Żywienie dziecka

Intensywny rozwój fizyczny i umysłowy dziecka powinien być wspierany przez odpowiedni sposób odżywiania bogaty w składniki mineralne i witaminy. Dieta dziecka musi być urozmaicona i kolorowa. Już od najmłodszych lat należy wykształcić w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe i wspierać jego rozwój ruchowy poprzez zapisanie go na zajęcia sportowe. Wiele korzyści młodemu organizmowi, którego kościec się jeszcze kształtuje, przyniesie pływanie.

Karagen jest częstym dodatkiem do produktów lubianych przez dzieci. Nie jest uznawany za szkodliwy, jednak ustalono dopuszczalne dzienne pobranie, które ma być bezpieczne dla zdrowia. Normy te są dość istotne, bo skutkami ubocznymi ich przekroczenia, według badań, mogą być zmiany zapalne jelit i alergie.
Podawanie dziecku słoiczków z żywnością dla niemowląt nie jest niczym złym, oczywiście, można przygotować domowy obiadek dla niemowlęcia, ale są sytuacje, kiedy kupno słoiczka z zupką czy deserkiem jest wygodniejsze i szybsze. Jak wybierać gotowe produkty dla dziecka?
Większość dzieci, których rodzice uważają za niejadki, wcale nimi nie jest. Niechęć do jedzenia może być bowiem jedynie wynikiem niewłaściwego podejścia rodziców do karmienia lub po prostu utrwaleniem złych nawyków. W wielu przypadkach wystarczy zastosować kilka sztuczek, by „rozbudzić” w dziecku prawdziwego smakosza. Sprawdź, co zadziała na twoje dziecko!
Ryby należą do najzdrowszych produktów spożywczych na świecie – wiemy to nie od dziś. Ale jak dokładnie wpływają na zdrowie nasze i naszych dzieci? Czy maluchy również powinny jeść jak najwięcej ryb? Badania pokazują, że tak i to regularnie, czyli przynajmniej 2 razy w tygodniu.
Składniki odżywcze, które dostarczasz dziecku wraz z pokarmem, są tak samo ważne dla jego rozwoju, jak zabawa, nauka, odpowiednia pielęgnacja czy troska o jego zdrowie. Szczególnie dotyczy to substancji wpływających za rozwój mózgu, który jest "komputerem" odpowiedzialnym za działanie całego organizmu człowieka.
Wierzysz, że metale w szczepionkach wywołują autyzm? Okazuje się, że o wiele więcej  tych szkodliwych substancji znajduje się w jedzeniu dla niemowląt. Do takich szokujących wniosków doprowadziły badania słoiczków i kaszek dla dzieci.
Szukasz sposobu na niejadka? Żywienie dziecka wymaga tyle samo wiedzy kulinarnej, co zdrowego rozsądku i czujności. Zanim stwierdzisz z pełną odpowiedzialnością, że twoje dziecko nie ma wcale apetytu, weź długopis do ręki i zapisz wszystko, co maluch danego dnia zje. Niewykluczone, że po takim „śledztwie” okaże się, że twoje dziecko całkiem sporo zjada!
Hamburgery zawierają ponad 30 g tłuszczu, co stanowi blisko połowę dziennego zapotrzebowania człowieka na tłuszcze w ogóle. Podwójny hamburger i duże frytki to prawie 1000 kcal i niewiele składników odżywczych. Jeśli twoje dziecko nie umie żyć, bez dań typu fast-food, zacznij je robić w domu. Będą równie smaczne, a o wiele zdrowsze.
Nie bój się podawać dziecku produktów stałych. Po prostu odpowiednio je pokrój. Dzięki nadaniu im bezpieczniejszego kształtu, znacznie zmniejszysz ryzyko zadławienia. Warto też wraz z dorastaniem dziecka, wprowadzać istotne zasady zachowania podczas jedzenia.
Zazwyczaj rodzice narzekają, że ich maluchy jedzą zbyt wolno, ale są i tacy, którzy martwią się, że ich dziecko pochłania jedzenie zbyt szybko. Dotyczy to zwykle starszych dzieci, które jedzą nieregularnie, w przerwie między zajęciami lub które traktują posiłek jako dodatek do zabawy.
Coraz częściej wybieramy dietę wegetariańską, lub fleksitariańską (z ograniczoną ilością mięsa). Warto wiedzieć, że zwiększa ona ryzyko próchnicy.
Karnawałowe przekąski i słodycze powinny być nie tylko smaczne i łatwe do zjedzenia. Warto, by nie dostarczały jedynie pustych kalorii, ale też były źródłem składników odżywczych. Oto przepisy na przekąski karnawałowe.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza

Zaleca się, aby dziecko jadło 4-5 posiłków w ciągu dnia. Komponując je, należy sięgać do wszystkich grup produktów i pamiętać o tym, że organizm dziecka potrzebuje do prawidłowego rozwoju tłuszczów oraz węglowodanów prostych. Bardzo ważne jest, aby dziecko dostało codziennie pełnowartościowe i bogate w białko śniadanie. W stałym menu przedszkolaka powinny znaleźć się więc zupy i przetwory mleczne oraz jajka. Jeśli w diecie dziecka jest jasne pieczywo, powinno być ono podawane na zmianę z produktami z pełnego ziarna, ponieważ nie należy przeciążać układu trawiennego. Poleca się dodawanie warzyw i owoców do każdego posiłku. Obiad dla dzieci powinien składać się z chudego mięsa, odpowiedniej ilości warzyw oraz węglowodanów złożonych. Apetyt na słodycze u dziecka można poskromić, serwując mu pyszne i zdrowe musy owocowe oraz domowy budyń. Bardzo ważne jest, aby wykształcić w dziecku zdrowy nawyk picia wody. Dziecko na tym etapie może mieć różne problemy z jedzeniem – równie powszechnym problemem jak otyłość jest brak apetytu u dziecka. Dobrym sposobem na niejadka jest atrakcyjne przyrządzanie posiłków. Nadwaga u dzieci jest niebezpieczna dla ich zdrowia. Dziecko należy odchudzać po konsultacji ze specjalistą. Dobre efekty przynosi zwiększenie aktywności ruchowej dziecka oraz zmiana nawyków żywieniowych.