubaski, poniżane przez rówieśników, zamknięte w sobie, bez przyjaciół,wyśmiewane na lekcjach WF wymyślają rozmaite powody, aby nie ćwiczyć. Nie ćwiczą, nie wychodzą na podwórko, nie ruszają się. Aby podnieść się na duchu, jedzą. Najchętniej słodycze, bo to podnosi poziom endorfin i przez chwilę czują się szczęśliwsze. Błędne koło się zamyka.

Otyłość u dzieci: jak odchudzić dziecko?

Proces ten nie należy do najłatwiejszych. Niewielu lekarzy chce i potrafi pomóc rodzicom, którzy podjęli walkę z nadwagą u swoich potomków. Dzieci, które wciąż się rozwijają, muszą być na specjalnej diecie, innej niż dorośli. Podstawą ich odchudzania powinna być zwiększona aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności i stałym tempie: spacery, jogging, pływanie, jazda na rowerze. Ćwiczenia fizyczne dla dzieci nie tylko zwiększają wydatkowanie kalorii. Wpływają również na to, że podczas wysiłku w mózgu powstają endorfiny, substancje wywołujące uczucie przyjemności, wzrost poczucia własnej wartości oraz stan relaksu. Rodzice nie powinni jednak oczekiwać szybkich i radykalnych efektów. Odchudzanie u dziecka to długi i żmudny proces. To świadoma zmiana całokształtu życia rodziny, nie tylko sposobu odżywiania, ale też sposobu spędzania wolnego czasu, poświęcania go czynnemu wypoczynkowi razem z dziećmi, a nie tylko wspólnego oglądania telewizji. To oczywiste, że cała rodzina powinna jeść nie tylko inaczej, ale też mniej niż do tej pory. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i nie starać się odchudzić dziecko bardzo szybko. Optymalne tempo to 0,5 – 1 kg tygodniowo. Wystarczy ograniczyć liczbę zjadanych przez dziecko kalorii o 10-15 proc. i zacząć ćwiczenia. Odchudzanie wyłącznie dietą, bez zwiększenia wysiłku fizycznego, prowadzi do utraty tkanki mięśniowej i spowolnienia metabolizmu (mniej mięśni do odżywiania), a także utraty jędrności ciała.

Otyłość u dzieci: pomoże ruch na świeżym powietrzu

Wakacje czy ferie to czas, kiedy nareszcie twoje dziecko nie cierpi na stresy związane ze szkołą. Wykorzystaj ten czas na czynny wypoczynek wraz z dzieckiem. Zaszczep mu miłość do pieszych wycieczek, jazdy na rowerze, pływania kajakiem, jazdy na nartach czy gry w piłkę. Dla małego dziecka najważniejsze będzie to, że robicie to razem. Starsze być może już nie będzie chciało z tobą wyjechać. Wybierz wtedy dla niego dobrą kolonię lub obóz. Taki, na którym przede wszystkim będzie miało dużo ruchu uzupełnionego rozsądną (a więc nie przesadnie niskokaloryczną, różnorodną) dietą odchudzającą.

Polecamy wideo: jak odchudzić dziecko - dieta dla dziecka normokaloryczna

Super Ekspress
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE