Joga dla kobiet w ciąży. Pozycje jogi dla ciężarnych

2019-05-29 11:47 Małgorzata Wójcik
Joga w ciąży
Autor: thinkstockphotos.com

Joga dla kobiet w ciąży to jedna z najpopularniejszych form gimnastyki dla ciężarnych. Oprócz ćwiczeń ruchowych ma dużo innych zalet, które są niezbędne przy porodzie. Jak ćwiczyć jogę w ciąży? Zobacz, jakie są najlepsze pozycje jogi dla kobiet w ciąży! 

Joga dla kobiet w ciąży różni się od tradycyjnej głównie tym, że jest dostosowana  do możliwości i potrzeb kobiety ciężarnej. Zalety jogi w ciąży, zdaniem znawców, są niepodważalne: joga uelastycznia ciało, rozciąga i rozluźnia mięśnie.

Joga też odpręża, uczy kontrolowania oddechu i przede wszystkim przygotowuje ciało kobiety do porodu.

A ponieważ jej ważnym elementem jest praca nad oddechem, dlatego jest też doskonałym sposobem na dotlenienie organizmu zarówno mamy, jak i dziecka. Joga dla kobiet w ciąży ma wiele zalet, dlatego staje się coraz popularniejszą formą ćwiczeń dla przyszłych mam.

Joga w ciąży ma też duży wpływ na naukę oddechu, co jest niezbędne podczas porodu. Kontrola nad oddechem, rozróżnianie wdechów i wydechów przeponą lub klatką piersiową sprawia też, że kobieta podczas porodu potrafi i może wykorzystać tę umiejętność w walce z bólem.

Jeśli chcesz zapisać się na zajęcia jogi dla ciężarnych, zrób to od razu. Ten rodzaj treningu jest dozwolony przez cały okres ciąży, jednak im szybciej zaczniesz, tym lepsze efekty osiągniesz. Oto kilka pozycji jogi dla kobiet w ciąży, które pomagają przygotować się do narodzin dziecka.

Czytaj: 7 powodów, dla których warto ĆWICZYĆ JOGĘ

Siedzenie w lotosie
Joga w ciąży - pozycja lotosu

Autor: Getty images

Jest jedną z podstawowych pozycji (czyli asan) w jodze. Siedzenie w lotosie doskonale  wycisza i relaksuje. Jest  to dość trudna  pozycja, gdyż wymaga pewnej elastyczności – siedząc po turecku, zakładasz lewą stopę na prawe udo i odwrotnie.

Jeśli nie dajesz rady, wykonaj półlotos – umieść na udzie tylko jedną stopę, a drugą pozostaw pod  nim. Pamiętaj, by mieć wyprostowane plecy. Możesz również wyciągnąć ręce do góry, rozciągając mięśnie grzbietu i barków, a także okolic krzyża. W czasie ćwiczeń oddychaj regularnie i głęboko.

Przeczytaj również: Basen w ciąży TAK czy NIE?

Koci grzbiet
Joga w ciąży - pozycja koci grzbiet

Autor: Getty images

To tzw. asana kota. Pozycja ta poprawia elastyczność pleców, zmniejsza też napięcie w dolnym odcinku kręgosłupa. Klęknij na kolana, podeprzyj się dłońmi i rozciągnij mięśnie karku, chowając głowę między ramiona.

Robiąc wdech, rozluźnij mięśnie lędźwi, podciągnij miednice do przodu, tak aby kręgosłup wygiął się ku górze. Następnie powróć do pozycji wyjściowej, wydychając powietrze.

Pozycja drzewa
Joga w ciąży - pozycja drzewo

Autor: Getty images

Pomaga rozciągać mięśnie ud i poprawia koordynację ruchów. Stań prosto i powoli podnieś prawą nogę. Zegnij ją w kolanie i oprzyj stopą na wewnętrznej stronie lewego uda. Dłonie połącz na wysokości klatki piersiowej, a następnie unieś nad głowę, prostując plecy i wyciągając kręgosłup ku górze. Po kilkunastu sekundach zmień nogę.

Czytaj: Rozwój ciąży tydzień po tygodniu

Przysiad w rozkroku
Joga w ciąży - pozycja przysiad

Autor: Getty images

To ćwiczenie poszerza kanał rodny i przygotowuje mięśnie do porodu. Stań w rozkroku ze stopami zwróconymi na zewnątrz. Wyprostuj się i napnij brzuch. Złącz dłonie na wysokości piersi, wykonaj przysiad (kolana ustaw na zewnątrz), a potem wyprostuj nogi.

Przeczytaj również:

Joga w ciąży: sposób na poród bez bólu

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia dla ciężarnych?

Polecamy wideo: Suplementy diety w ciąży

Czy kobieta w ciąży powinna przyjmować suplementy diety?  Można je stosować bez konsultacji z lekarzem? Zobacz, co na ten temat mówi nasz ekspert.

O autorze
Małgorzata Wójcik
Małgorzata Wójcik
Dziennikarka i redaktorka z 25–letnim stażem. Od początku związana z tematyką dziecięcą i zdrowotną - pracowała w magazynach "M jak mama", "Mam dziecko", "Jestem”, współpracowała z "Shape" i "Samo zdrowie". W Mjakmama.pl specjalizuje się w tematyce ciążowej i porodowej. Prywatnie – mama trójki nastolatków. Chętnie czyta i spaceruje po lesie z psem. Kontakt: mwojcik3@grupazpr.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE