Aqua aerobik w ciąży: dlaczego warto go uprawiać w czasie ciąży?

2015-07-20 14:21
Aqua aerobik
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Aqua aerobik pozwala na spalenie dużej liczby kalorii przy niewielkim obciążeniu organizmu.

Aqua aerobik w ciąży to ten rodzaj sportu, który nawet przyszła mama, a zwłaszcza ona, powinna uprawiać. Dla kobiety, która uwielbiała spędzać czas aktywnie przed ciążą, stan błogosławiony jest nie lada wyzwaniem - z tylu zajęć musi zrezygnować! Zobaczcie, na czym polegają zajęcia aqua aerobik i jakie korzyści przynoszą ćwiczącym.

Aqua aerobik to idealne rozwiązanie dla kobiet w ciąży, które nie chcą rezygnować z aktywności fizycznej w tym szczególnym czasie, a z drugiej strony zależy im na swoim i dziecka zdrowiu i nie chcą wykonywać ćwiczeń zbyt męczących bądź wiążących się z ryzykiem upadku. Aqua aerobic polecany jest także paniom, które przed ciążą nie poświęcały zbyt wiele czasu na aktywność fizyczną - dzięki niemu będą w lepszej kondycji zarówno podczas ciąży, jak i już w trakcie porodu.

Aqua aerobik w ciąży: na czym polega ten sport?

Nazwa aqua aerobik wyjaśnia wszystko: to zajęcia w wodzie, które bardzo przypominają zwykły aerobik. Ćwiczeniom towarzyszy muzyka i różnego rodzaju akcesoria: makarony i łączniki (długie, kolorowe rurki), piłki wodne, aqua stepy (takie same jak do ćwiczeń na podłożu, jednak przystosowane do warunków w wodzie), hantle i sztangi, akcesoria na ręce i na nogi, pasy wypornościowe. Pierwsze tego typu zajęcia odbywały się w latach 80. w Stanach Zjednoczonych. Podczas ćwiczeń angażowane są wszystkie grupy mięśniowe, jednocześnie pozwalają one na spalenie dużej ilości kalorii przy jak najmniejszym obciążeniu organizmu. Najmniejszym ze wszystkich dziedzin fitness.

Ćwiczenia mogą mieć różną formę. Po prostu aqua aerobik, czyli ćwiczeń, którym towarzyszy muzyka, prowadzący może również zaproponować biegi i marsz w wodzie lub step aerobik - wygląda on tak samo jak ćwiczenia na stepie na tradycyjnym podłożu, tyle że stepy są przymocowane do dna basenu. Niektóre zajęcia mogą służyć również połączeniu fitnessu z nauką pływania.

Podczas ćwiczeń aqua aerobik w ciąży można wziąć udział w jednym z dwóch treningów: w wodzie płytkiej lub głębokiej. W wodzie płytkiej woda sięga uczestnikowi mniej więcej do połowy klatki piersiowej. Taki trening został stworzony z myślą o osobach, które nie potrafią pływać. Natomiast Hydro Fitness to już ćwiczenia, które wykonuje się, gdy całe ciało aż do szyi jest zanurzone. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się więc w wodzie - jej opór jest więc większy, a co za tym idzie, efektywność zajęć również.

>>Przeczytaj również, jak radzić sobie z bólem kręgosłupa w ciąży>>

Aqua aerobik w ciąży: dlaczego warto go uprawiać w ciąży?

Przede wszystkim, aqua aerobik jest sportem bezpiecznym, więc kobietom w ciąży szczególnie polecanym. Ćwiczenia pozwalają ich uczestnikom się zrelaksować, nie wymagają takiej intensywności ruchów i takiego tempa jak w przypadku tradycyjnego fitnessu. Co więcej, świetnie wpływają na poprawienie kondycji, która kobietom w ciąży przyda się szczególnie. Dzięki aqua aerobikowi w ciąży wchodzenie po schodach, spacery w cieplejsze dni czy po prostu dźwiganie coraz większego brzuszka będą znacznie łatwiejsze do przetrwania. Ciężarne często mają problemy z bólem kręgosłupa i stawów - aktywność w wodzie pomaga pozbyć się tego kłopotu, ponieważ odciążony zostaje cały układ kostno-stawowy. Wypór wody sprawia bowiem, że ciało staje się lżejsze, a co za tym idzie - łatwiej wykonywać wszystkie ćwiczenia. Temperatura wody sprzyja również rozluźnieniu mięśni, dzięki czemu trudniej o kontuzje. Z tych też powodów ćwiczenia w wodzie polecane są nie tylko kobietom w ciąży, ale również osobom z niepełnosprawnością ruchową i w podeszłym wieku. Aqua aerobik to również dobry sposób na rozpoczęcie przygody ze sportem - do treningów nie jest potrzebna wspaniała kondycja ani umiejętności.

Podczas aqua aerobiku w ciąży ciało zostaje poddane wodnemu masażowi, który może powstrzymać rozwój cellulitu, co na pewno dla pań w ciąży, obawiających się rozkwitu pomarańczowej skórki w tym szczególnym czasie, nie jest bez znaczenia. Kolejną zaletą tej formy aktywności jest przyspieszenie metabolizmu - można jeść tyle samo co przed rozpoczęciem ćwiczeń, a spalanie kalorii będzie się odbywało szybciej - podczas takich zajęć spalamy średnio 500 kcal/h.

>>Przeczytaj również, dlaczego w ciąży warto uprawiać nordic walking>>

Aqua aerobik w ciąży: co będzie ci potrzebne podczas zajęć?

Aqua aerobik można uprawiać nawet w zwykłym bikini, jednak konieczność wykonywania różnego rodzaju ćwiczeń może sprawić, że kobiecie w ciąży nie będzie w takim stroju wygodnie. Bardziej odpowiedni będzie strój jednoczęściowy, który lepiej dopasuje się do sylwetki i jest bardziej rozciągliwy. Kolejny produkt, w który warto się zaopatrzyć, to czepek. Podczas ćwiczeń w wodzie lepiej chronić swoje włosy przed zamoczeniem. Poza tym do uprawiania aqua aerobiku w ciąży nie są ci potrzebne żadne inne sprzęty. Przydatna może być za to, jak podczas wszelkiego rodzaju treningów, butelka wody mineralnej. Nawet w wodzie pocimy się, więc pamięć o regularnym uzupełnianiu płynów jest konieczna. Pamiętaj, że jeśli uznasz tempo ćwiczeń za zbyt szybkie jak na twoje możliwości, nie wahaj się zwolnić. Tak jak i podczas innych zajęć na basenie, uczestnicy zajęć z aqua aerobiku muszą wziąć prysznic przed i po zajęciach. Aqua aerobik w ciąży to nie zawody, ale trening sprzyjający relaksowi. Wystarczy wziąć ze sobą dobry humor i przygotwać się na świetną zabawę, która zaowocuje dobrą formą i samopoczuciem.

Aqua aerobik w ciąży: co oprócz niego w ciąży?

Będąc w ciąży, nie trzeba całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Przyszłe mamy mogą biegać, uprawiać jogę, jeździć na rowerze, uprawiać nordic walking czy po prostu spacerować. Zdecydowanie niewskazane są za to czynności, które mogą się wiązać z ryzykiem upadku: jazda konno, jazda na rolkach, wspinanie się czy wszelkiego rodzaju sporty grupowe: piłka nożna, siatkowa, tenis czy squash. Natomiast już po porodzie świeżo upieczona mama może wziąć udział w zajęciach strollercize, czyli... ćwiczeniach z wózkiem dziecięcym, na które zaproszone są również dzieci.

>>Dołącz również do dyskusji o aktywności fizycznej w ciąży na forum Mjakmama24.pl!>>

Polecamy wideo: ćwiczenia na mięśnie Kegla

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE