Czy w ciąży trzeba spożywać tłuszcze?

Dieta w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Spożywanie tłuszczy nienasyconych (roślinnych) to bardzo ważny element zdrowej diety w ciąży. Najlepiej jest spożywać 2-3 łyżki stołowe dziennie olei roślinnych.

W diecie w ciąży nie powinno brakować żadnych składników mineralnych, wapnia oraz tłuszczy. Wykluczanie tych ostatnich jest jednym z podstawowych błędów, które popełniają ciężarne. Kwasy Omega-3 są bardzo ważne, ponieważ odpowiadają m.in. za prawidłowy rozwój komórek mózgowych u dziecka. Co jeść w ciąży i ile tłuszczy dostarczać dziecku?

Specjalna dieta w ciąży to mit. Prawidłowe zasady żywienia są jednakowe dla wszystkich grup wiekowych i z tego powodu kobiety w ciąży powinny się odżywiać tak samo jak pozostali członkowie rodziny. Czyli jak? Spożywać 5 porcji warzyw i owoców dziennie, pieczywo pełnoziarniste, kasze, brązowy ryż i razowe makarony i przynajmniej 3 razy w tygodniu ryby.

Zbilansuj odpowiednio dietę

Często kobiety w ciąży dają sobie dyspensę i pochłaniają sterty słodyczy i innych niezdrowych rzeczy, tłumacząc się, że skoro mają na nie ochotę, to najwidoczniej dziecko potrzebuje cukru. Nie potrzebuje. Potrzebuje za to składników mineralnych i witamin oraz tłuszczy. To bardzo ważne, aby w diecie w ciąży ich nie nie eliminować.

- Tłuszcze nienasycone (roślinne) są ważne w każdym wieku. Mamy dowody naukowe na to, że tak skomponowana dieta jest zdrowa - prof. dr hab. n. med. Piotr Socha, Centrum Zdrowia Dziecka.

Tłuszcze roślinne, czyli nienasycone, odpowiadają za prawidłowy rozwój komórek mózgowych u dziecka, siatkówki oka, układu nerwowego oraz mają wpływ na iloraz inteligencji. To dlatego każda mama powinna dbać o spożywanie ich we właściwej ilości.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży

Postaw na tłuszcze roślinne

W diecie w ciąży powinno się wyeliminować tłuszcze zwierzęce, ponieważ nie wiadomo, co one dokładnie zawierają. Najlepiej jest postawić na tłuszcze roślinne i nie ograniczać ich spożywania. - Dobrze jest dodawać olej rzepakowy czy inny olej do sałatek. Najlepiej gdyby to były dwie lub trzy łyżki w ciągu dnia - tłumaczy prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.

Jeśli nie przepadasz za olejem rzepakowym, możesz wybrać inny: kokosowy, z nasion winogron, ryżowy, sezamowy, migdałowy. Olei roślinnych na rynku jest wiele, warto wypróbować je wszystkie i co jakiś czas zmieniać preferencje.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

O autorze
Katarzyna Stańczyk
Katarzyna Stańczyk
Redaktor Mjakmama.pl. Odpowiada za działy Mama, Niemowlę, Dziecko. Od 10 lat zawodowo związana z mediami online. Miłośniczka reportaży i wywiadów. Prywatnie – mama Antosia.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE