Odżywianie mózgu: składniki wspierające mózg dziecka

2015-05-11 16:55 Marta Nowik

To, z czego składa się codzienny jadłospis dziecka, ma istotny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Tu sprawdza się powiedzenie: jesteś tym, co jesz. Zobacz, jakie składniki są potrzebne, aby mózg dziecka prawidłowo się rozwijał.

W pierwszym roku życia dziecko zwiększa masę swego ciała nawet trzykrotnie i z leżącego bobasa przemienia się w stawiającego pierwsze kroki małego człowieka. Najbardziej spektakularne zmiany zachodzą jednak w mózgu dziecka

Odżywianie mózgu a rozwój mózgu dziecka

Można zaryzykować stwierdzenie, że w pierwszych miesiącach życia dziecka najintensywniej rozwija się mózg dziecka. Zaledwie w ciągu sekundy tworzą się w nim miliony połączeń nerwowych. To dzięki nim malec tak szybko udoskonala zmysły, uczy się nowych umiejętności i przyswaja wiedzę. Mózg pełnię swej sprawności osiąga właśnie w pierwszych latach życia malca i jest wtedy dwa razy bardziej aktywny niż w dorosłości. Aby nic nie zakłócało wzrostu i rozwoju mózgu, potrzebuje on dużo energii oraz sporo składników odżywczych o sprofilowanym działaniu. Warto dostarczać je niemowlakowi wraz z codzienną dietą.

>> Co dawać dziecku do jedzenia, by wyrosło na małego geniusza? >>

Odżywianie mózgu: tłuszcze są niezbędne!

Pewnie słyszałaś o nich nieraz. Mają dość skomplikowane nazwy, więc częściej posługujemy się skrótami: kwasy DHA (dokozaheksaenowy), ARA (arachidonowy) i EPA (eikozapentaenowy) należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych LCPUFA (z ang. long chain polyunsaturated fatty acids). Wspomagają rozwój centralnego systemu nerwowego oraz mózgu. To z tych tłuszczów zbudowane są osłonki neuronów decydujących o szybkości przepływu informacji przez włókna nerwowe. Dzięki nim dzieci łapią nowe informacje w lot i są lepiej skoncentrowane na wykonywanych czynnościach. Kwasy DHA wyspecjalizowały się we wspieraniu dobrego wzroku niemowlaka – są ważnym składnikiem budulcowym siatkówki i poprawiają również ostrość widzenia. Razem z kwasami EPA stymulują produkcję serotoniny i dopaminy – „hormonów szczęścia”, które rozbudzają w dziecku chęć poznawania świata i motywują do podejmowania wyzwań. Natomiast ARA chronią mózg, naprawiają neurony i wpływają na rozwój inteligencji. Odpowiednią dawkę kwasów tłuszczowych LCPUFA maleństwo otrzymuje wraz z mlekiem mamy lub modyfikowanym. W drugim półroczu życia zaś może czerpać je z pokarmów stałych – tłustych ryb morskich (łososia, makreli, sardynki, dorsza), olejów roślinnych (np. rzepakowego), awokado. 

Odżywianie mózgu: cenne minerały

Niemowlę wszystkimi zmysłami odbiera masę bodźców. Aby nie pogubić się w gąszczu tych „stymulujących informacji”, potrzebuje nienagannej współpracy wielu neuronów. Wspierają ją żelazo i cynk. Pierwszy pierwiastek poprawia koncentrację oraz wydolność mózgu (ułatwia transportowanie tlenu do komórek mózgu), drugi zaś wyostrza zmysły i bierze udział w procesach zapamiętywania. Do prawidłowego funkcjonowania mózgu potrzebny jest także jod – nieoceniony w walce z toksynami, które mogą niszczyć neurony. Badania pokazują, że dzieci, które mają niedobór tego pierwiastka, borykają się z trudnościami w nauce. Co istotne, wszystkie te składniki mineralne występują zarówno w naturalnym, jak i sztucznym mleku, które stanowi podstawę diety niemowlaka. Wraz z rozszerzaniem menu malca o dorosłe produkty zadbaj, by nie zabrakło w nim chudej wołowiny, jaj, roślin strączkowych (źródła żelaza), jagnięciny, cielęciny, kiełków pszenicy (cynku) oraz ryb morskich, kefiru, brązowego ryżu (jodu).

>> Jak stymulować rozwój niemowlaka? >>

Odżywianie mózgu: witaminy

Niemowlę interesuje się... wszystkim i to w jednej chwili. Dosłownie. Z jednej czynności płynnie przechodzi w drugą, zapominając o tej poprzedniej. Zdolność koncentracji pozostawia wiele do życzenia, nie mówiąc o podzielności uwagi. Trzeba te umiejętności intelektualne trenować z pociechą od maleńkości i wesprzeć naukę dietą bogatą w witaminy z grupy B (poprawiają koncentrację) oraz lecytynę (wzmacnia pamięć). Niektóre mleka modyfikowane wzbogacone są w lecytynę sojową, a starszemu niemowlakowi warto zaproponować rośliny strączkowe i kiełki. Dobrym źródłem witamin z grupy B są produkty pełnoziarniste, nabiał, mięso drobiowe, banany, warzywa liściaste i ziemniaki. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, co jeść w ciąży, by nie mieć anemii i jakie nazwisko może nosić nowo narodzone dziecko. Przeczytaj również o tym, jak uniknąć błędów przy karmieniu piersią i dowiedz się, co czuje rodzący się maluch

Kup dostęp od 2,50 zł
okladka m jak mama 1/20
KOMENTARZE