Żywienie dziecka

Intensywny rozwój fizyczny i umysłowy dziecka powinien być wspierany przez odpowiedni sposób odżywiania bogaty w składniki mineralne i witaminy. Dieta dziecka musi być urozmaicona i kolorowa. Już od najmłodszych lat należy wykształcić w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe i wspierać jego rozwój ruchowy poprzez zapisanie go na zajęcia sportowe. Wiele korzyści młodemu organizmowi, którego kościec się jeszcze kształtuje, przyniesie pływanie.

Nie tylko wtedy, gdy z nieba leje się żar, powinnaś dbać o to, by twojego dziecka nie męczyło pragnienie. Pamiętaj jednak, że nie tylko ilość wypijanych napojów ma znaczenie, ale również jakość. A więc… co podawać dziecku do picia?
Jeśli podajesz maluchowi mleko modyfikowane, pewnie masz sporo pytań: które jest najlepsze, jak je przygotować i czy w ogóle mieszanka to dobry pokarm dla dziecka? Sprawdź swoją wiedzę na temat.
Od paru lat mleko i produkty mleczne są w niełasce: podważa się sens ich jedzenia, coraz więcej osób dorosłych z nich rezygnuje. Czy to znaczy, że i dziecku nie trzeba podawać nabiału? Absolutnie nie – to byłby duży błąd!
Słodycze dla dzieci są ulubionym smakołykiem. A nawet jeśli ich nie kochają, to i tak są karmione przez mamy słodkimi kaszkami instant i pojone dosładzanymi sokami. Tymczasem nadmiar cukru w diecie dziecka jest szkodliwy, powoduje otyłość i inne, poważne choroby. Czy wiecie, że 80 proc. dzieci je za dużo cukru?
Według badań przeprowadzonych przez AIJN 2014 Liquid Friut Market Report przeciętny Polak wypija zaledwie jedną szklankę soku tygodniowo. Tymczasem soki dla dzieci stanowią ważne uzupełnienie codziennej diety w witaminy. Przeczytaj, jakie mają właściwości, jak się produkuje i jakie są rodzaje soków dla dzieci.
W czym jest gluten? Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu z jadłospisu dziecka białka roślinnego, znajdującego się w ziarnach pszenicy i jej odmian, a także żyta, owsa i jęczmienia. Dowiedz się, jakie produkty żywnościowe są dozwolone, a jakie są całkowicie zakazane.
Ryby to bardzo cenny składnik diety dziecka, dlatego powinny się one obowiązkowo znaleźć w jadłospisie dziecka. Jeszcze kilka lat temu uznawane były za silny alergen. Dziś wiemy, że korzyści z podawania ryb są dużo większe niż ryzyko uczulenia. Kiedy należy wprowadzić do diety dziecka ryby?
Czy zielona herbata to dobry napój dla dziecka? To pytanie spędza sen z powiek niejednej mamie, bywa też pretekstem do dłuższych rozmów w gabinetach pediatrycznych. A jeśli może – to w jaki sposób ją parzyć i podawać maluchowi, by mu nie zaszkodzić? Jeśli chcesz dawać dziecku zieloną herbatę, musisz to wiedzieć.
W diecie dziecka nie może zabraknąć wapnia, który jest podstawowym składnikiem zębów i kości. Wiadomo, że jednym ze źródeł wapnia jest mleko, ale co zrobić, gdy dziecko jest na nie uczulone lub go nie lubi? Dowiedz się, jakie są inne źródła wapnia.
Soki w diecie dziecka zajmują ważne miejsce. Zawierają wiele witamin i minerałów, które są cennym uzupełnieniem diety maluszka. Ważne tylko, aby były to zdrowe, domowe soki, bez dodatku cukru. Takie są soki wyciskane własnoręcznie z warzyw i owoców.
Aby śniadanie dla dziecka spełniło swoje zadanie, powinno być odpowiednio skomponowane. Warto poświęcić temu czas - badania dowodzą, że dzieci, które co dzień jedzą w domu dobrze skomponowane śniadania, lepiej się rozwijają. Zobaczcie pomysły na zdrowe i proste śniadania
Przepisy z twarogiem sprawdzą się w każdej rodzinie - twaróg dostarcza organizmowi ogromne ilości białka. Jeśli chcesz wzbogacić swoją dietę o wyroby niskokaloryczne, zapraszamy do sprawdzenia naszych propozycji przepisów!

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my

Zaleca się, aby dziecko jadło 4-5 posiłków w ciągu dnia. Komponując je, należy sięgać do wszystkich grup produktów i pamiętać o tym, że organizm dziecka potrzebuje do prawidłowego rozwoju tłuszczów oraz węglowodanów prostych. Bardzo ważne jest, aby dziecko dostało codziennie pełnowartościowe i bogate w białko śniadanie. W stałym menu przedszkolaka powinny znaleźć się więc zupy i przetwory mleczne oraz jajka. Jeśli w diecie dziecka jest jasne pieczywo, powinno być ono podawane na zmianę z produktami z pełnego ziarna, ponieważ nie należy przeciążać układu trawiennego. Poleca się dodawanie warzyw i owoców do każdego posiłku. Obiad dla dzieci powinien składać się z chudego mięsa, odpowiedniej ilości warzyw oraz węglowodanów złożonych. Apetyt na słodycze u dziecka można poskromić, serwując mu pyszne i zdrowe musy owocowe oraz domowy budyń. Bardzo ważne jest, aby wykształcić w dziecku zdrowy nawyk picia wody. Dziecko na tym etapie może mieć różne problemy z jedzeniem – równie powszechnym problemem jak otyłość jest brak apetytu u dziecka. Dobrym sposobem na niejadka jest atrakcyjne przyrządzanie posiłków. Nadwaga u dzieci jest niebezpieczna dla ich zdrowia. Dziecko należy odchudzać po konsultacji ze specjalistą. Dobre efekty przynosi zwiększenie aktywności ruchowej dziecka oraz zmiana nawyków żywieniowych.