Czy w ciąży trzeba spożywać tłuszcze?

Dieta w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Spożywanie tłuszczy nienasyconych (roślinnych) to bardzo ważny element zdrowej diety w ciąży. Najlepiej jest spożywać 2-3 łyżki stołowe dziennie olei roślinnych.

W diecie w ciąży nie powinno brakować żadnych składników mineralnych, wapnia oraz tłuszczy. Wykluczanie tych ostatnich jest jednym z podstawowych błędów, które popełniają ciężarne. Kwasy Omega-3 są bardzo ważne, ponieważ odpowiadają m.in. za prawidłowy rozwój komórek mózgowych u dziecka. Co jeść w ciąży i ile tłuszczy dostarczać dziecku?

Specjalna dieta w ciąży to mit. Prawidłowe zasady żywienia są jednakowe dla wszystkich grup wiekowych i z tego powodu kobiety w ciąży powinny się odżywiać tak samo jak pozostali członkowie rodziny. Czyli jak? Spożywać 5 porcji warzyw i owoców dziennie, pieczywo pełnoziarniste, kasze, brązowy ryż i razowe makarony i przynajmniej 3 razy w tygodniu ryby.

Zbilansuj odpowiednio dietę

Często kobiety w ciąży dają sobie dyspensę i pochłaniają sterty słodyczy i innych niezdrowych rzeczy, tłumacząc się, że skoro mają na nie ochotę, to najwidoczniej dziecko potrzebuje cukru. Nie potrzebuje. Potrzebuje za to składników mineralnych i witamin oraz tłuszczy. To bardzo ważne, aby w diecie w ciąży ich nie nie eliminować.

- Tłuszcze nienasycone (roślinne) są ważne w każdym wieku. Mamy dowody naukowe na to, że tak skomponowana dieta jest zdrowa - prof. dr hab. n. med. Piotr Socha, Centrum Zdrowia Dziecka.

Tłuszcze roślinne, czyli nienasycone, odpowiadają za prawidłowy rozwój komórek mózgowych u dziecka, siatkówki oka, układu nerwowego oraz mają wpływ na iloraz inteligencji. To dlatego każda mama powinna dbać o spożywanie ich we właściwej ilości.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży

Postaw na tłuszcze roślinne

W diecie w ciąży powinno się wyeliminować tłuszcze zwierzęce, ponieważ nie wiadomo, co one dokładnie zawierają. Najlepiej jest postawić na tłuszcze roślinne i nie ograniczać ich spożywania. - Dobrze jest dodawać olej rzepakowy czy inny olej do sałatek. Najlepiej gdyby to były dwie lub trzy łyżki w ciągu dnia - tłumaczy prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.

Jeśli nie przepadasz za olejem rzepakowym, możesz wybrać inny: kokosowy, z nasion winogron, ryżowy, sezamowy, migdałowy. Olei roślinnych na rynku jest wiele, warto wypróbować je wszystkie i co jakiś czas zmieniać preferencje.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

O autorze
Katarzyna Stańczyk
Katarzyna Stańczyk
Redaktor Mjakmama.pl. Odpowiada za działy Mama, Niemowlę, Dziecko. Od 10 lat zawodowo związana z mediami online. Miłośniczka reportaży i wywiadów. Prywatnie – mama Antosia.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

NOWY NUMER! W magazynie Dziecko Zakupy i My: mnóstwo inspiracji dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży – nie tylko na Święta! W najnowszym numerze przeczytasz o wirusach, o dobrym śnie, diecie alergika i życiu bez telewizora.

Czytaj więcej
DZiM 12/20
KOMENTARZE