Uzupełnianie niedoborów żelaza w ciąży – przykładowe jadłospisy

2019-07-31 8:44 Agnieszka Roszkowska, Konsultacja: dr Magdalena Makarewicz-Wujec, dietetyk, Warszawski Uniwersytet Medyczny
dieta bogata w żelazo, jadłospis
Autor: Getty images

Anemia w ciąży to częsta choroba, dlatego przyszła mam powinna dbać o dietę bogatą w żelazo. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek w czasie ciąży wzrasta o połowę. Podajemy przykładowe jadłospisy diet bogatych w żelazo.

Szukasz diety bogatej w żelazo i jadłospisu, który zapewni ci ciążę bez anemii? Oto dwie przykładowe propozycje całodziennych jadłospisów z daniami o dużej zawartości żelaza.  

Dieta w ciąży bogata w żelazo: jadłospis 1

  • śniadanie: 5 łyżek płatków kukurydzianych ze szklanką mleka (2 proc.) i łyżką rodzynek, kromka ciemnego chleba z plastrem szynki, 6 rzodkiewek, liść sałaty, szklanka soku pomarańczowego;
  • II śniadanie: jajko na miękko, 2 kromki ciemnego chleba, surówka zrobiona z papryki, pomidora i szczypiorku, szklanka herbaty z pokrzywy;
  • obiad: zupa ogórkowa z łyżką koperku, 150 g gotowanego mięsa z królika; 3 ziemniaki, surówka z marchwi, jabłka i łyżeczki oleju rzepakowego; pół brokułu, szklanka soku z czarnej porzeczki;
  • podwieczorek: napój przygotowany ze szklanki soku wielowarzywnego, połowy szklanki jogurtu, łyżeczki otrąb pszennych i łyżki natki, kromka ciemnego chleba z szynką i sałatą;
  • kolacja: 2 naleśniki nadziewane szpinakiem z czosnkiem, 1/4 melona, szklanka herbaty z pokrzywy.
Dobrze wiedzieć

Do przyrządzania potraw używaj naczyń żeliwnych – dzięki temu będą one zawierały więcej żelaza. Potrawy kwaśne, takie jak zupa pomidorowa czy sos boloński do spaghetti, mogą zwiększać w ten sposób stężenie żelaza nawet dwu- lub trzykrotnie!

Dieta w ciąży bogata w żelazo: jadłospis 2

  • śniadanie: kanapka z chleba razowego z polędwicą wołową i pomidorem, 2 łyżki twarożku ze szczypiorkiem i rzodkiewką, kilka suszonych moreli, szklanka kakao z mlekiem;
  • II śniadanie: 2 kromki ciemnego chleba, sałatka z pomidora, sałaty, szczypiorku i 4 plastrów pieczonego schabu z sosem winegret, szklanka herbaty z pokrzywy;
  • obiad: zupa kalafiorowa z łyżką natki pietruszki, porcja pieczeni wołowej (150 g), kasza gryczana (3 łyżki przed ugotowaniem), 4 łyżki duszonej marchewki z groszkiem (bez zasmażki),surówka z białej kapusty, szklanka soku z czarnej porzeczki;
  • podwieczorek: kromka ciemnego chleba, mała puszka sardynek w oleju (90 g), surówka z 4 łyżek kiszonej kapusty, małej marchewki i łyżki natki, szklanka soku pomarańczowego;
  • kolacja: papryka faszerowana mięsem indyka wymieszanym z 2 łyżkami ryżu i ziołami, 3 łyżki fasolki szparagowej z sosem winegret, szklanka herbaty z pokrzywy.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE