Dyktando - klasa 2. Zobacz przykładowe dyktando dla klasy 2

Dyktanda klasa 2
Autor: thinkstockphotos.com Przedstawiamy przykładowe dyktanda dla klasy 2

Klasa 2 to czas, kiedy dyktando ma za zadanie wyrobienie u uczącego się dziecka nawyku poprawnego pisania poszczególnych wyrazów. Przy wykonywaniu tego rodzaju ćwiczeń nieoceniona będzie pomoc rodzica.

Klasa 2 to czas kiedy dziecko przyswaja zasady ortograficzne. W czasie nauki ważne jest podejście rodziców, które powinno być nastawione na pomoc, ale nie na wyręczanie dziecka i ciągłe podpowiadanie.

Rodzic powinien uzbroić się w cierpliwość, nie krzyczeć na dziecko, a wspierać, zachęcać. Należy być również czujnym i jeżeli charakter popełnianych błędów oraz ich mnogość nas niepokoi należy jak najszybciej zgłosić to wychowawcy klasy, pedagogowi szkolnemu lub od razu umówić się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej na konsultację u psychologa prowadzącego daną szkołę.

Specjalista po przeprowadzeniu testów potwierdzi lub wykluczy ewentualną dysleksję u naszej pociechy.

Czytaj: Edukacja wczesnoszkolna, czyli jak wygląda nauczanie początkowe

Dyktanda - klasa 2: jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?

Aby dziecko mogło szybciej i łatwiej przyswoić sobie reguły ortograficzne, warto wypisać je na dużym kartonie i przykleić nad biurkiem lub ewentualnie łóżkiem. Chodzi w dużym skrócie o takie miejsce, które znajduje się w centrum pokoju dziecka, tak aby mogło  patrzeć na ten plakat jak najczęściej.

Pomaga to w zapamiętywaniu, bo reguł ortograficznych, jak i tabliczki mnożenia należy nauczyć się na pamięć. Oczywiście nie wprowadzamy wszystkich reguł jednocześnie. Robimy to po kolei i dokładnie utrwalamy. Dopiero kiedy mamy pewność, że materiał został dobrze przyswojony, przechodzimy do wprowadzania kolejnych. Każdy plakat powinien przedstawiać jedną pisownię wyrazów np.: tylko „ó” lub tylko „u”, itd. Ów plakat powinien wyglądać następująco. Przygotujcie go razem:

Piszemy „ó”:

  • kiedy wymienia się na o, e, a, np.: wóz – wozy
  • w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna, np.: klasówka ( wyjątki: odkuwka, okuwka, skuwka, zasuwka)
  • w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego- kogo?, czego?, np.: kwiatów
  • na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie

Piszemy „u”:

  • w zakończeniach – uje, - ujesz, -uje, - ujemy, - ujecie, - ują (mimo wymiany na o), np.: szoruję, szorujesz, szoruje, szorujemy, szorujecie, szorują
  • w zakończeniach – ulec, - un, -unek, - unka (mimo wymiany na o), np.: hamulec, zwiastun, rachunek, piastunka
  • w zakończeniach – uch, - ucha, - ula, - unia, - us, - usia, - usieńka, - uszek, - uś, - utka, np.: maluch, starucha, brzydula, babunia, obdartus, lalusia, milusieńki, maluszek, dzidziuś, malutka
  • w wyrazach typu: kuć, knuć, pruć, psuć, snuć
  • zawsze na końcu wyrazu

Piszemy „rz”:

  • kiedy wymienia się na r, np.: darzyć – dar
  • po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w
  • w zakończeniach –mierz, - mistrz, np.: Sandomierz, zegarmistrz
  • w zakończeniach – erz – arz, np.: harcerz, talerz, zakończenie –arz występujące w zakończeniach zawodów, np.: malarz, -erz, - arz, kiedy rz wymienia się na r, np.: rycerz-rycerski

Piszemy „ż”:

  • kiedy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
  • w zakończeniach –aż, np.: bagaż
  • w zakończeniach –eż, -aż, np.: młodzież, straż

Piszemy „h”:

  • kiedy wymienia się na g, ż, z, dz
  • w wyrazach zawierających obce cząstki – harmo, - hekto, - hiper, - hipo, - homo – hydro, np.: harmonia, hektolitry, hiperwentylacja, hipoteza, homogenizowany, hydrant
  • po przedrostku z , np.: zhańbić

Piszemy „ch”:

  • kiedy wymienia się na sz, kruchy-kruszyć
  • gdy występuje po s, np.: schody
  • zawsze na końcu wyrazów, np.: dach, wyjątek – druh.

W związku z tym, ze w młodszych klasach zasady ortograficzne wprowadza się pomału, a nie wszystkie na raz, zatem uzasadnionym jest również dzielić teksty dyktand, utrwalając pojedynczą trudność, typu tylko „ó”, a nie jednocześnie w jednym tekście „u” i „ó”.

Czytaj: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2. Teksty i ćwiczenia

Przykładowe dyktanda klasa 2

Pobierz przykładowe dyktanada - klasa 2 w PDF

„u”
Kucharz Jakub zrobił udane zakupy. Kupił cukier, butelkę mleka, utarł śmietanę i dodał truskawki. Uczniom bowiem zachciało się deserku. Okrutny uczeń Mateusz dodał do deserku musztardę i buraki. Deser się nie udał. Kucharz surowo ukarał nieugiętego Mateusza.

„ó”
Trójka przyjaciół z Tarnówka ma nowy samochód. Jadą do lasu na jagódki. Usiądą pod brzózką, zjedzą twaróg i dalej leśną dróżką pójdą w dół, a potem w górę. Wkrótce wędrówka zakończy się mimo, że samochód Józia, Róży i Rózi niestety zepsuje się.

„u-ó”
Ula miała żółwia wodnego w dużym akwarium. Karmiła go kruchą sałatą i różnymi zbożami. Urządziła mu tam piękne mieszkanko zrobiła różne pagórki, górki i równiny. Uroku dodawało szumiące źródełko. Ula umie dbać o zwierzątka, szczególnie te malutkie i nieufne.

„ż”
Czarnoksiężnik zamienił piękną księżniczkę w okropną żabę. Wróżka zamknęła ją w wieży wysokiego zamku. Na szczęście odważny książę odczarował ją i zażądał ślubu. Żyć mieli razem sto, a nawet i więcej lat.

„rz”
Marzec to miesiąc wietrzny i burzliwy. Ludzie stają się zakatarzeni i często chorują. Lekarze jak i aptekarze mają pełne ręce roboty. Ludzie biorą gorzkie leki i jedzą dojrzałe owoce i warzywa dla zdrowia.

„ż-rz”
Małgorzata odprowadza w pewien wrześniowy wietrzny wieczór swoją koleżankę Żanetę. Żadna z nich nie chce się pożegnać, bo gaworzy im się dobrze. Poszły zatem wzdłuż żywopłotu i pnącej róży na dłuższą przechadzkę.

„h”
Helena była z mamą Haliną w cyrku. Widziały harta, który grał na harmonii, skaczące hieny i hipopotama, który huśtał się na huśtawce i jeździł na hulajnodze. Przedstawienie to było pełne humoru.

„ch”
Chytry lis chciał podarować cichutkiemu chomikowi pod choinkę muchomora. Sam jadł za to tłustego chrząszcza. Chomik był zuchem i nie chcąc czuć głodu udał się do chudego szczura na ucztę przy chlebie i chrzanie.

„h-ch”
Michał i Hania hodują chomiki, chrabąszcze i chrząszcze. Są hodowcami od roku. Karmią je marchewką, chrustem i suchym sianem. Dzieci chętnie dbają o higienę tych raczej tchórzliwych i cichutkich zwierzątek.

Czytaj: Lektury szkolne klasa 1-3 w roku szkolnym 2019/2020

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE