Do tegorocznego egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej, czyli w maju 2024 roku, przystąpiło około 220 900 uczniów spośród około 230 100 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Oznacza to, że w terminie egzamin został napisany przez 96 proc. uczniów.
Egzamin był przeprowadzany w formie pisemnej. Każdy ósmoklasista przystąpił do trzech obowiązkowych przedmiotów, czyli:
- języka polskiego,
- matematyki.
- języka obcego nowożytnego.
Egzamin ten jest obowiązkowy, co oznacza, że musi do niego przystąpić każdy uczeń, by móc ukończyć szkołę podstawową.
W końcu znane są wyniki tego ważnego egzaminu. Jak prowadzili sobie uczniowie?
Ze strony GOV można się dowiedzieć, że za rozwiązanie zadań na egzaminie z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 61 procent punktów możliwych do zdobycia. Jeśli chodzi o zadania, z którymi poradzili sobie najlepiej, to obejmowały one sprawdzanie umiejętności czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.
Matematyka poszła nieco gorzej absolwentom szkoły podstawowej. Za rozwiązanie zadań z matematyki otrzymali oni średnio 52 procent punktów możliwych do zdobycia. Co poszło im jednak najlepiej? Według danych było to sprawdzanie umiejętności znajdowania danych punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.
A jak poszło uczniom na egzaminie z języka obcego nowożytnego? Za rozwiązanie zadań, otrzymali oni średnio:
- z języka angielskiego - 66 proc. punktów
- z języka francuskiego - 88 proc. punktów
- z języka hiszpańskiego - 72 proc. punktów
- z języka niemieckiego - 53 proc. punktów
- z języka rosyjskiego - 79 proc. punktów
- z języka włoskiego - 47 proc. punktów.
Arkusze egzaminacyjne niezależnie od języka miały identyczną formę. Składały się one z takich samych części, takiej samej liczby zadań tego samego typu, za których rozwiązanie można było otrzymać dokładnie taką samą liczbę punktów.
W tym egzaminie sprawdzane były umiejętności uczniów z pięciu różnych obszarów: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Z czym uczniowie poradzili sobie najgorzej? Te zadania sprawiły trudność
Z czym jednak tegoroczni ósmoklasiście poradzili sobie najsłabiej? W przypadku języka polskiego było to zadanie z zakresu kształcenia językowego - zadanie polegające na zamianie charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej sformułowania na takie z zakresu polszczyzny wzorcowej.
Z matematyki najgorzej poszło zadanie otwarte z geometrii przestrzennej. Natomiast w przypadku języka angielskiego uczniowie mieli trudność z zadaniem sprawdzającym znajomość środków językowych.