PŁYWANIE W CIĄŻY: czy chodzenie w ciąży na basen jest bezpieczne?

2013-06-17 13:51 Eliza Skrok
Pływanie w ciąży
Autor: photos.com

Pływanie w ciąży odciąża zmęczony kręgosłup, a jednocześnie pozwala zwiększyć wytrzymałość mięśni bez nadmiernego wysiłku. Zapewnia też wspaniały trening dla układu naczyniowego. W wodzie czujesz się znacznie lżejsza, odprężona, a mięśnie pracują. Podczas pływania stawy są bezpieczne, mimo że w ciąży w wyniku działania hormonów rozluźniają się ich więzadła, by podczas porodu mogły się rozszerzyć kości miednicy.

Ćwiczenia w ciąży są najlepszym sposobem na zachowanie formy. Szczególnie polecane jest pływanie w ciąży. W pierwszych miesiącach ciąży najlepiej sprawdza się pływanie żabką, później najwygodniej jest na plecach. Wystarczy też po prostu poleżeć w wodzie. Na basenie możesz bezpiecznie poćwiczyć kontrolę oddechu i utrzymywanie równowagi. Z pływania niezwykle zadowolone jest maleństwo. Już 10-tygodniowy płód orientuje się, co dzieje się z mamą. I denerwuje się, gdy np. biegniesz do autobusu, a uspokaja, gdy zanurzasz się w wodzie.

>> Siłownia w ciąży: jakie ćwiczenia może wykonywać przyszła mama?

Jeśli będziesz regularnie pływać trzy razy w tygodniu (do momentu odczuwania dyskomfortu, zmęczenia), czeka cię łagodniejszy poród. U kobiet wysportowanych łatwiej bowiem rozwiera się szyjka macicy, a skurcze parte są mniej bolesne. Łatwiej też przebiega u nich połóg, szybciej wracają do dobrej formy i rzadziej popadają w depresję poporodową. A w następstwie lepszego ukrwienia gruczołów piersiowych laktacja zie utrzymuje się u nich dłużej niż u kobiet, które ze sportem są na bakier.

Dobrze wiedzieć

Pływanie nie dla wszystkich ciężarnych
Zanim skorzystasz z uroków pływalni lub zanurzysz się we własnej wannie, porozmawiaj z ginekologiem, czy możesz to robić. Najważniejsze przeciwwskazania to:

  • krwawienia podczas ciąży
  • nadciśnienie
  • cukrzyca
  • niedokrwistość ciężarnych dużego stopnia
  • zapalenie nerek w ciąży lub choroba nerek przed ciążą
  • wszelkie infekcje
  • problemy rozwojowe płodu
  • ciąża wysokiego ryzyka.

Pływanie w ciąży: gimnastyka w wodzie

Nie musisz jednak wcale pływać, by docenić zalety wody. Gimnastyka w wodzie dla pań, które nie umieją pływać lub nie mają na to ochoty, działa równie kojąco i rozwijająco. Wiele pływalni organizuje dla ciężarnych specjalne zajęcia z aquaaerobiku. W grupie poczujesz się raźniej, a instruktor przygotuje specjalny zestaw ćwiczeń (wykorzystujący elementy tradycyjnej gimnastyki i pilatesu), inny dla każdego trymestru ciąży.

>> Taniec brzucha w ciąży: czy taniec brzucha jest bezpieczny w ciąży? [GALERIA ZDJĘĆ]

Zajęcia mogą odbywać się na płytkiej wodzie – wówczas czujesz się pewnie dzięki oparciu nóg o podłoże – lub na głębszej – wtedy otrzymasz specjalne akcesoria poprawiające równowagę (np. piankowe „makarony”).  Ceny za zajęcia (45 minut) wahają się od 20 do 50 zł. Samodzielnie, bez obaw, na każdym etapie ciąży, możesz w wodzie spacerować, wykonywać dowolne ruchy rękami i skręty tułowia, grać w dmuchaną piłkę, robić „rowerek”, trzymając się brzegu basenu czy deski.  Dobrze jednak, byś na pływalnię nie wybierała się sama – w towarzystwie zawsze przyjemniej i bezpieczniej.

>> >> Ćwiczenia na bóle pleców, karku, szyi i miednicy. Jak możesz ćwiczyć w 3 trymestrze ciąży? [Propozycje ćwiczeń]

Kąpiel w ciąży

Także w niej możesz szukać odprężenia, ale pod pewnymi warunkami. Czas kąpieli nie powinien przekraczać kwadransa, a temperatura wody nie może być wyższa niż 36ºC. Nie zapomnij o macie antypoślizgowej i pozostawieniu otwartych drzwi (dobrze, żeby ktoś był w domu, gdy się kąpiesz). By się odświeżyć, lepiej bierz prysznic – nawet 2–3 razy dziennie, zwłaszcza w upały. Kieruj na piersi mocny strumień letniej i chłodnej wody, bo to pomaga wzmocnić ich tkankę. Pamiętaj o stosowaniu po kąpieli łagodnych kosmetyków przeznaczonych dla kobiet w ciąży.

>> KĄPIEL W CIĄŻY: czy gorąca kąpiel i hydromasaż w ciąży są dozwolone?

Pływanie w ciąży: gdzie bezpieczniej pływać w ciąży - na basenie czy w jeziorze?

Jeśli jednak decydujesz się na większy zbiornik, najbezpieczniejsza będziesz na basenie. Wprawdzie rzeki, jeziora i morze podlegają kontroli czystości, jednak łatwiej w nich o zanieczyszczenia biologiczne (bakterie, sinice), a w dodatku temperatura wody bywa bardzo niska lub zmienna. Tymczasem szok termiczny nie służy nikomu, a co dopiero przyszłej mamie i jej dzidziusiowi. Nie zapominaj też, że nie dla ciebie intensywne opalanie. Na pewno nie zaszkodzi ci brodzenie w wodzie do kolan. Możliwe też, że będziesz mogła skorzystać z uroków pływania w Bałtyku czy na Mazurach (wyłącznie na strzeżonych kąpieliskach!), jednak przedtem koniecznie zasięgnij rady swojego lekarza. Na podstawie wyników twoich badań oceni, czy jesteś w odpowiedniej formie, by podjąć takie wyzwanie.

>> Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej pomogą przygotować ciało do ciąży i wrócić do formy po porodzie

Pływanie w ciąży: przydatne akcesoria na basen

Bądź piękna na pływalni! Dzisiaj dama z brzuszkiem nie wzbudza już niezdrowej sensacji, chyba że zamiast kostiumu jest obleczona w nieestetyczną bieliznę albo ma zbyt mały strój, z którego wylewa się obfity biust. Specjalne kostiumy kąpielowe dla ciężarnych zazwyczaj są jednoczęściowe lub dwuczęściowe z koszulką zamiast stanika. Wykonane powinny być z rozciągliwego materiału (przecież ciągle „rośniesz”), np. z domieszką lycry. Wewnątrz powinna znajdować się warstwa tkaniny naturalnej (np. bawełny) i dodatkowe wkładki, chroniące przed wydzieliną wydostającą się z piersi i pochwy. Za strój dobrej jakości trzeba zapłacić od 120 zł wzwyż. Nie zapomnij o klapkach, które uchronią cię przed poślizgiem i grzybicą, oraz preparatem przeciwgrzybiczym do stóp. Upewnij się, że jest bezpieczny dla kobiet w ciąży – bez obaw możesz np. stosować środki na bazie olejku z drzewa herbacianego (cena: ok. 12 zł). Pamiętaj o zabraniu kosmetyków, bo przed i po kąpieli trzeba wziąć prysznic. Miej koniecznie własny czepek. Sprawdź, jakie akcesoria do zabawy oferuje dana pływalnia. Możesz też wziąć ze sobą własną piankę czy piłkę.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE