Czytanie ze zrozumieniem - klasa 3

czytanie ze zrozumieniem kl.III
Autor: materiały prasowe

Czytania ze zrozumieniem w klasie 3 jest jedną z podstawowych umiejętności, które musi nabyć uczeń. Zatem powolne, lecz dość systematyczne wdrażanie dziecka do czytania ze zrozumieniem powinno odbywać się zasadniczo przy każdej nadarzającej się okazji.

Czytanie ze zrozumieniem w klasie 3 szkoły podstawowej to podstawa dalszej nauki. Dziecko w klasie 3 rozumie treść czytanki po jednorazowym cichym przeczytaniu jej. Powinno również umieć wymienić postaci występujące w danym tekście oraz w odpowiedniej kolejności występujące po sobie zdarzenia oraz wątki.

Dziecko będące w klasie 3 potrafi także wyszukiwać w treści czytanki fragmenty mówiące, np. o cechach charakteru bohatera.

Zaniedbanie ćwiczeń w kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem w klasie 3 może prowadzić do ogólnych problemów z przyswajaniem wiedzy. Będzie rzutować na stosunek do nauki i chęci dziecka do samodzielnego zdobywania wiedzy.

W konsekwencji, niewiara we własne możliwości spowodować może, że dziecko nie będzie chciało pracować samo, tylko w towarzystwie kogoś dorosłego, kto utwierdzi je w przekonaniu, że dobrze wykonuje poszczególne zadania.

Czytaj: Wymagania edukacyjne dla klas 1-3

Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 3

1. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedź na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź.

„Pyszny poczęstunek”

Kiedy Tomek przyjechał do Oli, dzieci postanowiły, że przygotują razem kolację dla rodziców Oli. Obmyślili sobie, że zrobią pyszne kanapki i sałatkę jarzynową. Potrzebowali jednak składników. Wybrali się zatem na wspólne zakupy. W warzywniaku kupili: ogórki, jajka, ziemniaki, marchew, jabłka i sałatę. W sklepie mięsnym natomiast soczystą szynkę na kanapki. Odwiedzili również sklep spożywczy, aby zaopatrzyć się w pieczywo, ser żółty, groszek i majonez. Tomek był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek, Ola natomiast pokroiła i doprawiła sałatkę jarzynową. Rodzice Oli byli zachwyceni poczęstunkiem, zjedli kolację z prawdziwym apetytem.

1. Co Tomek i Ola postanowili przygotować razem?
a) podwieczorek, b) obiad, c) kolację

2. Dla kogo Tomek i Ola przygotowali poczęstunek?
a) dla dziadków Oli, b) dla rodziców Oli, c) dla rodziców Tomka

3. Co dzieci kupiły między innymi w warzywniaku?
a) ziemniaki, b) ser żółty, c) majonez

4. Co dzieci kupiły w sklepie mięsnym?
a) pasztet z dzika, b) długie kabanosy, c) soczystą szynkę

5. Co dzieci kupiły w sklepie spożywczym?
a) pieczywo, ser żółty, groszek i majonez, b) pieczywo, ser biały, kukurydzę i majonez, c) bułkę, ser żółty, groszek i musztardę

6. Kto był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek?
a) Ola, b) Tomek i Ola razem, c) Tomek

7. Kto był odpowiedzialny za pokrojenie i doprawienie sałatki jarzynowej?
a)Tomek, b) Tomek i Ola razem, c) Ola

8. Rodzice Oli byli:
a) zdegustowani poczęstunkiem, b) nie zjedli kolacji do końca, c) byli zachwyceni poczęstunkiem i zjedli z apetytem

2. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj poszczególne polecenia:

„Zimowa zabawa”

Gdy na dworze pada śnieg, jest mroźno i wietrznie można wówczas świetnie bawić się na świeżym powietrzu. Agatka najbardziej lubi zjeżdżać z górki na sankach. Michał chodzi wówczas ze swoimi rodzicami na lodowisko i wszyscy jeżdżą na łyżwach. Tymek zjeżdża na nartach z górki koło szkoły wraz ze swoją starszą siostrą Polą. Janek uwielbia bitwę na śnieżki ze swoimi kolegami z osiedla. Zabawy zimowe trwają zazwyczaj do pierwszych roztopów, kiedy to narty, łyżwy i sanki, dzieci zamieniają na rowerki, hulajnogi i wrotki.

Czytaj: Dyktando - klasa 3: zasady ortograficzne i przykładowe dyktando 

a. Odpowiedz pełnymi zdaniami:

Co najbardziej lubi robić Agatka?

Z kim Michał chodzi na lodowisko?

Gdzie Tymek ze swoją starszą siostrą Polą zjeżdża na nartach?

W co bawi się Janek ze swoimi kolegami z osiedla?

Na co można zamienić narty, łyżwy i sanki po pierwszych rozstępach?


b. Dokończ zdania:

Z kolegami można zrobić bitwę na...

Ze śniegu można ulepić...

Zimą można jeździć na...

Po lodzie można jeździć na...

Z górki można zjeździć na...

Sprawdź: Lektury szkolne klasa 1-3 w roku szkolnym 2019/2020

c. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej. Potem je napisz starannie:

można Ze bałwana. śniegu ulepić

lubi na sankach zjeżdżać Agatka z góry. wysokiej

Janek zabawę kolegami. ze uwielbia śnieżkami swoimi

zaczął Zrobiło padać się śnieg. mroźnie i

rodzicami na wraz łyżwach. jeżdżą Tomek z

Tymek Pola na i zjeżdżają nartach.

Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 3

1. Skreśl wyraz nie pasujący do pozostałych:

mleko, jabłko, śmietana, ser

wiśnia, morela, bułka, winogrono

kiełbasa, kabanosy, parówki, czekolada

ziemniaki, mleko, buraki, marchew

bułka, chałka, mięso, chleb

herbata, sok, kawa, lody

sernik, makowiec, ogórek, szarlotka


2. Uważnie przeczytaj zdania i zaznacz odpowiednim numerem według wzoru:

  1. prośba dziewczynki o kupno książki
  2. prośba chłopca o zaszycie dziury
  3. prośba wychowawczyni o zachowanie ciszy
  4. prośba policjanta o rozejście się
  5. prośba lekarza o pokazanie języka do badania
  6. zdania, które nie są prośbami

Mamusiu, proszę Cię zaszyj mi dziurę w spodniach

Poproszę o rozebranie się do badania

Stać, niech nikt się nie rusza

Poproszę o pokazanie języka do badania

Poproszę, drogie dzieci o filiżankę herbaty

Mamusiu, wypożycz mi proszę książkę

Proszę wszystkich o spokojne rozejście się

Cisza wszyscy!

Poproszę wszystkie dzieci o zachowanie ciszy

Mamusiu, kup mi proszę książkę

Czy możesz zaszyć mi dziurę na bluzce?

Sprawdź: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 4

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE