Odżywianie mózgu: składniki wspierające mózg dziecka

2015-05-11 16:55 Marta Nowik

To, z czego składa się codzienny jadłospis dziecka, ma istotny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Tu sprawdza się powiedzenie: jesteś tym, co jesz. Zobacz, jakie składniki są potrzebne, aby mózg dziecka prawidłowo się rozwijał.

W pierwszym roku życia dziecko zwiększa masę swego ciała nawet trzykrotnie i z leżącego bobasa przemienia się w stawiającego pierwsze kroki małego człowieka. Najbardziej spektakularne zmiany zachodzą jednak w mózgu dziecka

Odżywianie mózgu a rozwój mózgu dziecka

Można zaryzykować stwierdzenie, że w pierwszych miesiącach życia dziecka najintensywniej rozwija się mózg dziecka. Zaledwie w ciągu sekundy tworzą się w nim miliony połączeń nerwowych. To dzięki nim malec tak szybko udoskonala zmysły, uczy się nowych umiejętności i przyswaja wiedzę. Mózg pełnię swej sprawności osiąga właśnie w pierwszych latach życia malca i jest wtedy dwa razy bardziej aktywny niż w dorosłości. Aby nic nie zakłócało wzrostu i rozwoju mózgu, potrzebuje on dużo energii oraz sporo składników odżywczych o sprofilowanym działaniu. Warto dostarczać je niemowlakowi wraz z codzienną dietą.

>> Co dawać dziecku do jedzenia, by wyrosło na małego geniusza? >>

Odżywianie mózgu: tłuszcze są niezbędne!

Pewnie słyszałaś o nich nieraz. Mają dość skomplikowane nazwy, więc częściej posługujemy się skrótami: kwasy DHA (dokozaheksaenowy), ARA (arachidonowy) i EPA (eikozapentaenowy) należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych LCPUFA (z ang. long chain polyunsaturated fatty acids). Wspomagają rozwój centralnego systemu nerwowego oraz mózgu. To z tych tłuszczów zbudowane są osłonki neuronów decydujących o szybkości przepływu informacji przez włókna nerwowe. Dzięki nim dzieci łapią nowe informacje w lot i są lepiej skoncentrowane na wykonywanych czynnościach. Kwasy DHA wyspecjalizowały się we wspieraniu dobrego wzroku niemowlaka – są ważnym składnikiem budulcowym siatkówki i poprawiają również ostrość widzenia. Razem z kwasami EPA stymulują produkcję serotoniny i dopaminy – „hormonów szczęścia”, które rozbudzają w dziecku chęć poznawania świata i motywują do podejmowania wyzwań. Natomiast ARA chronią mózg, naprawiają neurony i wpływają na rozwój inteligencji. Odpowiednią dawkę kwasów tłuszczowych LCPUFA maleństwo otrzymuje wraz z mlekiem mamy lub modyfikowanym. W drugim półroczu życia zaś może czerpać je z pokarmów stałych – tłustych ryb morskich (łososia, makreli, sardynki, dorsza), olejów roślinnych (np. rzepakowego), awokado. 

Odżywianie mózgu: cenne minerały

Niemowlę wszystkimi zmysłami odbiera masę bodźców. Aby nie pogubić się w gąszczu tych „stymulujących informacji”, potrzebuje nienagannej współpracy wielu neuronów. Wspierają ją żelazo i cynk. Pierwszy pierwiastek poprawia koncentrację oraz wydolność mózgu (ułatwia transportowanie tlenu do komórek mózgu), drugi zaś wyostrza zmysły i bierze udział w procesach zapamiętywania. Do prawidłowego funkcjonowania mózgu potrzebny jest także jod – nieoceniony w walce z toksynami, które mogą niszczyć neurony. Badania pokazują, że dzieci, które mają niedobór tego pierwiastka, borykają się z trudnościami w nauce. Co istotne, wszystkie te składniki mineralne występują zarówno w naturalnym, jak i sztucznym mleku, które stanowi podstawę diety niemowlaka. Wraz z rozszerzaniem menu malca o dorosłe produkty zadbaj, by nie zabrakło w nim chudej wołowiny, jaj, roślin strączkowych (źródła żelaza), jagnięciny, cielęciny, kiełków pszenicy (cynku) oraz ryb morskich, kefiru, brązowego ryżu (jodu).

>> Jak stymulować rozwój niemowlaka? >>

Odżywianie mózgu: witaminy

Niemowlę interesuje się... wszystkim i to w jednej chwili. Dosłownie. Z jednej czynności płynnie przechodzi w drugą, zapominając o tej poprzedniej. Zdolność koncentracji pozostawia wiele do życzenia, nie mówiąc o podzielności uwagi. Trzeba te umiejętności intelektualne trenować z pociechą od maleńkości i wesprzeć naukę dietą bogatą w witaminy z grupy B (poprawiają koncentrację) oraz lecytynę (wzmacnia pamięć). Niektóre mleka modyfikowane wzbogacone są w lecytynę sojową, a starszemu niemowlakowi warto zaproponować rośliny strączkowe i kiełki. Dobrym źródłem witamin z grupy B są produkty pełnoziarniste, nabiał, mięso drobiowe, banany, warzywa liściaste i ziemniaki. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE